Jak ustrzec się vishingu?
Vishing to metoda oszustwa służąca do pozyskiwania poufnych informacji z wykorzystaniem rozmowy telefonicznej.
Przestępcy stosują wiele różnych metod kradzieży. Jedną z nich jest vishing. Termin ten jest kombinacją słów „voice” (ang.: głos) oraz „phishing” (ang.: wyłudzenie informacji” - więcej o tym zagadnieniu pisałem tutaj), czyli wyłudzenie informacji w czasie rozmowy.
Oszuści wykorzystujący tę metodę podczas rozmów telefonicznych podszywając się, np. pod pracowników banków, urzędów, policjantów oraz różne firmy próbując wyłudzić dane, które później wykorzystują do dokonania przestępstwa np. kradzieży. Dane, o które najczęściej pytają to:
- imię, nazwisko,
- adres zamieszkania,
- numer karty kredytowej,
- login oraz hasło do bankowości internetowej,
- dane z dokumentów, np. seria i numer dowodu osobistego.
W trakcie rozmowy prośbę o podanie danych uzasadniają np. awarią systemów bankowych, koniecznością aktualizacji danych, problemami z realizacją zleconych usług, np. zrobieniem przelewu lub możliwością otrzymania nagrody.
Aby ustrzec się vishingu:
1. Zachowujemy czujność – szczególnie jeśli nasz rozmówca próbuje oddziaływać na nasze emocje mówiąc, np. że ma dla nas bardzo dobrą ofertę lub cenną nagrodę, ale żeby móc nam przekazać więcej szczegółów musimy potwierdzić swoją tożsamość.
2. Nie podajemy nieznanemu rozmówcy danych, które powinniśmy znać tylko my, np. hasła logowania do konta bankowego, do poczty e-mail, numeru PIN.
3. Jeśli mamy wątpliwości, czy osoba, która do nas dzwoni rzeczywiście jest tą za którą się podaje, np. pracownikiem firmy telekomunikacyjnej przerywamy rozmowę i samemu kontaktujemy się z przedstawicielem tej firmy lub dzwonimy na ogólnie dostępny numer infolinii.
Pamiętaj, że czujność i ostrożność to podstawa – bez względu na to, czy rozmawiamy z kimś twarzą w twarz, przez telefon, czy komunikator internetowy.
Więcej ciekawostek, historii oraz zadań dotyczących m.in. dbania o bezpieczeństwo danych znajdziesz w książce „SKO-wicz bezpieczny w sieci - cyberporadnik dla dzieci i dorosłych".
Hatetepes
Fot.pixabay.com
Przeczytaj również:
Jak wydać mniej pieniędzy podczas zakupów w sklepie spożywczym?
Co łączy pamiętnik zamykany na kłódkę z bezpiecznym hasłem internetowym?
pozdrawiam wszystkich cieplutko
mnmmnmnmnmnmnmnmn
20.31 😀😀😀😀😀😀
Pozdrawiam 😀😀😀
Miłego dnia :-)
Was lubię bardzo 😀✨✨
Pozdrawiam 😀😀😀😀
napiszcie o której godzinie to zobaczyłeś/aś
kto odszyfruje????
ozdrab ęibul saw
Angelika napisałaś :was lubię bardzo. Pozdrawiam cieplutko
Trudne zadanie :-)
i love you
i love grandma
i love brotcher
i love sister
i love mom
i love dad
jupi jej
oj zapomniałam się przewitać dzień doberek
hi hi
Nie wolno mi odbierać nieznanych numerów.Pozdrawiam😊
do mnie ciągle dzwoni jakiś numer ale nie odbieram
Super
Pozdrawiam 😀😀
Niedawno miałam taką sytuację. Oszust podszył się pod pracownika Banku PKO BP i chciał wyłudzić ode mnie dane, twierdząc, że ktoś wykorzystał moją kartę kredytową. Od razu się rozłączyłam i zablokowałam ten numer. Także bądźmy czujni. Pozdrawiam serdecznie.
Czujność to podstawa - na szczęście Pani to wie :-). Pozdrawiam serdecznie!
To jest bardzo ważne.
Maju, Hatetepes napisał bardzo ważne informacje.
Przypominanie jest bardo, bardzo, bardzo ważne ...... trzeba być czujnym.... Dziękujemy. Pozdrawiamy :):):)
Trzeba być czujnym i ostrożnym - również podczas rozmów telefonicznych.
ważne informacje lokatko
Masz rację, trzeba je zapamiętać :-).
Wiedzieliśmy, że to jedna z metod, którą stosują oszuści, ale dziękujemy Lokatko za rozwinięcie tematu. Dobrze to wiedzieć:*
Pozdrawiamy cieplutko, bo słoneczko pięknie świeci. Miłego dnia życzymy😎🤗
Dziękuję za komentarz. Pozdrawiam serdecznie! :-)