08.03.2019

Zakopane, Zakopane...

Tegoroczne ferie dla uczniów należących do Młodzieżowego Zespołu Pieśni i Tańca KALINA, Młodej Przepióreczki, koła teatralnego, dzieci wyróżnionych za bardzo dobre wyniki w nauce oraz członków SKO zostały uatrakcyjnione dwudniowym wyjazdem do Zakopanego.

Podróż rozpoczęła się bardzo wcześnie rano 19 lutego. Jednak mimo lekkiego zmęczenia, po przybyciu na miejsce, pełni energii  udaliśmy się do wyjątkowej Śnieżnej Krainy Snowlandii. Wizytę w Zimowym Parku Rozrywki zaczęliśmy od śnieżnego labiryntu w  całości wykonanego  ze śniegu i lodu. Było to nie lada wyzwanie, gdyż większość z nas miała problem z znalezieniem drogi do wyjścia. Jednak po trudach i podpowiedziach tych, którym się to udało, niczym po nici Ariadny, dotarliśmy do mety. Kolejnym magicznym miejscem okazał się lodowy świat prosto z baśni – Pałac Królowej Śniegu. Zachwyt wzbudzały liczne rzeźby i komnaty, połączone korytarzami wydrążonymi w ogromnej górze śniegu. Można było usiąść na lodowym tronie, położyć się w łóżku z lodu, czy „ogrzać” się przy lodowym kominku.  Atrakcją tego dnia okazał się również wyjazd kolejką linową na Wielką Krokiew, obiekt szczególnie znany fanom skoków narciarskich. Będąc na jej szczycie, docenialiśmy odwagę skoczków, kiedy zjeżdżają po rozbiegu i skaczą przed siebie… Popołudniowy czas spędziliśmy na Krupówkach. Podczas spaceru podziwialiśmy wytworne lokale, klimatyczne restauracje góralskie, kramy z pamiątkami, kierpcami, koronkami, z oscypkami oraz dorożki. Pełni wrażeń udaliśmy się do domu Państwa Zofii i Mariusza Dawidów w Olczy, gdzie byliśmy zakwaterowani.  Po zjedzeniu  pysznej obiadokolacji udaliśmy się do miejsca, gdzie bez względu na wiek i upodobania każdy bawi się wyśmienicie. Były to Termy Chochołowskie.  Baseny wewnętrzne i zewnętrzne z wodą termalną, solankową, jodowaną, beczki z wodą siarkową. Dodatkowo dla miłośników mocnych wrażeń zjeżdżalnia pontonowa i dwie zjeżdżalnie rodzinne.

Następnego dnia po śniadaniu wybraliśmy się do drugiej co do wielkości doliny po polskiej stronie Tatr, Doliny Kościeliskiej – prawdziwego arcydzieła Matki Natury. Przywitał nas  przewodnik, który nawiązał do historii tego miejsca. Dowiedzieliśmy się, że niegdyś Dolina Kościeliska związana była z przemysłem hutniczym –wydobywano tu: srebro, antymon i miedź, rudy żelaza. Właśnie z tego względu znalazło się w niej miejsce na karczmę, kuźnie, chaty dla robotników, czy wreszcie kościółek. To prawdopodobnie od niego pochodzi nazwa Doliny. W historię Doliny Kościeliskiej wpisane jest wiele legend o dość krwawej i zbójeckiej przeszłości, a o tych wydarzeniach przypominają nazwy skał o fantazyjnych kształtach– Zbójnicka Turnia, Zbójnickie Okna, czy wreszcie Zbójnicki Stół. Za chmur i śniegu podziwialiśmy najwyższe szczyty: Błyszcz, Bystrą – najwyższy szczyt Tatr Zachodnich, rwące górskie potoki, płynące w skałach, szczeliny, które na przestrzeni lat zmieniły się w jaskinie m.in.: Jaskinię Mroźną, Mylną, Raptawicką, czy Smoczą Jamę.

Na koniec odwiedziliśmy również Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej na Krzeptówkach, będące wotum dziękczynnym za uratowanie życia Ojca Świętego Jana Pawła II po zamachu na Jego osobę 13 maja 1981 roku.

Po obiedzie udaliśmy się w drogę powrotną do domu. Z żalem  żegnaliśmy polskie góry, ale też czuliśmy się naładowani pozytywną energią z nich płynącą.