26.05.2016

Wycieczka w Góry Świętokrzyskie

W dniach 11 – 12 maja br. klasy 3a i 3b wraz z nauczycielami pojechały na długo wyczekiwaną wycieczkę Góry Świętokrzyskie.

Najpierw dotarliśmy do Zagnańska. Tam podziwialiśmy Bartka - olbrzymi dąb-staruszek. Drzewo to liczące według różnych źródeł 700 - 1000 lat uznawane jest w Polsce za pomnik przyrody.

img           img

Następnie zwiedziliśmy rezerwat przyrody „Kadzielnia” znajdujący się w centrum Kielc. Później zdobywaliśmy jeden z najwyższych szczytów Gór Świętokrzyskich – Łysą Górę. Tam znajduje się Sanktuarium Relikwii Krzyża Świętego. W klasztorze, który powstał na początku XI wieku, zwiedziliśmy Muzeum Misjonarzy Oblatów Maryi Niepokalanej, w kaplicy Oleśnickich widzieliśmy relikwiarz z cząstkami Drzewa Krzyża Świętego. Poznaliśmy historię klasztoru oraz otrzymaliśmy błogosławieństwo. Odbyliśmy spacer po gołoborzach, podziwiając wspaniałe widoki Łysogór oraz piękne buki i jodły.

Wspaniałą lekcję przyrody przeżyliśmy w Jaskini Raj. Na wszystkich ogromne wrażenie wywarły liczące setki tysięcy lat skały. Przepiękne nacieki, stalaktyty, stalagmity, kolumny pobudzały naszą wyobraźnię. Niektórzy dostrzegli mieszkańców tego miejsca - pająki, a na wybrańców spadły "kropelki szczęścia".

img       img
Drugiego dnia odbyliśmy niezwykłą podróż w czasie. Pobyt w Jurajskim Parku w Bałtowie rozpoczął się od wyprawy do Oceanarium, prehistorycznego miejsca, które sprawiło, że dzieci przeniosły się w świat podwodnego życia ogromnych gadów. W Parku Jurajskim oglądały naturalnych rozmiarów makiety prehistorycznych zwierząt, począwszy od najmniejszych, a skończywszy na imponującym wielkością diplodoku. Pan przewodnik w ciekawy sposób przekazywał dzieciom informacje o nazwach, trybie życia i cechach wybranych okazów.

Zwiedziliśmy również Zwierzyniec Dolny, gdzie mogliśmy podziwiać liczne ptactwo i leśne zwierzęta. Tutaj było pełno ptasiego gwaru! To był jednak początek spotkania ze zwierzętami. Prawdziwą przygodą było zwiedzanie Zwierzyńca Górnego, do którego pojechaliśmy amerykańskim żółtym schoolbusem. To było, jak safari! Z okien autobusu, tak z bliska, mieliśmy okazję przyjrzeć się np.: wielbłądom, lamom, strusiom, danielom, bydłu zebu, antylopom, dzikom, jeleniom, owcom, itp. Następnie ruszyliśmy do kina na film  Tajemnicze Podziemie pokazywany w systemie 5D. To były emocje! Hulający po sali wiatr, pryskająca na widzów woda, ruszające się fotele i trójwymiarowy obraz filmu sprawiły, że mieliśmy wrażenie zmiany czasu i przestrzeni.

img        img

Z kina wyruszyliśmy rozemocjonowani prosto do Parku Rozrywki. Dzieci, oczywiście skorzystały z oferowanych atrakcji: karuzeli, huśtawek, dmuchanego zamku, kolejki, itp.

Wróciliśmy cali i zdrowi. Trochę zmęczeni, ale pełni wrażeń. Wycieczka okazała się oczywiście zbyt krótka.