05.10.2017

Wycieczki szlakiem Słowian

Uczniowie klas szóstych oraz klas piątych wzięli udział w wycieczkach do Muzeum Kolei Wąskotorowej w Wenecji i skansenu archeologicznego w Biskupinie.

Udaliśmy się w podróż z centralnej Polski do województwa kujawsko-pomorskiego. Droga upłynęła nam przyjemnie i bezpiecznie. Gdy zatrzymaliśmy się, naszym oczom ukazała się stacja Wenecja, a na niej kolej wąskotorowa. Był to czerwony pociąg z 6 zielonymi wagonami. Podróż koleją niestety trwała tylko 30 minut. Wysiedliśmy tuż przy Muzeum Kolei Wąskotorowej, to jeden z największych w Europie skansenów kolejki, której rozstawienie torów wynosi 600 mm.

Podziwialiśmy tam: 17 zabytkowych parowozów, wagony towarowe, pasażerskie, drezyny ręczne i motorowe, zabytkową poczekalnię, budkę dróżnika ze szlabanem. Po muzeum oprowadził nas pan przewodnik . Opowiedział nam historię stworzenia najstarszego parowozu oraz o sposobie jego użytkowania w dawnych czasach. Przewodnik pokazał nam jeden z dwóch przetrwałych do czasów dzisiejszych parowozów, drugi taki model znajduje się w Niemczech. Pan kilkakrotnie zaznaczył, że kiedyś oglądane przez nas eksponaty miały wartość złomu, a teraz są na wagę złota.

img   img

Kolejnym punktem wycieczki był zamek w Wenecji, a konkretniej jego ruiny. Zamek powstał w XV wieku na zlecenie Mikołaja Nałęcza z Chomiąży. Został zbudowany w ramach wielkiej akcji fortyfikacji Polski, podjętej za panowania Kazimierza Wielkiego. W XVI wieku częściowo rozebrany , a cegłę spławiono rzeką Gąsawą do Żnina, gdzie wybudowano pałac arcybiskupi. Gdy wspięliśmy na mury, ujrzeliśmy w oddali machiny oblężnicze: trebusze, tarany, wieże na kołach, a gdy zeszliśmy na plac, zobaczyliśmy klatkę, w której za karę przetrzymywano złoczyńców.

Po obfitym posiłku udaliśmy się do skansenu archeologicznego w Biskupinie, to jedno z nielicznych miejsc w Polsce zawierających pełnowymiarowe rekonstrukcję wału obronnego, falochronu, bram, ulic i budynków mieszkalnych. Nasza wycieczka była tak zaplanowana, by wziąć udział w warsztatach archeologicznych, które odbywają się corocznie na terenie Biskupina w miesiącu wrześniu.

Miejscem startowym naszego zwiedzania były podłużne domy okrytych strzechą, w których mieszkali nasi przodkowie. Następnie udaliśmy się do grodu otoczonego bagnami. Prowadził do niego tylko jeden most. Gród powstał w 748 r. p.n.e. W dno i brzeg terenu bagiennego zostało wbitych ponad 16 tysięcy dębowych pali nachylonych pod kątem 45 stopni w stronę półwyspu. Stanowiły one falochron zabezpieczający wał obronny przed podmywaniem i dodatkowo tworzyły skuteczna barierę dla śmiałków – intruzów , którzy chcieli przedostać się do grodu.

Gdy weszliśmy do grodu ujrzeliśmy rzędy jednakowych chat, w których zamieszkiwało od 800 do 1000 osób, na wałach obronnych zbudowanych z pali stali mężni wojowie gotowi do walki. Załapaliśmy się także na rekonstrukcję walki rycerskiej. Następnie udaliśmy się do pawilonu muzealnego, gdzie obejrzeliśmy wystawę broni i zbroi z tamtych czasów. Dowiedzieliśmy się, jak skonstruowany jest miecz, co to jest rękojeść, głowica.

Następnie dostaliśmy jedną godzinę na pamiątki, nauczyciele podzielili nas na grupy i udaliśmy się ku sklepom z pamiątkami. Około godziny 16.30 zebraliśmy się na placu i ruszyliśmy do autokaru w drogę powrotną do szkoły.