12.04.2017

MOJE WYDATKI - O WYBORACH FINANSOWYCH

Aby osoba lub rodzina mogła zaspokoić swoje potrzeby ekonomiczne, musi posiadać jakieś zasoby (najlepiej pieniężne, finansowe) i racjonalnie nimi gospodarować. Służy temu planowanie budżetu.

       Budżet to plan finansowy, obejmujący dochody i wydatki w określonym czasie, na przykład w okresie jednego tygodnia, miesiąca, roku. Budżet powinien być zrównoważony – wydatki powinny być równe dochodom lub od nich niższe. Jeśli wydatki przekraczają dochody, pojawia się deficyt budżetowy, który jest zazwyczaj finansowany poprzez zaciąganie długu. Kiedy jednak wydatki są niższe od dochodów, pojawia się nadwyżka budżetowa. Może ona zostać skonsumowana lub zaoszczędzona. Oszczędzanie to dobrowolne powstrzymywanie się od konsumpcji zasobów. Jego celem jest powiększenie majątku jednostki czy rodziny. Oszczędzanie polega więc na ograniczeniu bieżących wydatków po to, by sfinansować wydatki przyszłe. Oszczędności to część dochodów, którymi dysponujemy, która nie zostaje wydana na bieżącą konsumpcję dóbr lub usług. Im więcej pieniędzy dziś odkładamy, tym więcej będziemy mogli wydać w przyszłości (a zatem stać nas będzie być może również na zakup droższych rzeczy). Istnieją różne sposoby oszczędzania – część osób gromadzi pieniądze w domu, dzieci używają skarbonek, ale najlepszym sposobem jest odkładanie pieniędzy w banku, który umożliwia nam również inwestowanie, czyli pomnażanie posiadanych środków finansowych.

       Na jednej z lekcji matematyki uczniowie klasy VI zostali zapoznani z różnymi rodzajami dochodów i wydatków pewnej rodziny. Uczyli się planowania budżetu. Uświadomili sobie, że budżet powinien być zrównoważony. Doskonalili także umiejętność podejmowania racjonalnych wyborów, związanych z planowaniem wydatków własnych i wydatków rodziny. Mięli również okazję, by uporządkować wiadomości o oszczędzaniu. Dowiedzieli się, że oszczędzanie to ograniczenie zużywania zasobów, jakimi dysponujemy – w tym zasobów finansowych – po to, by korzystać z nich w przyszłości. Uczniowie wymieniali znane im sposoby oszczędnego gospodarowania przedmiotami codziennego użytku, elektrycznością czy wodą. Przedstawili różne cele, na które można przeznaczyć zaoszczędzone pieniądze.

img

0
Dodaj Komentarz
  • 23
  • 20
  • 22