12.11.2011

Warto oszczędzać! - gra planszowa

Dziś rozpoczęliśmy w klasie I cykl lekcji z grą planszową na temat "Czy warto oszczędzać?"

Środki edukacyjne: dla każdej 4 – osobowej grupy uczniów należy przygotować: planszę do gry, kostkę, instrukcję do gry, ksero polskich monet i banknotów: w ilości 10 złotych w różnych monetach (50 groszy, 1 złoty, 2 złote, 5 złotych) dla każdego ucznia w grupie oraz dodatkowo co najmniej 70 złotych w różnych monetach dla każdej grupy.

Nauczyciel rozdaje każdemu zespołowi instrukcję z zestawem poleceń oraz planszę do gry. Przekazuje wybranemu przez grupę bankierowi „pieniądze” – ksero monet i banknotów. Bankier wypłaca każdemu graczowi 10 złotych. Resztę pieniędzy kładzie obok planszy. W klasie I bankierem byli opiekunowie SKO.
Uczniowie w grupach rozpoczynają grę. Nauczyciel wyjaśnia, że kiedy gracz znajdzie się na czerwonym polu, wykonuje polecenie, oznaczone odpowiednim numerem. Bankier wypłaca graczom pieniądze, zależnie od sumy, jaką zyskali, wykonując polecenie, opisane w instrukcji. Zaznacza, że w sytuacji, gdy graczowi zabraknie gotówki, może pożyczyć z banku wybraną sumę, nie więcej niż 5 złotych. Bankier wypłaci wtedy pieniądze. Gracz musi jednak oddać pożyczkę przed zakończeniem gry. Gra toczy się tak długo, dopóki wszyscy gracze nie dotrą do pola „Meta”. Następnie gracze obliczają sumę posiadanych pieniędzy. Wygrywa ta osoba, która najwięcej zaoszczędziła.

Nauczyciel ogłasza rozpoczęcie gry. Po jej zakończeniu prosi przedstawicieli zespołów o obliczenie posiadanych przez graczy oszczędności oraz omówienie wyników gry. Uczniowie – zwycięzcy w poszczególnych zespołach zostają nagrodzenie oklaskami. Plansza i pieniądze znajdują się na stronie http://www.dolceta.eu/polska/Mod7/Gra-planszowa-7-12-lat.html

Po zakończeniu gry uczniowie klasy I byli bardzo zadowoleni, gdyż na końcu mieli więcej zaoszczędzonych pieniędzy niż na początku. W pozostałych klasach takie lekcje też będą przeprowadzone.

 A tak uczyli się uczniowie klasy I podczas zajęć, byli zafascynowani grą, mimo, że niektórym uczniom nbależało pomóc w liczeniu pieniędzy.

 

 copy_of_gra1.jpg

 

gra2.jpg

 

gra3.jpg

 

gra4.jpg

 

gra5.jpg

 

 

gra6.jpg

 

gra7.jpg

 

gra8.jpg

 

gra9.jpg

 

gra10.jpg

 

gra11.jpg

 

Polecenia do gry

Kiedy gracz znajdzie się na czerwonym polu, wykonuje polecenie, oznaczone odpowiednim numerem. Bankier wypłaca graczom pieniądze, zależnie od sumy, jaką zyskali, wykonując polecenie, opisane w instrukcji.

 

3. Musisz kupić nowy zeszyt - płacisz 4 złote.

5 Płacisz składkę na wycieczkę klasową w wysokości 10 złotych.

7 Idziesz do kina – płacisz za bilet 8 złotych.

9 Nie dostałeś kieszonkowego – rodzina musi zapłacić wyższy rachunek za elektryczność. Czekasz na swoim polu przez jedną

kolejkę.

10 Zaoszczędziłeś dodatkowo 5 złotych – nie kupiłeś słodyczy w szkolnym sklepiku.

12 Zrezygnowałeś z zakupu czasopisma o modzie – otrzymujesz 5 złotych.

14 Złożyłeś  pieniądze na lokacie w banku. Dostaniesz dodatkowe 4 złote oprocentowania. Musisz jednak odczekać kolejkę.

15 Pracowałeś całe popołudnie. Pomogłeś sąsiadce w pracy w ogrodzie. Zarobiłeś 12 złotych.

17 Założyłeś konto oszczędnościowe w banku. Odczekaj jedną kolejkę. Dostaniesz 3 złote oprocentowania.

19 Cofasz się na pole nr 8. Wydałeś za dużo pieniędzy na lody.

23 Otrzymałeś 15 złotych w prezencie urodzinowym.

25 Dostałeś kieszonkowe – 10 złotych.

28 Musisz kupić pokarm dla twojego zwierzątka. Wydałeś 10 złotych.

32 Cofasz się na pole nr 10. Odbierasz zaoszczędzone 5 złotych.

 

Plansza do gry

 

plansza.JPG

5
Dodaj Komentarz
  • 5
  • 8
  • 12
Komentarze