15.03.2022

Złote szkoły NBP - debata

Złote szkoły NBP

Debatę poprzedziło jej przygotowanie. Ambasadorzy wypracowali wspólny temat, podzielili się na 2 zespoły, w których pracowali nad argumentacją swojego stanowiska wypisując swoje "za" i "przeciw". W dniu 15.03.2022 zaprezentowali w formie stacjonarnej na górnym korytarzu debatę uczniom klas 5 - 8. Temat debaty: Płatności gotówkowe czy bezgotówkowe. Członkowie Drużyny Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej pracowali pod kierunkiem szkolnego koordynatora Programu Złote Szkoły NBP, w oparciu o materiały edukacyjne NBP, m.in. scenariusze lekcji, plakaty z infografiką, prezentacje, quizy, ćwiczenia interaktywne. Maja, Zosia, Klaudia i Ola stanowiły grupę "za", natomiast grupa "przeciw" to Kuba, Maciek, Karolina W. i Karolina K. Grupa "gotówkowa" po skończonej debacie stwierdziła, że mieli utrudnione zadanie, że ciężko im było znaleźć ciekawe i przekonujące argumenty. Poruszane były takie kwestie jak higiena gotówki czy dezynfekcja karty, bezpieczeństwo objętościowo dużej ilości gotówki, możliwość zniszczenia czy uprania, bezpieczeństwo gotówki w zwykłej skarbonce, możliwości konta internetowego (m.in. płatności w sklepie kartą, płatności za zakupy internetowe). Stanowczo widać, że większą popularność i więcej argumentów mają płatności bezgotówkowe. Forma debaty spodobała się zarówno osobom prezentującym jak i słuchającym. Uczniowie zauważali, że można mieć odmienne zdanie i jednocześnie mieć rację. Po wysłuchaniu obu stron debaty uczniowie mogli zagłosować w ankiecie online i wybrać grupę, która przekonała ich do swoich racji. Zdecydowanie wygrały formy bezgotówkowe - ale nie jednogłośnie; ok. 23 % głosujących wybrała tradycyjną formę płatności jako bardziej im odpowiadającą lub bardziej przekonały ich argumenty tejże grupy. W trakcie debaty poruszane były kwestie dotyczące bezpieczeństwa finansów osobistych, przechowywania pieniędzy czy kart, bezpieczeństwa haseł, bezpieczeństwa transakcji, zakupów. Po skończonej debacie wszyscy stwierdzili, że w debacie nie ma wygranych i przegranych. Każdy samodzielnie musi decydować o swoich finansach, sposobach płatności, sposobach przechowywania środków finansowych. Trudno sobie wyobrazić współczesny świat bez bankowości elektronicznej, transakcji bezgotówkowych, różnorodności produktów bankowych. Umiejętne korzystanie z nich oznacza łatwiejsze życie i może przynosić realne korzyści. Konto dla dzieci może być dla nich znakomitą okazją do edukacji finansowej. Posiadając konto, z całą pewnością szybciej można zrozumieć jak oszczędzać swoje pieniądze. Brak takiego konta nie pozwala tego zauważyć. Mając konto można uczyć się dobrych nawyków: planowania, wytrwałości, wyznaczania celów krótkoterminowych i długoterminowych; zarządzania swoimi pieniędzmi. Wzrasta wtedy poczucie bezpieczeństwa i wartości, wzrastają też kompetencje niezbędne w obecny świecie. Osoby, którzy oszczędzają nawet drobne kwoty mogą uzbierać pieniądze np. na: laptop, rolki, wakacje. Uczniowie prowadzący debatę wykazali się dużą kreatywnością i odwagą. Widzowie podkreślali wysoki poziom merytoryczny dyskusji i gratulowali drużynom ciekawego spotkania.

0
Dodaj Komentarz
  • 5
  • 13
  • 6