23.03.2022

Złote Szkoły NBP - Lekcje z ekonomią

 

 

 

Klasa 6a - 21.03.2022, test Kahoot: Kontrolujemy własne pieniądze

 

Uczniowie z wielkim zaangażowaniem brali udział w lekcjach poświęconych tematyce pieniądza, płatności, ekonomii, racjonalnego wykorzystywania zasobów pieniężnych. Bardzo chętnie pracowali w grupach, przyswajając sobie często trudne zagadnienia z działu ekonomii, finansów. Uczyli się jak lokować pieniądze, co zrobić aby zyskać a nie stracić. Jak umiejętnie gospodarować posiadanym budżetem domowym, tak aby z miesiąca na miesiąc dochód przewyższył wydatki. Poznali rodzaje dochodu i na jakie cele wydawane mogą być pieniądze w gospodarstwie domowym. Bardzo ciekawym tematem były dla dzieci formy płatności:gotówką czy kartą. Chętnie brali udział w dyskusji na lekcjach i dzielili się swoimi spostrzeżeniami czy pomysłami aby rozwiązać pojawiający się problem pieniądza.
Ambasadorzy przygotowywali tematykę lekcji z ekonomią, ale także byli uczestnikami lekcji.
Podczas lekcji online poświęconych m.in. bezpieczeństwu finansów w internecie uczniowie dowiadywali się oraz przypominali sobie na co zwracać uwagę podczas płatności (bezpieczne hasła, nieotwieranie dziwnych linków w mailu i sms, uważność, gdy ktoś prosi o blik albo hasło do karty).
Podczas lekcji z ekonomią uczniowie omawiali budżet domowy, czyli dochody i wydatki.
Ciekawą formą dbania o bezpieczeństwo własnych pieniędzy były dwie wycieczki szkolne (jedna do Warszawy, druga do Łukowa). Podczas tych wyjazdów uczniowie mieli uświadomić sobie jak dbają o własne środki - zdarzają się sytuacje, że beztrosko zostawiają swoje rzeczy przy stoliku w barze bo został tam kolega, a za chwilę kolega odchodzi i rzeczy mogą szybko przejść w posiadanie innego bywalca baru czy kina. Zdarzyła się też sytuacja że uczeń zostawił portfel w kinie - zorientował się w drodze powrotnej... Po telefonie do kina udało się ustalić, że zguba się znalazła i będzie do odebrania w kasie. Oprócz uświadamiania beztroskiego i nieodpowiedzialnego zachowania uczniowie uczyli się gospodarowania pieniędzmi - planując zakupy, pamiątki, atrakcje okazywało się że zabrakło na poczęstunek - na przyszłość planowanie będzie się odbywać w inny sposób.
Uczniowie klasy 6 wzięli też udział w dyskusji na temat kontrolowania własnych pieniędzy, co podsumowane było testem w formie interaktywnej zabawy z aplikacją Kahoot. Oprócz zabawy uczniowie zweryfikowali swoją wiedzę w tym temacie.
Tematyka finansowa wystąpiła też podczas lekcji w klasach 6, 8 podczas lekcji matematyki, przy okazji realizując treści dotyczące obliczeń procentowych. W klasach szóstych analizowaliśmy i obliczaliśmy podwyżki i obniżki. Tematyka szczególnie bliska uczniom, zwłaszcza w ostatnim czasie gdy częściej słyszymy o podwyżkach. Jednak bardziej zachęcający temat to nie tylko dla uczniów - obniżki i promocje. Przy tej okazji omówiliśmy pułapki promocji - obniżka nie 70 procent tylko do 70 procent; obniżka minus 50 (myślimy, że 50 procent a obok 50 drobnym druczkiem dopisane "zł"; naklejona nowa cena, a pod naklejką niższa niż ta po niby obniżce.
W klasie 8 poruszane były tematy lokat bankowych, odsetek, procentu prostego i składanego, podatku VAT, podatku od wynagrodzeń. Wszystkie poruszane kwestie nawiązywały do sytuacji życia codziennego. Uświadamialiśmy uczniom, że jeśli jeszcze ich nie dotyczą to mogą kiedyś dotyczyć, a warto mieć świadomość by nie zostać oszukanym, gdyż pomysłowość w tym zakresie ciągle zaskakuje.

 

1
Dodaj Komentarz
  • 1
  • 9
  • 2
Komentarze