25.05.2020

Drugi mózg

25.05.2020

Jelita to niezwykła część naszego ciała. Zajmują się nie tylko pozyskiwaniem składników odżywczych z jedzenia. Według najnowszych badań odpowiadają za pracę układu odpornościowego i wytwarzają hormony, które mają wpływ na wiele aspektów funkcjonowania organizmu – od poczucia sytości do nastroju.

W głębszej warstwie jelit można znaleźć komórki nerwowe, takie same, z jakich zbudowany jest mózg. W przeciwieństwie do niego nie tworzą pofałdowanej kuli, a cieniutką sieć, rozciągającą się od gardła do odbytu. Neurony te zarządzają trawieniem i kontrolują bóle brzucha.

Aktywny udział w procesie trawienia biorą też dobre mikroorganizmy. Jest ich w naszym układzie pokarmowym od kilograma do dwóch i razem tworzą tzw. mikrobiom. To właśnie on reguluje system odpornościowy.

Istnieją pokarmy wspomagające zdrowie dobrych bakterii. Czym je karmić, aby cieszyć się zdrowiem? Lista naturalnych probiotyków, czyli produktów zawierających dobre bakterie, nie jest długa i są to produkty łatwo dostępne. Najważniejsza jest ich jakość! Aby wzmocnić organizm, można jeść kiszonki, m.in. kapustę i ogórki. Znakomitym źródłem probiotyków są naturalne przetwory mleczne: kefir, maślanka czy jogurt. Jeśli są dla nas zbyt kwaśne w smaku, można je „dosłodzić” miodem lub owocami, np. w formie musu.

4
Dodaj Komentarz
  • 10
  • 2
  • 6
Komentarze