29.10.2024

#PoszerzamyHoryzonty: Sztuczna inteligencja w handlu: czy rzeczywiście AI pomaga nam w robieniu zakupów?

Na co dzień praktycznie każdy z nas ma do czynienia ze sztuczną inteligencją, często nie zdając sobie z tego sprawy. Na przykład korzystamy z AI używając wyszukiwarek internetowych, które bazują na AI, aby dostarczać nam, jak najlepsze wyniki. Platformy streamingowe wykorzystują sztuczną inteligencję do podpowiadania filmów, muzyki czy podcastów, które mogą nam się podobać. Sztuczna inteligencja odgrywa również dużą rolę w świecie zakupów online. W jaki sposób?

Personalizowanie zakupów

Przeglądając stronę internetową sklepu np. z butami, można obejrzeć różne modele, kolory i rozmiary, dodając kilka par do koszyka, ale ostatecznie nie kupując ich. Następnego dnia na skrzynce mailowej pojawia się wiadomość od sklepu, który odwiedzaliśmy. W treści znajduje się oferta specjalna na oglądane przez nas buty oraz rekomendacje innych modeli, które mogą nas zainteresować. To efekt działania sztucznej inteligencji.

Opisane wyżej działanie to tzw. personalizowanie zakupów, czyli analiza danych o naszych preferencjach zakupowych i nawykach oraz historii przeglądania. Sztuczna inteligencja potrafi rekomendować produkty odpowiadające naszym potrzebom, co może ułatwiać znalezienie tego, czego szukamy, a także nakłonić nas do zakupu.

Porównywanie cen

Dzięki zaawansowanym narzędziom analitycznym AI, potrafi przeszukać setki stron internetowych (w bardzo krótkim czasie), aby sprawdzić najkorzystniejsze oferty. Kupujący mogą skorzystać z różnych narzędzi, które pomogą im podejmować bardziej świadome decyzje zakupowe, takich jak: aplikacje mobilne, wtyczki do przeglądarek (automatycznie porównują ceny podczas przeglądania stron), strony porównujące ceny, asystenci głosowi (wystarczy zapytać asystenta o cenę, a ten przedstawi dostępne oferty).

Oceny i recenzje

Sztuczna inteligencja potrafi przeanalizować tysiące recenzji w krótkim czasie, aby dostarczyć nam opinie na temat różnych produktów. Dzięki temu możemy szybko sprawdzić, czy dany produkt spełnia nasze potrzeby i oczekiwania. Na przykład jeśli ktoś często kupuje towary ekologiczne, sztuczna inteligencja może rekomendować inne ekologiczne produkty właśnie na podstawie recenzji. Więcej na temat AI i analizy recenzji pisaliśmy na blogu SKO w TYM wpisie.

Chatboty i wirtualni asystenci

AI wspiera kupujących również poprzez chatboty i wirtualnych asystentów. Oba narzędzia są dostępne przez 24h przez 7 dni w tygodniu, aby odpowiadać na zadawane pytania, pomagać w nawigacji na stronie oraz doradzać. Z czego wykonany jest sweter, który planuję kupić? Czy ten produkt wyprodukowano z materiałów z recyklingu? W jaki sposób mogę zwrócić kupiony towar? Na takie oraz wiele innych pytań z pewnością odpowiedzą chatboty oraz wirtualni asystenci 😊

Bezpieczeństwo zakupów

To bardzo ważny aspekt wspierający konsumentów. AI pomaga w wykrywaniu oszustw, zabezpiecza transakcje online. Jeśli wykryje nieprawidłowość, informuje o tym użytkownika. Może to być wiadomość wysłana, np. na skrzynkę e-mail lub w aplikacji finansowej.

Z pewnością sztuczna inteligencja już teraz zmienia sposób, w jaki robimy zakupy czyniąc go prostszym, szybszym i bezpieczniejszym. W miarę, jak AI będzie się rozwijać, możemy spodziewać się kolejnych innowacyjnych rozwiązań, które uczynią nasze doświadczenia zakupowe jeszcze lepszymi – czego Państwu oraz sobie życzymy 😊

#PoszerzaMyhoryzonty

Tekst jest częścią kampanii edukacyjnej #PoszerzaMyhoryzonty. W ramach tego działania dzielimy się wiedzą również z dorosłymi beneficjentami programu edukacyjnego SKO. Zależy nam na tym, aby pisać o tematach trudnych w prosty i łatwo przyswajalny sposób, dbając jednocześnie, aby była to solidna dawka wiedzy i inspiracji w różnych obszarach. Jest to działanie wpisujące się w obchodu Roku Edukacji Ekonomicznej (na podstawie decyzji Senatu RP).

Zachęcamy do regularnego czytania treści udostępnianych w ramach kampanii oraz korzystania z okazji do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności m.in. z zakresu cyberbezpieczeństwa, ekologii, nowych technologii, świadomości konsumenckiej.

1
Dodaj Komentarz
  • 19
  • 15
  • 3
Komentarze