26.01.2011

Jak pisać bloga

Największym problemem na początku, jest przestawienie się z języka pisanego na język mówiony. Jakkolwiek brzmi to dziwnie, to właśnie tak jest. Blog to nie pismo urzędowe, nie szkolne wypracowanie, nie traktat filozoficzny...

Blog to opowieść, opowieść o rzeczach zwykłych, codziennych, specyficzny rodzaj rozmowy z czytelnikiem. Pisząc bloga odrzucasz konwencję, zapominasz o wszystkim czego uczono w szkołach – na blogu obowiązują tylko te zasady, jakie sobie wymyślisz. Chcesz być „kimś innym”, jakimś własnym alter ego

- proszę bardzo. Chcesz stworzyć własny język – nie ma problemu. Ważne, byś opowiadał ciekawie, by tekst „sam się czytał”. Jak to osiągnąć? Najpierw odpowiedz sobie na trzy podstawowe pytania:

 

  1. Po co piszesz?
  2. Do kogo piszesz?
  3. Czy Twój czytelnik zrozumie, co chcesz mu przekazać?


Następnie wyobraź sobie swojego czytelnika. Skacze po sieci, czyta po fragmencie tekstu, jest chaotyczny, trudno go czymkolwiek zainteresować. Nagle – trafia na Twój tekst... I co? Zostanie przy nim, czy pójdzie dalej?...  Pamiętaj o Hitchcocku: „Na początku trzęsienie ziemi, a potem napięcie rośnie.” Zaciekawiaj, wciągaj, chwyć swojego czytelnika za oczy i niech płynie z Tobą do końca tekstu. Skończ w najmniej oczekiwanym momencie, aby zostawić niedosyt, żeby czytelnik myślał o tym, co właśnie przeczytał, aby wracał sprawdzić, czy nie ma więcej. Znasz to skądś? Tak przecież funkcjonują wszystkie seriale – nic prostszego zmień swojego w bloga w swoisty serial.


Pamiętaj jednak, aby zawsze mieć przemyślane, co chcesz powiedzieć. Dbaj o kompozycję oraz o to, by w Twoim wpisie nie pojawiły się błędy (ortograficzne czy stylistyczne). Pamiętaj, że internauci są bezlitośni i zauważą nawet drobny błąd.

 

Wypracuj własny rytm pisania np. w poniedziałek na wesoło, w środę raport wydarzeń z Twojej szkoły, a w piątek „zdjęcie tygodnia”. Przyzwyczaisz w ten sposób swoich czytelników do regularnego odwiedzania twojego bloga.

 

Pamiętaj też, że liczy się „pierwsze wrażenie” dlatego postaraj się, żeby Twój blog był przejrzysty. Publikowane posty muszą być czytelne, wybierz więc odpowiedni krój i rozmiar czcionki, a także zestawienie jej koloru z barwą tła. Szata graficzna powinna być przyjazna czytelnikowi, nie może go zniechęcać, ani utrudniać odbioru treści.

 

I pamiętaj... bądź systematyczny, konsekwentny, a przede wszystkim bądź sobą reszta „wyjdzie w praniu”!

18
Komentarze