20.06.2020

PROJEKT MATEMATYKA Z KLASĄ W KLASIE III - JAK OSZACOWAĆ BUDŻET OBIEKTU SPORTOWEGO?

Dnia 24 lutego uczniowie klasy III uczestniczyli w kolejnych zajęciach z projektu Matematyka z klasą w programie Uniwersytet Dzieci. Tym razem temat zajęć dotyczył budżetu a dokładnie „Jak oszacować budżet obiektu sportowego?”

Trzecioklasiści z uwagą obejrzeli film, w którym wystąpił  Rafał Sonik - kierowca rajdowy i przedsiębiorca. Uczniowie poznali  historię pierwszych transakcji rajdowca, których dokonał jeszcze jako dziecko oraz dowiedzieli się, jak sportowiec wykorzystuje matematykę w czasie przygotowań do rajdów. Tematyka filmu pozwoliła na wprowadzenie nowych pojęć: budżet, przychody i wydatki, czyli koszty.

Dzieci dowiedziały się, że

Budżet domowy i firmowy to zestawienie wydatków i przychodów( zarobków)  w gospodarstwie domowym czy firmie.

Koszty to wypływ pieniędzy z budżetu domowego / firmowego w celu spełnienia warunków koniecznych do funkcjonowania rodziny / firmy.

Przychody to wpływ pieniędzy do budżetu domowego / firmowego w wyniku świadczonej pracy lub produkcji dóbr i świadczenia usług przez firmę.

Szacowanie to przybliżone określanie planowanych wydatków w stosunku do planowanych przychodów. Szacujemy, gdy mamy niepełne dane.

 

Po filmiku i krótkiej rozmowie nadszedł czas na stworzenie budżetu wybranych obiektów sportowych. Dzieli podzielono na grupy. Każda z grup miała wybrać sobie jeden z obiektów sportowych.  Wszystkie grupy wybrały stadninę koni.

Każda grupa otrzymała tabelę przychodów i kosztów, na podstawie których dzieci wybierały takie pozycje , by przynajmniej koszty równoważyły się z przychodami lub by otrzymać ZYSK. Przykładowe koszty wybierane przez 

dzieci to: Kasjer Obsługa Stajnie Jedzenie Lekarstwa Weterynarz Sprzęt konny Zawodnicy. Przychody natomiast to: Bilety wstępu ,  Pokazy konne,  Sprzedaż koni , Sponsorzy, Transmisje w TV.

Wszystkie informacje dzieci zamieszczały w specjalnie przygotowanych tabelkach, pod którymi otrzymały wyniki. Okazało się, że każda grupa uzyskała zyski z prowadzonej działalności.

Wyniki swoich działań dzieci zaprezentowały na forum klasy, dzieląc się wiedzą na temat tego jakie działania matematyczne musiały wykonać, by uzyskać informacje na temat zysków.

Była to prawdziwa lekcja biznesu, wymagająca od uczniów przemyślenia
i kontrolowania wydatków.

img

0
Dodaj Komentarz
  • 0
  • 10
  • 17