PROJEKT „MATEMATYKA Z KLASĄ” W KLASIE III - ILE MATEMATYKI JEST WOKÓŁ NAS? – UNIWERSYTET DZIECI
Uczniowie klasy III przystąpili do udziału w projekcie MATEMATYKA Z KLASĄ – ILE MATEMATYKI JEST WOKÓŁ NAS? w programie FUNDACJI UNIWERSYTET DZIECI.
Najważniejszymi założeniami PROJEKTU jest metoda pytań i doświadczeń. Polega ona na rozbudzaniu u dzieci ciekawości, która wzmaga chęć do poznawania inspirującego świata nauki i odkrywania własnych pasji. Metoda ta rozwija myślenie naukowe, oparte na stawianiu pytań, planowaniu procesu badawczego i wyciąganiu wniosków z przeprowadzonych badań. Przy użyciu metody pytań i doświadczeń dzieci pracują metodą projektu według schematu: pomysł - plan - przebieg - wyciąganie wniosków - podsumowanie.
Uczniowie klasy III z uwagą uczestniczyli w pierwszej z ośmiu lekcji.
Z zaciekawieniem obejrzeli filmik na temat koncentracji uwagi, w którym pani psycholog opowiedziała w kilku zdaniach o znaczeniu umiejętności skupiania się na zadaniu.
Trzecioklasiści wypowiadali się na temat czynników, które sprzyjają lub utrudniają koncentrację uwagi. Były ćwiczenia słuchowe i kształcące spostrzegawczość wzrokową wraz z czynnikami utrudniającymi skupienie się na wykonywanym zadaniu, mi.n. liczenie odgłosów klaksonu, gdy w tle słychać było muzykę, czy wyszukiwanie szczegółów różniących dwie ilustracje, gdzie zadanie utrudniała zbyt duża ilość szczegółów.
Najwięcej emocji wzbudziło w dzieciach lepienie bałwanka z zamkniętymi oczyma. Podczas tego zadania tylko jednej uczennicy udało się ulepić bałwanka ze wszystkimi szczegółami.
Po wysłuchaniu i omówieniu opowiadania o chłopcu, który z powodu zbyt trudnego zadania nie chciał się podjąć jego rozwiązania, dzieci doszły do wniosku, że należy:
uwierzyć w siebie i swoje możliwości,pomyśleć o zadaniu w pozytywny sposób i odsunąć na bok inne myśli,a wtedy wszystko uda się wykonać.
Dzięki tym zajęciom dzieci uświadomiły sobie, że ich myśli i nastawienie mają duży wpływ na działanie, czyli np.