20.06.2020

PROJEKT MATEMATYKA Z KLASĄ ONE LINE

Uczniowie klasy III pomimo nauczania zdalnego nadal uczestniczą w projekcie - Matematyka z klasą.

W tym tygodniu - 27 kwietnia -  realizowali zadania do tematu: Jak obliczyć trasę maratonu?.

 

„Historia powstania  „biegu maratońskiego” jest związana ze starożytną woją pomiedzy Grekami i Persami.  Po zakończonej wojnie posłaniec Filippides pobiegł do Aten aby powiadomić o zwycięstwie Greków i ostrzec przed foltą perską po przekazanym komunikacie osunął się na ziemię i umarł. Dla upamiętnienia tego wyczynu organizuje się biegi maratońskie, których długość wynosi 42 km i 195 metrów.

Najstarsza kobieta, która ukończyła takie bieg miała 92 lata....”

 

Dzieci podczas zajęć obejrzały filmik z udziałem pana Dawida Kutryna z Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, będącego również prezenterem sportowym.

Pan Dawid opowiedział dzieciom, że Koroną Maratonu Ziemi jest bieg maratoński przez wszystkie kontynenty.

Jak powiedział, żeby zdobyć taką koronę maratończycy muszą się dobrze przygotować i systematycznie trenować  żeby nie poddać się w sytuacji gdy braknie sił, zwłaszcza że  ten bieg odbywa  się również na Antarktydzie. Takiego wyczynu dokonało ponad 500 osób na całym świecie. Pan magister nie omieszkał wspomnieć o znaczeniu umiejętności matematycznych z tym związanych.

 

Jak ważna jest znajomość podstawowych sfer matematyki podczas organizacji takiej imprezy  przekonali się uczniowie klasy III.

Bez  umiejętności matematycznych nie byłoby możliwe wyliczenie takich kwestii jak scalenie finansowe imprezy ( koszty uczestnictwa opłacone przez biegaczy i fundusze pozyskane od sponsorów) czy  zaprojektowanie trasy maratonu.

 

Dzieci nie tylko zaplanowały trasę według podanych na mapie danych ( o długości 42 km, gdzie 2 cm na mapie oznacza km), ale również obliczyły ilu zawodników musiałoby wziąć  udział w maratonie jeśli koszt imprezy wynosi 50000 złotych. Jeżeli jeden biegacz przebiegnie jeden punkt kontrolny sponsor wpłaci za to 2 zł na cel chrytatywny. W związku z tym dzieci wyliczyły, iż w sytuacji gdyby w biegu wzięło udział 1000 zawodników i każdy przebiegłby 5 punktów kontrolnych uzyskano by kwotę 10000 złotych.

Zgodnie wszyscy obliczyli, iż by uzyskać 50000 zł na organizację imprezy, w maratonie  musiałoby wziąć udział 5000 zawodników.

 

Na koniec dziec podzieliły się wiedzą na temat tego jakie umiejętności są niezbędne do organizacji biegu

img

0
Dodaj Komentarz
  • 11
  • 1
  • 9