27.10.2022

WYCIECZKA W PIENINY

Pieniny to zdecydowanie jeden z najpiękniejszych punktów na mapie naszego kraju, a ich piękno mogli podziwiać uczniowie naszej szkoły wraz z uczniami ze Szkoły Podstawowej im. Bł. Karoliny Kózkówny w Brzezinach oraz Szkoły Podstawowej im. Bohaterów Monte Cassino w Ostrówku. Wycieczka odbyła się w dniach 21-23 września 2022r.

W podróż wyruszyliśmy wczesnym rankiem, a na miejsce pierwszej atrakcji dotarliśmy przed 11, kiedy to przyszła pora na zwiedzanie Zamku w Nowym Wiśniczu.  Pani przewodnik powitała wszystkich i zaprosiła na spacer po zamku, gdzie usłyszeliśmy ciekawie historie i legendy związane z tym miejscem. Następną atrakcją była podróż w czasie dzięki okularom VR. Prezentacja z wykorzystaniem urządzenia zwanego Occulus pozwoliła na swobodny lot przez XVII-wieczny wiśnicki zamek, podczas którego uczniowie zobaczyli jego wnętrza i życie mieszkańców.

Kolejnym punktem naszej wycieczki było  zwiedzaniem ruin Zamku w Czorsztynie. Zamek ten należy do jednych z najciekawszych i zarazem najbardziej tajemniczych atrakcji turystycznych regionu. Z tarasu widokowego ruin zamku można było podziwiać malowniczo położone Jezioro Czorsztyńskie, Zamek w Niedzicy oraz panoramę Tatr.

Zaraz po zakończeniu podróży udaliśmy się do miejscowości Grywałd, gdzie  zarezerwowany mieliśmy nocleg.

Czwartek spędziliśmy równie aktywnie, gdyż z samego rana z pomocą doświadczonego przewodnika wyruszyliśmy zdobyć najsłynniejszy szczyt Pienin-Trzy Korony (982 m n.p.m.). Wędrowaliśmy niebieskim szlakiem rozkoszując się panoramą Tatr Bielskich i Wysokich. Humory dopisywały i po dwóch godzinach dotarliśmy do celu. Z tarasu widokowego mogliśmy podziwiać piękny krajobraz  rozciągający się w dole. Naszym następnym celem był szczyt Sokolica (747 m n.p.m.), na którą weszliśmy po krótkim odpoczynku.

Po obiadokolacji i małej regeneracji w pensjonacie, uczniowie pełni sił oglądali mecz piłki nożnej Polska – Holandia, który dostarczył wielu emocji.

Dzień ostatni upłynął nam szybko. Po pożegnaniu z właścicielami Wilii Małgorzata, wyruszyliśmy w kierunku wsi Sromowce Wyżne. Stamtąd mogliśmy zrealizować kolejny punkt naszej wycieczki, a mianowicie spływ pontonami przełomem Dunajca. Miejsce to jest zdecydowanie jednym z piękniejszych przełomów w Europie, a trasa spływu prowadzi po niezwykle malowniczych terenach Pienińskiego Parku Narodowego. Atrakcja ta podobała się wszystkim uczestnikom. Zaraz po zakończeniu podróży pontonami wybraliśmy się do Wąwozu Homole. Jest to głęboko wcięty wąwóz w Małych Pieninach, a po wąskim dnie doliny płynie potok Kamionka. Na szczególną uwagę zasługują malownicze kaskady wąwozu Homole. Miejsce urzekło nas swoim pięknem, choć dla niektórych przechadzka okazała się męcząca.

Czas mijał szybko i nim się obejrzeliśmy przyszedł czas na powrót do domu. Każdy uczestnik wycieczki przywiózł nie tylko pamiątki, ale też ,,bagaż’’ niezapomnianych wspomnień. Opiekę nad uczniami sprawowały panie: Ilona Bocian, Edyta Zdunek, Monika Bronisz i Barbara Wójcicka.