21.12.2017

Akademia Młodego Przedsiębiorcy: Przedsiębiorstwa

Istnieje wiele rodzajów przedsiębiorstw. Różnice między nimi polegają przede wszystkim na wielkości oraz na tym, kto zyskuje na ich sukcesie: rodzina, akcjonariusze, partnerzy, pracownicy, klienci, organizacje charytatywne czy całe społeczeństwo.

 

Uff... wiele trudnych słów. Wszystkie zostaną wyjaśnione w kolejnych wpisach.

 

Zacznijmy od wytłumaczenia, z czego, a raczej z kogo składa się przedsiębiorstwo.

 

Na samym szczycie hierarchii stoi dyrektor (dyrektor generalny) – planuje on rozwój firmy, reprezentuje ją i podejmuje najważniejsze decyzje.

 

Przedsiębiorstwo podzielone jest na działy, z których każdy ma określony obszar działania:

finansowy – pomaga w planowaniu przychodów, ustalaniu wydatków itp.

marketingu – reklamuje produkty i dba o dobry wizerunek firmy

IT – dział zajmujacy się komputerami i innym sprzętem związanym z przetwarzaniem informacji

kadr – zajmuje się pracownikami

produkcji – wiadomo, czym się zajmuje...

W niektórych przedsiębiorstwach tworzy się też inne działy w zależności od świadczonych usług lub wytarzanych produktów, np., dział serwisu w firmach sprzedających samochody lub maszyny budowlane.

 

Na czele każdego działu stoi dyrektor, który odpowiada za pracę całego działu i jednocześnie podlega dyrektorowi generalnemu.

Na dole hierarchii firmowej są pracownicy poszczególnych działów. Każdy wykonuje określoną pracę i jest (a przynajmniej powinien być) specjalistą w zakresie swojej pracy.

 img

Źródło: A. Hall, Pieniądze na stół, National Geographic 2012, str. 74-75.

 

16
Dodaj Komentarz
  • 1
  • 2
  • 10
Komentarze