#PoszerzamyHoryzonty: Nowy smartfon za połowę ceny? To może być oszustwo! Jak rozpoznać nieuczciwe praktyki sprzedawców w sieci?
Zakupy online stały się nieodłączną częścią naszego życia. Ubrania, buty, kosmetyki, artykuły dla zwierząt, sprzęt RTV, AGD, a nawet meble – to przykłady towarów, które szybko i wygodnie możemy kupić przez internet. Niestety wraz z rozwojem e-handlu, rośnie również liczba oszustw i nieuczciwych praktyk sprzedawców.
Czym jest nieuczciwa praktyka rynkowa?
Zgodnie z Ustawą o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, praktyka rynkowa stosowana przez przedsiębiorców wobec konsumentów jest nieuczciwa, jeżeli jest sprzeczna z dobrymi obyczajami i w istotny sposób zniekształca lub może zniekształcić zachowanie rynkowe przeciętnego konsumenta przed zawarciem umowy dotyczącej produktu, w trakcie jej zawierania lub po jej zawarcia.
Za nieuczciwą praktykę rynkową uznaje się w szczególności:
- praktykę rynkową wprowadzającą w błąd np. w kontekście pochodzenia produktów – niedawno jeden z producentów odzieży reklamował swój produkt jako „zaprojektowany w Barcelonie”. Nie wyeksponował jednak faktu, że płaszcz sprzedawany jako wełniany zawierał zaledwie 1% wełny, a dodatkowo wyprodukowano go w Kambodży,
- agresywną praktykę rynkową np. bardzo częste telefony nakłaniające do nabycia jakiegoś produktu lub usługi (pomimo wcześniejszych informacji od nas o braku zainteresowania ofertą),
- stosowanie sprzecznego z prawem kodeksu dobrych praktyk.
Co robić, aby ochronić się przed nieuczciwymi praktykami w sieci?
- Sprawdzać opinie i oceny sprzedawców.
- Zwracać uwagę na podejrzanie niskie ceny.
- Unikać klikania w podejrzane linki i załączniki – mogą prowadzić do stron phishingowych.
- Sprawdzać zasady zwrotów – uczciwy sprzedawca jasno opisuje, w jaki sposób można zwrócić kupiony towar.
Symulator UOKiK konsument.edu.pl
Portal konsument.edu.pl to interaktywne, bezpłatne narzędzie stworzone przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) we współpracy z Fundacją ProPublika. Symulator pomaga zrozumieć, jakiego rodzaju zagrożenia można napotkać podczas zakupów online. Wygląd strony, jej zawartość, mechanizmy i stosowane interakcje są identyczne z tymi spotykanymi na portalach społecznościowych. Dzięki nim można się przekonać jakie triki stosują oszuści czy nieuczciwi sprzedawcy, przejść całą procedurę zakupu i poznać konsekwencje swoich działań. Każda sytuacja-pułapka kończy się podsumowaniem: filmem oraz radami, co i jak należy sprawdzić przed skorzystaniem z oferty oraz informacją, gdzie udać się po pomoc.
Sposób działania symulatora
Użytkownik może doświadczyć różnych scenariuszy związanych z nieuczciwymi praktykami sprzedawców:
- kradzież tożsamości,
- oszustwo zakupowe poprzez fałszywe oferty sprzedaży,
- wyłudzenie kodu BLIK,
- propozycje szybkiego zarobienia dużych pieniędzy,
- pułapka na sybskrybenta – użytkownik może dać się „złapać” na niechciane subskrypcje,
- piramida finansowa – symulator wyjaśni sposób działania takiej piramidy.
Symulator pozwala na bezpieczne doświadczenie tych zagrożeń, bez realnych konsekwencji. Korzystanie z tego typu narzędzi z pewnością może zwiększyć naszą świadomość konsumencką i pomóc w rozpoznaniu praktyk nieuczciwych sprzedawców.
#PoszerzamyHoryzonty
Tekst jest częścią kampanii edukacyjnej #PoszerzamyHoryzonty. W ramach tego działania dzielimy się wiedzą również z dorosłymi beneficjentami programu edukacyjnego SKO. Zależy nam na tym, aby pisać o tematach trudnych w prosty i łatwo przyswajalny sposób, dbając jednocześnie, aby była to solidna dawka wiedzy i inspiracji w różnych obszarach. Jest to działanie wpisujące się w obchodu Roku Edukacji Ekonomicznej (na podstawie decyzji Senatu RP).
Zachęcamy do regularnego czytania treści udostępnianych w ramach kampanii oraz korzystania z okazji do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności m.in. z zakresu cyberbezpieczeństwa, ekologii, nowych technologii, świadomości konsumenckiej.
Zespół Szkolnych Blogów