03.04.2019

Warsztaty prowadzone w ramach akcji „Tydzień z Internetem”

Tydzień z Internetem to ogólnoeuropejska kampania koordynowana przez organizację pozarządową All.Digital. Co roku włącza się w nią kilkadziesiąt krajów. Ich mieszkańcy biorą udział w spotkaniach, seminariach czy warsztatach, dzięki którym odkrywają potencjał Internetu. W tym roku tydzień z internetem przypadł na 25-31 marca. W ramach akcji zaprosiliśmy uczniów klas VI i VII na warsztaty medialne.

Na wstępie uczniowie utworzyli duży okrąg. Każdy miał za zadanie odpowiedzieć na pytanie „Jak się nazywa i czego szuka w Internecie?”. Odpowiedzi udzielała osoba trzymająca kłębek wełny. Następnie trzymając nitkę, rzucała kłębek do kolejnej osoby. W ten sposób uczestnicy utworzyli dużą sieć, która od razu skojarzyła się uczniom z Internetem.

img

Po zapoznaniu z zasadami uczestnicy zostali podzieleni na pięć grup. Każda z nich wykonywała zadania, analizowała i wyszukiwała informacje do dalszych zadań. Uczniowie zmagali się z odwróconą mapą świata, rysowaną z perspektywy Australii, opisywali kontrowersyjne okładki, mierzyli się ze stereotypami i fake newsami, poznawali sprzeczne opinie, a na sam koniec obejrzeli film pt. „Monolog algorytmu- jak Facebook przerabia dane użytkowników na swój zysk”.

img

Warsztaty miały na celu pokazanie, że to jak odbieramy i rozumiemy docierające do nas informacje, jest silnie związane z tym, gdzie żyjemy. Uczestnicy spotkania przekonali się również, że to samo wydarzenie może być różnie postrzegane przez dane grupy, które mają różne historie i doświadczenia. Młodzież dowiedziała się także, że docierające do nas przekazy medialne nie zawsze są rzetelne i możemy natknąć się na tzw. „fake newsy”.

img

Mamy nadzieję, że warsztaty choć w niewielkim stopniu wpłyną na postrzeganie mediów przez uczniów, a także na ich krytyczny odbiór treści, którymi jesteśmy zewsząd atakowani.

 

 

 

1
Dodaj Komentarz
  • 1
  • 3
  • 14
Komentarze