25.09.2016

JESTEŚMY „SZKOŁĄ PRZYJAZNĄ UCZNIOM Z DYSLEKSJĄ”:)


W roku szkolnym 2014/2015 nasza szkoła przystąpiła do V edycji programu „Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją”, organizowanego przez Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Dysleksji pod honorowym patronatem Pomorskiego Kuratora Oświaty.

Głównym celem programu było popularyzowanie wiedzy na temat dysleksji oraz sposobów udzielania pomocy uczniom ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i ich rodzicom.


W latach 2014/2015 oraz 2015/2016 podjęliśmy szereg działań wspierających uczniów z dysleksją. Dołączyliśmy do akcji „Cała Polska Czyta Dzieciom”  jako „Czytająca Szkoła”.

W ramach tego programu wprowadziliśmy codzienne głośne czytanie dzieciom we wszystkich oddziałach. Dzięki temu zwiększyliśmy szanse uczniów na poprawę poziomu ich wypowiedzi, wzrost zasobu słownictwa i wiedzy ogólnej oraz rozwój wyobraźni.

Organizowaliśmy Ogólnopolskie Urodziny Książkowego Misia oraz spotkania poświęcone zabawom z literaturą, m.in. „Mikołajki z Mikołajkiem” czy „Zima z książką”.


Kolejnym krokiem było wprowadzenie w szkole Programu „Czytamy Razem”, którego celem jest terapeutyczna pomoc dziecku w pokonywaniu trudności w czytaniu oraz przełamywaniu niechęci do literatury. Dzięki indywidualnej pracy uczniowie przezwyciężali trudności i uczyli się czerpać przyjemność z czytania. Efekty programu były bardzo widoczne. Uczniowie, dzięki pracy i zaangażowaniu wolontariuszy, w krótkim czasie znacznie poprawili technikę czytania i zaczęli chętniej sięgać po książki.


Organizowaliśmy szkolne obchody Europejskiego Tygodnia Świadomości Dysleksji, podczas których przygotowywaliśmy gazetki informacyjne dla uczniów i rodziców dotyczące dysleksji rozwojowej oraz wystawy prac zgłoszonych na Szkolny Konkurs Plastyczny "Sławni Dyslektycy".  Odbywały się także konsultacje dla rodziców  pt."Wszystko, co powinniśmy wiedzieć o dysleksji". Tradycją związaną z tym tygodniem stał się również Dzień Baśniowych Bohaterów, w którym wszyscy przebierali się za postaci z baśni Andersena (i nie tylko...).  Zarówno na przerwach,  jak i na lekcjach panowała niesamowita atmosfera.  Dodatkowo przez cały tydzień na wybranych lekcjach czytaliśmy baśnie J.H.Andersena, organizowaliśmy zabawy ortograficzne, matematyczne, a także ćwiczyliśmy paluszki podczas zajęć metodą origami.  


Uczestniczyliśmy w seminariach szkoleniowych Polskiego Towarzystwa Dysleksji, dzięki czemu zyskaliśmy wiele cennych informacji oraz wskazówek dotyczących pracy z uczniami dyslektycznymi i nie tylko.

Podjęliśmy się także organizacji na terenie Gminy Szemud Wojewódzkiego Projektu „Ortograficzne Łamigłówki”, przeznaczonego dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji (klasy I-III) oraz ze stwierdzoną dysleksją rozwojową (klasy IV-VI).


Na bieżąco badaliśmy wszystkich uczniów klas I - III Skalą Ryzyka Dysleksji prof. Marty Bogdanowicz.

Prowadziliśmy również zajęcia metodą „Ortograffiti” w oparciu o Ogólnopolski Program Edukacyjno-Terapeutyczny Ortograffiti rekomendowany przez Polskie Towarzystwo Dysleksji.


Nasze działania zostały docenione:)

Dnia 18 września 2016 roku w auli Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego odbyło się uroczyste podsumowanie V edycji programu „Szkoła Przyjazna Uczniom z Dysleksją”.

Szkoła Podstawowa w Częstkowie znalazła się wśród 21 placówek województwa pomorskiego, które ukończyły program  z sukcesem.

To dla nas ogromny powód do dumy i jednocześnie motywacja do dalszego działania.

Jesteśmy i pozostaniemy SZKOŁĄ PRZYJAZNĄ UCZNIOM  Z DYSLEKSJĄ!

 

 

Szkolny Koordynator Programu: Iwona Białas-Rychlak

img

img

0
Dodaj Komentarz
  • 1
  • 25
  • 32