01.05.2013

PROJEKT ,, ROZWÓJ AKTYWNOŚCI OBYWATELSKIEJ I KULTURALNEJ MIESZKAŃCÓW LUBELSZCZYZNY"

Szkoła Podstawowa nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Szczebrzeszynie

bierze  udział w Projekcie:

„Rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej

mieszkańców Lubelszczyzny”.

Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Oświatowo - Wychowawczych im. Teresy Kras w Lublinie. Dofinansowany został ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.

Celem tej inicjatywy jest pielęgnowanie tożsamości narodowej i kulturowej mieszkańców Lubelszczyzny poprzez rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej.

Do projektu zakwalifikowały się 24 placówki z terenu województwa lubelskiego, wśród nich nasza Szkoła.

 

W ramach Projektu Szkoła realizuje następujące działania:

● Działanie 2. Szkolenie dla Nauczycieli „Upowszechnianie kultury – aktywność społeczna, edukacja kulturalna”

● Działanie  3.  Wyjazd edukacyjno-kulturalny dla 40 uczniów.

● Działanie 4. Międzyszkolny konkurs małej formy literackiej „Moje spotkania z kulturą” - do realizacji przez uczniów.

 

Nasza Szkoła wywiązała się  już z :

● Działanie  3.  Wyjazd edukacyjno-kulturalny dla 40 uczniów.

Dnia 16 listopada 2012 roku 40 uczniów klas III - VI naszej Szkoły wraz z trzema opiekunami uczestniczyło w wycieczce do LUBLINA.

Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Muzeum Wsi Lubelskiej. Przewodnicy zaprezentowali zwiedzającym: wiatrak z Zygmuntowa, chałupy i zagrody chłopskie oraz Zespół Dworsko - parkowy z dworem z Żyrzyna z 2 połowy XVIII wieku,  ekspozycję wnętrz dworu średniozamożnego ziemianina, sklepu i zakładu usługowego oraz XVII-wieczny kościół z Matczyna.

Mieliśmy okazję obejrzeć i poznać zgromadzone bezcenne pamiątki związane z dawnym życiem wsi i dworów Lubelszczyzny. Wzbogacającym elementem i uzupełniającym ekspozycję skansenowską była  obecność zwierząt hodowlanych w wybranych zagrodach. Dzieci dowiedziały się jak dawniej wyglądało życie na wsi chłopa i średniozamożnego ziemianina. Wszyscy odbyliśmy wspaniałą lekcję muzealną.

Czas spędzony w lubelskim skansenie nie był dla NAS czasem straconym.

Następnie pojechaliśmy do Teatru im. H. CH. Andersena w Lublinie. Tam obejrzeliśmy spektakl „Król Maciuś I” -   o młodym królu, który uczy się życia. To sztuka o nadziei, uczciwości i sprawiedliwości, adresowana zarówno do dzieci jak i dorosłych. Najmłodszych ma zachęcać do zmieniania świata, ale też uczyć, że każda decyzja ma konsekwencje – dla starszych jest jak zwierciadło, w którym odbijają się wyolbrzymione wady dorosłości.

W czasie spektaklu na sali panowała cisza i skupienie przerywane czasami wybuchami śmiechu. Dzieci doznały najwspanialszych przeżyć. Przedstawienie wywarło na nas wszystkich duże wrażenie. Zarówno uczniowie, jak i opiekunowie wyszli z teatru bardzo zadowoleni.

Po wizycie w  teatrze udaliśmy się na zwiedzanie Lubelskiej Trasy - Podziemia .

Trasą oprowadzał nas przewodnik, który ciekawie i barwnie  opowiadał o historii Miasta.

Dowiedzieliśmy się, że Trasa podziemna biegnąca  pod Starym Miastem liczy prawie 300m  długości i stanowi ciąg XVI i XVII wiecznych piwnic prowadzących od lochów Trybunału Koronnego przez Rynek, ulicami Złotą i Archidiakońską, aż do Placu po Farze i wiedzie przez 14 sal.

We wspomnianych  salach zapoznaliśmy się z makietami  obrazującymi fazy rozwoju Lublina i panoramami. Cała trasa była dla nas swego rodzaju podróżą przez historię miasta. Opowieścią o momentach chwały i splendoru np. sławnych lubelskich jarmarkach, czy też zawarciu Unii Lubelskiej, jak i tragicznych wydarzeniach:  pożary, epidemie, najazdy.

Przejście przez lochy było  zanurzeniem się w otchłań prawie 1000-letniej historii Lublina.  Makiety zaś pozwoliły na łatwiejsze zrozumienie powstawania i rozwoju miasta. Dużą atrakcją był ruchomy teatrzyk przedstawiający wielki pożar Lublina z 1719 i cud Drzewa Krzyża Świętego.

Po wyjściu z podziemia mogliśmy już oddychać świeżym powietrzem, spacerować, zwiedzać i podziwiać piękne zabytki Starego Miasta - LUBLIN. Przez cały czas wycieczki opiekowała się nami sympatyczna przewodnik - pani Anna Mikłasz, która również przekazała nam  lekcję historii o Lublinie.

W drodze powrotnej czekał nas jeszcze sprawdzian wiadomości o Lublinie. Pani Ania zadawała pytania związane z historią i zabytkami, które mieliśmy okazję poznać podczas tego wyjazdu. Każde prawidłowe rozwiązanie nagradzane było upominkiem.

Wszyscy pełni wrażeń wróciliśmy do Szczebrzeszyna.

2
Dodaj Komentarz
  • 26
  • 19
  • 14
Komentarze
  • SKOwDlugiem
    SKOwDlugiem
    217.97.xxx.xxx
    2013-09-19 16:26 | Temat: Głosikowe pozdrowienia
    ODPOWIEDZ

    ______§§____§§
    __________§§§__§§§§__§§§§§
    ________§§§
    _____§§§
    ____§§§§§______████████████
    ___███████______███___███
    _____████________███___███
    _____████________███___███
    _ ███████████████████████
    ████████████████████████
    _███(█)(█)(█)██████ (█)(█)(█)██
    _██(█)_____(█)█████(█)_____(█)██
    ___(█)______(█)_______(█)_____(█)
    _____(█)(█)(█)_________ (█)(█)(█)

    JEDZIE DO WAS W POŚPIECHU
    LOKOMOTYWA PEŁNA UŚMIECHU
    BARDZO CIEPLUTKO POZDRAWIAMY
    I GŁOSIK 46 ZOSTAWIAMY.

  • SKOwDlugiem
    SKOwDlugiem
    217.97.xxx.xxx
    2013-07-03 04:41 | Temat: Wakacyjne pozdrowienia
    ODPOWIEDZ

    § WITAM
    _____§
    ________§ CIEPLUTKO.
    ___________§
    _____________§
    _______________§
    _____s§§§§s______§
    ___§§§§§§§§§s_____§
    __§§§_______ §____ §§
    _§§§__§______ §___§§§
    _§§§___§§_____§__ §§§
    __§§§§§§§_____§__§§§
    ____§§§§______§_§§§
    ______________§§§§
    __________ (¯^¯))
    _________(¯` | /´¯))
    ________(,_, °●° ,_,))
    __________(_.^._)))
    ____ (¯^¯))______(¯^¯))
    ___(¯` | /´¯))__(¯` | /´¯))
    __(,_, °●° ,_,))(,_, °●° ,_,))
    ____(_ , _)§§§___ (_ , _)))
    _______§§§ (¯^¯))
    _________(¯` | /´¯))
    ________(,_, °●° ,_,))POZDRAWIAM
    __________(_.^._)))
    _______§§§ (¯^¯))
    _________(¯` | /´¯))MILUTKO
    ________(,_, °●° ,_,))
    __________(_.^._))
    ___ (¯^¯))______(¯^¯))
    ___(¯` | /´¯))__(¯` | /´¯))
    __(,_, °●° ,_,))(,_, °●° ,_,))
    ____(_ , _)§§§___ (_ , _)))
    _______§§§ (¯^¯))
    _________(¯` | /´¯))
    ________(,_, °●° ,_,))
    __________(_.^._)))
    ____________§§§§
    ___§§§§______§_§§§
    _§§§§§§§_____§__§§§
    §§§___§§_____§__ §§§
    §§§__§______ §___§§§
    _§§§_______ §____ §§
    __§§§§§§§§§s_____§
    ____s§§§§s______§
    ______________§
    ____________§
    __________§
    _______§ ŻYCZĘ
    ____§ MIŁEGO
    _§ DNIA.
    GŁOSIK 37/3 ZOSTAWIAM.