PROJEKT ,, ROZWÓJ AKTYWNOŚCI OBYWATELSKIEJ I KULTURALNEJ MIESZKAŃCÓW LUBELSZCZYZNY"
Szkoła Podstawowa nr 1 im. Henryka Sienkiewicza w Szczebrzeszynie
bierze udział w Projekcie:
„Rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej
mieszkańców Lubelszczyzny”.
Projekt jest realizowany przez Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Oświatowo - Wychowawczych im. Teresy Kras w Lublinie. Dofinansowany został ze środków Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w ramach Programu Operacyjnego Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Celem tej inicjatywy jest pielęgnowanie tożsamości narodowej i kulturowej mieszkańców Lubelszczyzny poprzez rozwój aktywności obywatelskiej i kulturalnej.
Do projektu zakwalifikowały się 24 placówki z terenu województwa lubelskiego, wśród nich nasza Szkoła.
W ramach Projektu Szkoła realizuje następujące działania:
● Działanie 2. Szkolenie dla Nauczycieli „Upowszechnianie kultury – aktywność społeczna, edukacja kulturalna”
● Działanie 3. Wyjazd edukacyjno-kulturalny dla 40 uczniów.
● Działanie 4. Międzyszkolny konkurs małej formy literackiej „Moje spotkania z kulturą” - do realizacji przez uczniów.
Nasza Szkoła wywiązała się już z :
● Działanie 3. Wyjazd edukacyjno-kulturalny dla 40 uczniów.
Dnia 16 listopada 2012 roku 40 uczniów klas III - VI naszej Szkoły wraz z trzema opiekunami uczestniczyło w wycieczce do LUBLINA.
Pierwszym punktem programu było zwiedzanie Muzeum Wsi Lubelskiej. Przewodnicy zaprezentowali zwiedzającym: wiatrak z Zygmuntowa, chałupy i zagrody chłopskie oraz Zespół Dworsko - parkowy z dworem z Żyrzyna z 2 połowy XVIII wieku, ekspozycję wnętrz dworu średniozamożnego ziemianina, sklepu i zakładu usługowego oraz XVII-wieczny kościół z Matczyna.
Mieliśmy okazję obejrzeć i poznać zgromadzone bezcenne pamiątki związane z dawnym życiem wsi i dworów Lubelszczyzny. Wzbogacającym elementem i uzupełniającym ekspozycję skansenowską była obecność zwierząt hodowlanych w wybranych zagrodach. Dzieci dowiedziały się jak dawniej wyglądało życie na wsi chłopa i średniozamożnego ziemianina. Wszyscy odbyliśmy wspaniałą lekcję muzealną.
Czas spędzony w lubelskim skansenie nie był dla NAS czasem straconym.
Następnie pojechaliśmy do Teatru im. H. CH. Andersena w Lublinie. Tam obejrzeliśmy spektakl „Król Maciuś I” - o młodym królu, który uczy się życia. To sztuka o nadziei, uczciwości i sprawiedliwości, adresowana zarówno do dzieci jak i dorosłych. Najmłodszych ma zachęcać do zmieniania świata, ale też uczyć, że każda decyzja ma konsekwencje – dla starszych jest jak zwierciadło, w którym odbijają się wyolbrzymione wady dorosłości.
W czasie spektaklu na sali panowała cisza i skupienie przerywane czasami wybuchami śmiechu. Dzieci doznały najwspanialszych przeżyć. Przedstawienie wywarło na nas wszystkich duże wrażenie. Zarówno uczniowie, jak i opiekunowie wyszli z teatru bardzo zadowoleni.
Po wizycie w teatrze udaliśmy się na zwiedzanie Lubelskiej Trasy - Podziemia .
Trasą oprowadzał nas przewodnik, który ciekawie i barwnie opowiadał o historii Miasta.
Dowiedzieliśmy się, że Trasa podziemna biegnąca pod Starym Miastem liczy prawie 300m długości i stanowi ciąg XVI i XVII wiecznych piwnic prowadzących od lochów Trybunału Koronnego przez Rynek, ulicami Złotą i Archidiakońską, aż do Placu po Farze i wiedzie przez 14 sal.
We wspomnianych salach zapoznaliśmy się z makietami obrazującymi fazy rozwoju Lublina i panoramami. Cała trasa była dla nas swego rodzaju podróżą przez historię miasta. Opowieścią o momentach chwały i splendoru np. sławnych lubelskich jarmarkach, czy też zawarciu Unii Lubelskiej, jak i tragicznych wydarzeniach: pożary, epidemie, najazdy.
Przejście przez lochy było zanurzeniem się w otchłań prawie 1000-letniej historii Lublina. Makiety zaś pozwoliły na łatwiejsze zrozumienie powstawania i rozwoju miasta. Dużą atrakcją był ruchomy teatrzyk przedstawiający wielki pożar Lublina z 1719 i cud Drzewa Krzyża Świętego.
Po wyjściu z podziemia mogliśmy już oddychać świeżym powietrzem, spacerować, zwiedzać i podziwiać piękne zabytki Starego Miasta - LUBLIN. Przez cały czas wycieczki opiekowała się nami sympatyczna przewodnik - pani Anna Mikłasz, która również przekazała nam lekcję historii o Lublinie.
W drodze powrotnej czekał nas jeszcze sprawdzian wiadomości o Lublinie. Pani Ania zadawała pytania związane z historią i zabytkami, które mieliśmy okazję poznać podczas tego wyjazdu. Każde prawidłowe rozwiązanie nagradzane było upominkiem.
Wszyscy pełni wrażeń wróciliśmy do Szczebrzeszyna.
![]() |
|
![]() |
______§§____§§
__________§§§__§§§§__§§§§§
________§§§
_____§§§
____§§§§§______████████████
___███████______███___███
_____████________███___███
_____████________███___███
_ ███████████████████████
████████████████████████
_███(█)(█)(█)██████ (█)(█)(█)██
_██(█)_____(█)█████(█)_____(█)██
___(█)______(█)_______(█)_____(█)
_____(█)(█)(█)_________ (█)(█)(█)
JEDZIE DO WAS W POŚPIECHU
LOKOMOTYWA PEŁNA UŚMIECHU
BARDZO CIEPLUTKO POZDRAWIAMY
I GŁOSIK 46 ZOSTAWIAMY.
§ WITAM
_____§
________§ CIEPLUTKO.
___________§
_____________§
_______________§
_____s§§§§s______§
___§§§§§§§§§s_____§
__§§§_______ §____ §§
_§§§__§______ §___§§§
_§§§___§§_____§__ §§§
__§§§§§§§_____§__§§§
____§§§§______§_§§§
______________§§§§
__________ (¯^¯))
_________(¯` | /´¯))
________(,_, °●° ,_,))
__________(_.^._)))
____ (¯^¯))______(¯^¯))
___(¯` | /´¯))__(¯` | /´¯))
__(,_, °●° ,_,))(,_, °●° ,_,))
____(_ , _)§§§___ (_ , _)))
_______§§§ (¯^¯))
_________(¯` | /´¯))
________(,_, °●° ,_,))POZDRAWIAM
__________(_.^._)))
_______§§§ (¯^¯))
_________(¯` | /´¯))MILUTKO
________(,_, °●° ,_,))
__________(_.^._))
___ (¯^¯))______(¯^¯))
___(¯` | /´¯))__(¯` | /´¯))
__(,_, °●° ,_,))(,_, °●° ,_,))
____(_ , _)§§§___ (_ , _)))
_______§§§ (¯^¯))
_________(¯` | /´¯))
________(,_, °●° ,_,))
__________(_.^._)))
____________§§§§
___§§§§______§_§§§
_§§§§§§§_____§__§§§
§§§___§§_____§__ §§§
§§§__§______ §___§§§
_§§§_______ §____ §§
__§§§§§§§§§s_____§
____s§§§§s______§
______________§
____________§
__________§
_______§ ŻYCZĘ
____§ MIŁEGO
_§ DNIA.
GŁOSIK 37/3 ZOSTAWIAM.