30.03.2020

Zadanie dla klasy III

W krainie zer i jedynek.

Wiesz już, czym charakteryzuje się system dwójkowy.

Dane w komputerach są zapisywane i przesyłane jako ciągi zer i jedynek.

Popatrz na to zdjęcie.

img

 

Pod każdą żarówką jest umieszczona liczba.

Zwróć uwagę, że jeśli dana żarówka się świeci, tą liczbą jest 1, jeśli się nie świeci, liczbą jest 0.

W języku komputera taką liczbę można zapisać jako 00001.

Liczba kropek na wszystkich zaświeconych żarówkach jest równa jeden,

a więc w języku komputera liczba 00001 oznacza w znanym nam sposobie liczenia 1

 

Co szczególnego zauważasz, jeśli chodzi o liczbę kropek na żarówkach?

Np. na każdej kolejnej (patrząc od prawej do lewej strony) liczba kropek jest dwa razy większa.

Ile kropek znalazłoby się na następnej żarówce, którą położylibyśmy po lewej stronie? (32)

Ile byłoby kropek na następnej…?  (64).

 

Zwróćcie uwagę na kolejny przykład.

Jak w tym wypadku będzie wyglądał zapis w systemie binarnym?

Pamiętajcie, liczbę zero wpisujemy gdy żarówka się nie świeci, a 1 - gdy się świeci

img

 

                        0                   0                   0                 1                    1

 

Zapis 00011 w języku komputera można zapisać jako liczbę 3 - suma wszystkich kropek na

zaświeconych żarówkach jest równa trzy, dlatego 00011 w języku komputera oznacza 3

w naszym sposobie liczenia.

 

Zadanie

Liczby wyrażone w języku komputera zapisz w znanym Ci sposobie zapisu (korzystaj ze zdjęcia z żarówkami i sprawdź swoją wiedzę dotyczącą systemu binarnego).

Odpowiedzi wpisz w Komentarzu poniżej.

W oknie Tytuł wpisz swoją klasę.

w oknie Imię wpisz  nr w szkolnym dzienniku, swoje imię i pierwszą literę nazwiska.

Oto liczby zapisane w języku komputera (czekam na Wasze odpowiedzi).

Powodzenia!

00110

01110

10110

01001

10111

11111

10101

10000

37
Dodaj Komentarz
  • 3
  • 6
  • 5
Komentarze