26.02.2021

JAK ROZPOZNAĆ, ŻE DZIECKO NADUŻYWA INTERNETU?

 W  ciagu ostatniego roku dzieci i dorosli spedzaja znacznie wieksza część czasu przed ekranami komputerow, tabletów czy telefonów. Taka sytuacja może grozić uzależnieniem Aby temu zapobiec warto obserwowac dziecko i zwrócic uwagę na niepokojące sygnaly:

 

  • rozdrażnienie spowodowane koniecznością przerwania lub brakiem możliwości korzystania z komputera/internetu;

 

  • długotrwałe sesje aktywności w sieci, na przykład  częste korzystanie z Internetu bez przerwy przez trzy godziny lub dłużej;

 

  • wyraźnie osłabiona kontrola (lub jej brak) czasu spędzanego przed komputerem lub w internecie;

 

  • zaniedbywanie dotychczasowych zainteresowań, znajomości, form spędzania czasu na rzecz korzystania z komputera/internetu;

 

  • korzystanie z internetu nawet wtedy, gdy nie jest to już interesujące;

 

  • powtarzające się kłótnie z innymi członkami rodziny, związane z nadużywaniem komputera/internetu;
  • izolowanie się od ludzi, związane z przebywaniem w sieci lub nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów jedynie przez internet;

 

  • monotonna i jednorodna aktywność przy komputerze, na przykład trwale ograniczająca się do grania w jedną grę lub wielogodzinnej obecności na portalu społecznościowym;

 

  • przedkładanie życia w świecie wirtualnym nad życie w świecie realnym;

 

  • wzrost intensywności nieprzyjemnych stanów emocjonalnych, jak rozdrażnienie, apatia, poczucie nudy 

JAK REAGOWAĆ?

Nazwać problem.

Porozmawiać z dzieckiem i powiedzieć mu, co niepokojącego widzi w jego zachowaniu. Zdiagnozować sytuacje trudne, w których dziecko „sięga” po internet – wspólnie z dzieckiem powinni poszukać alternatywy (np. działań, które sprawiają równie dużo przyjemności lub w podobny sposób pomagają odreagować negatywne emocje).

Ustalić harmonogram dnia – zrównoważyć czas spędzany przez dziecko w sieci i poza nią.

Ustalić zasady i etapy ograniczania korzystania z internetu. Warto wraz z dzieckiem omówić stopniowe ograniczenie czasu spędzanego przed ekranem.

Nagradzać sukcesy w ograniczaniu czasu spędzanegow internecie.

Odłączyć internet lub wyłączyć komputer, gdy dziecko korzysta z niego w sposób, który zagraża jego zdrowiu lub życiu (powoduje np. zaniedbywanie podstawowych potrzeb fizjologicznych, uniemożliwia funkcjonowanie w codziennym życiu).

Wyjaśnić dziecku przyczyny tych ograniczeń lub odłączenia internetu. Rozmowy o tym, co się dzieje i dlaczego są niezwykle istotne. Dziecko będzie się czuło bezpieczniej, gdy pozna nasze intencje.

Kontakt z profesjonalistą (pedagogiem szkolnym, psychologiem, poradnią ds. uzależnień).

https://www.bezpiecznedziecko.eu/helpline-org-pl-by-pomoc-najmlodszym-uczestnikom-sieci/ 

1
Dodaj Komentarz
  • 27
  • 6
  • 28
Komentarze