"SKO-wicz świadomym konsumentem"
Tylko 2 % Polaków uważa, że przedszkola i szkoły w wystarczającym stopniu uczą dzieci oszczędzania i racjonalnego wydawania pieniędzy. Aż 31 % respondentów twierdzi, że instytucje odpowiedzialne za edukację najmłodszych uczą dzieci o finansach w sposób niedostateczny - wynika z raportu "Mały konsument i finanse" przygotowanego przez TNS OBOP dla Krajowego Rejestru Długów.
Aż 75 %. rodziców twierdzi, że dzieciom najbardziej potrzebna jest wiedza o racjonalnym wydawaniu pieniędzy.
Wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom przygotowałam program „SKO-wicz świadomym konsumentem”, który będzie realizowany w klasie I i III.
1. Temat: Jesteś konsumentem
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• rozumieć, że są konsumentami,
• wiedzieć, które produkty mogą kupować samodzielnie, a które z rodzicami,
• zdawać sobie sprawę z konsekwencji nieprzemyślanych zakupów.
Formy pracy:
Zabawa „kupujemy sami”, rozmowa z dziećmi, słuchanie opowiadania (historyjki),
kolorowanie obrazka.
Co będzie potrzebne?
Różne opakowania po produktach, kartoniki z narysowana schematycznie „buzia”
uśmiechnięta, smutna oraz kartka ze znakiem zapytania.
2. Temat: Jesteś konsumentem
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny wiedzieć, że tylko pewne produkty mogą kupić
samodzielnie, a pozostałe wyłącznie z rodzicami.
Formy pracy:
Rozmowa z dziećmi, zabawa „samodzielne zakupy”.
Co będzie potrzebne?
Zabawki, przedmioty codziennego użytku, sprzęt RTV dostępny w przedszkolu, artykuły
biurowe, drobne artykuły spożywcze.
3. Temat: Nie można mieć wszystkiego
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wiedzieć, że nie można mieć wszystkiego, czego się zapragnie,
• rozumieć, że członkowie rodziny maja różne potrzeby.
Formy pracy:
Teatrzyk, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.
Co będzie potrzebne?
Pacynki lub kukiełki: dziecka, mamy, taty, innych osób.
4. Temat: Robimy zakupy
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wiedzieć, w jakich miejscach można robić zakupy (mały sklep, plac targowy, sklep
internetowy, akwizytor, stoiska uliczne, supermarket),
• rozumieć niebezpieczeństwa związane z zakupami w Internecie, od nieznajomych
i na stoiskach ulicznych.
Formy pracy:
Zabawa „kupujemy – sprzedajemy”, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.
Co będzie potrzebne?
Opakowania po różnych produktach, zabawki, stoliki, mini stragan zrobiony ze stolika.
5. Temat: Sprawdzamy datę ważności
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• rozumieć konieczność sprawdzania daty ważności,
• wiedzieć, że po zrobieniu zakupów trzeba zachować paragon.
Formy pracy:
Historyjka obrazkowa (na podstawie kolorowanki), zabawa w sklep, zabawa „szukamy daty
ważności”.
Co będzie potrzebne?
Historyjka obrazkowa z kolorowanki, opakowania, paragony, arkusze szarego papieru,
flamastry.
6. Temat: Data ważności
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci będą wiedziały, że istnieją produkty, których nie powinno się
kupować i zjadać, bez sprawdzenia daty ważności.
Formy pracy:
Praca grupowa z rozsypanka obrazków przedstawiających różne towary (min 50 szt.),
praca indywidualna z jednym lub kilkoma produktami.
Co będzie potrzebne?
Zestaw min. 50 obrazków przedstawiających towary (można je wyciąć z gazetek
reklamowych hipermarketów lub ogłoszeń w gazetach), zestaw prawdziwych produktów lub
opakowań z zachowanymi datami ważności (min. 2 sztuki dla każdego dziecka)
7. Temat: Dziurawa piłka
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wiedzieć, co można zrobić, żeby nie kupić uszkodzonego towaru,
• wiedzieć, że jeśli ktoś kupił zepsuty przedmiot i zachował paragon, może wrócić do
sprzedawcy i naprawić lub wymienić taka rzecz na nowa.
Formy pracy:
Historyjka obrazkowa, scenki modelowane przez nauczyciela, wspólne uzupełnianie
obrazków w kolorowance (co zrobić, aby nie kupić rzeczy zepsutej, uszkodzonej).
Co będzie potrzebne?
Kilka uszkodzonych zabawek, kolorowanka.
8. Temat: Reklamacja
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wiedzieć, co oznacza wyrażenie „składać reklamacje”
• zdając sobie sprawę z własnych emocji, spokojnie przedstawiać swoje racje podczas
reklamowania zepsutego towaru (postawa asertywna).
Formy pracy:
Zabawa „jak ty byś to rozwiązał?”, zabawa „góra paragonów”
Co będzie potrzebne?
Rekwizyty do sklepu: popsute i dobre, paragony przyniesione z domu (prawdziwe).
9. Temat: Tajemnicze znaki
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• rozpoznawać znaki najczęściej spotykane na opakowaniach,
• rozumieć sens stosowania oznaczeń na produktach.
Formy pracy:
Praca w grupach, rozmowa w kręgu, wyszukiwanie przedmiotów z otoczenia posiadających
dany znak, praca z kolorowanka.
Co będzie potrzebne?
Karton, kredki, różne przedmioty ze znakami, plakat, wycinki z gazet.
10. Temat: Tajemnicze znaki
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wiedzieć, gdzie szukać znaków i potrafić je odnaleźć na towarach,
• poznać znaczenie znaków umieszczanych na produktach.
Formy pracy:
Zabawa w detektywa, indywidualna praca nad rysunkiem znalezionych znaków.
Co będzie potrzebne?
Lupa (szkło powiększające), przedmioty z „metka” znajdujące sie w przedszkolu,
przyniesione przez dzieci opakowania (kartoniki, butelki PET, karton po zabawce itp.).
11. Temat: Promocje, promocje
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wiedzieć, czym jest promocja,
• potrafić podjąć decyzje, czy skorzystać z promocji, czy nie,
• rozumieć, _e ponosimy konsekwencje dokonanego wyboru.
Formy pracy:
Zajęcia w terenie (wycieczka do sklepu), zabawa w sklep, praca z kolorowanka.
Co będzie potrzebne?
Opakowania po produktach, żetony (lub inna imitacja pieniędzy), koszyki.
12. Temat: Promocje, promocje
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny wiedzieć, że z promocji należy korzystać mądrze i
rozsądnie.
Formy pracy:
Zabawa w sklep samoobsługowy, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.
Co będzie potrzebne?
Gazety z reklamami różnych produktów, nożyczki, napisy „promocja”, stoliki.
13. Temat: Mądry konsument troszczy się o środowisko
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny wiedzieć, że każdy może mięć wpływ na ochronę
środowiska poprzez segregowanie odpadów.
Formy pracy:
Zabawa w segregowanie opakowań, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.
Co będzie potrzebne?
Różne opakowania po produktach z papieru, szkła, plastiku, pojemniki na śmieci.
14. Temat: Mądry konsument troszczy się o środowisko
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny potrafić nazwać materiały, z jakich zostały wykonane
opakowania i wskazać te, które można poddać recyklingowi.
Formy pracy:
Zabawa w segregowanie i robienie czegoś nowego ze starego.
Co będzie potrzebne?
4 kartony, gazety, plastikowe opakowanie, butelki szklane.
15. Temat: Uważamy na reklamy
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• potrafić odróżnić informacje od emocjonalnej zachęty w reklamie,
• bardziej krytycznie oglądać reklamy.
Formy pracy:
Scenki w 3-4 osobowych grupach, praca w całej grupie: analiza „ekspertów”.
Co będzie potrzebne?
Podkładki do pisania, kartki, kredki.
16. Temat: Zabawy dzieci
Cel:
Po zakończeniu zajęć dzieci powinny
• wzbogacić własne pomysły na sposób spędzania wolnego czasu bez konieczności
kupowania i korzystania z mediów (radio, telewizja, komputer),
• dowiedzieć się jak zachęcać rodziców do wspólnej zabawy.
Forma pracy:
Praca w grupach.
Co będzie potrzebne?
Wyobraźnia.
Po pięknym słonecznym dniu równie słonecznie pozdrawiamy i klikamy.