18.09.2014

"SKO-wicz świadomym konsumentem"

Tylko 2 % Polaków uważa, że przedszkola i szkoły w wystarczającym stopniu uczą dzieci oszczędzania i racjonalnego wydawania pieniędzy. Aż 31 % respondentów twierdzi, że instytucje odpowiedzialne za edukację najmłodszych uczą dzieci o finansach w sposób niedostateczny - wynika z raportu "Mały konsument i finanse" przygotowanego przez TNS OBOP dla Krajowego Rejestru Długów.

Aż 75 %. rodziców twierdzi, że dzieciom najbardziej potrzebna jest wiedza o racjonalnym wydawaniu pieniędzy.

Wychodzą naprzeciw tym oczekiwaniom przygotowałam program „SKO-wicz świadomym konsumentem”, który będzie realizowany w klasie I i III.

 

1. Temat: Jesteś konsumentem

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• rozumieć, że są konsumentami,

• wiedzieć, które produkty mogą kupować samodzielnie, a które z rodzicami,

• zdawać sobie sprawę z konsekwencji nieprzemyślanych zakupów.

Formy pracy:

Zabawa „kupujemy sami”, rozmowa z dziećmi, słuchanie opowiadania (historyjki),

kolorowanie obrazka.

Co będzie potrzebne?

Różne opakowania po produktach, kartoniki z narysowana schematycznie „buzia”

uśmiechnięta, smutna oraz kartka ze znakiem zapytania.

 

2. Temat: Jesteś konsumentem

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny wiedzieć, że tylko pewne produkty mogą kupić

samodzielnie, a pozostałe wyłącznie z rodzicami.

Formy pracy:

Rozmowa z dziećmi, zabawa „samodzielne zakupy”.

Co będzie potrzebne?

Zabawki, przedmioty codziennego użytku, sprzęt RTV dostępny w przedszkolu, artykuły

biurowe, drobne artykuły spożywcze.

 

3. Temat: Nie można mieć wszystkiego

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wiedzieć, że nie można mieć wszystkiego, czego się zapragnie,

• rozumieć, że członkowie rodziny maja różne potrzeby.

Formy pracy:

Teatrzyk, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.

Co będzie potrzebne?

Pacynki lub kukiełki: dziecka, mamy, taty, innych osób.

 

 

4. Temat: Robimy zakupy

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wiedzieć, w jakich miejscach można robić zakupy (mały sklep, plac targowy, sklep

internetowy, akwizytor, stoiska uliczne, supermarket),

• rozumieć niebezpieczeństwa związane z zakupami w Internecie, od nieznajomych

i na stoiskach ulicznych.

Formy pracy:

Zabawa „kupujemy – sprzedajemy”, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.

Co będzie potrzebne?

Opakowania po różnych produktach, zabawki, stoliki, mini stragan zrobiony ze stolika.

 

5. Temat: Sprawdzamy datę ważności

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• rozumieć konieczność sprawdzania daty ważności,

• wiedzieć, że po zrobieniu zakupów trzeba zachować paragon.

Formy pracy:

Historyjka obrazkowa (na podstawie kolorowanki), zabawa w sklep, zabawa „szukamy daty

ważności”.

Co będzie potrzebne?

Historyjka obrazkowa z kolorowanki, opakowania, paragony, arkusze szarego papieru,

flamastry.

 

6. Temat: Data ważności

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci będą wiedziały, że istnieją produkty, których nie powinno się

kupować i zjadać, bez sprawdzenia daty ważności.

Formy pracy:

Praca grupowa z rozsypanka obrazków przedstawiających różne towary (min 50 szt.),

praca indywidualna z jednym lub kilkoma produktami.

Co będzie potrzebne?

Zestaw min. 50 obrazków przedstawiających towary (można je wyciąć z gazetek

reklamowych hipermarketów lub ogłoszeń w gazetach), zestaw prawdziwych produktów lub

opakowań z zachowanymi datami ważności (min. 2 sztuki dla każdego dziecka)

 

7. Temat: Dziurawa piłka

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wiedzieć, co można zrobić, żeby nie kupić uszkodzonego towaru,

• wiedzieć, że jeśli ktoś kupił zepsuty przedmiot i zachował paragon, może wrócić do

sprzedawcy i naprawić lub wymienić taka rzecz na nowa.

Formy pracy:

Historyjka obrazkowa, scenki modelowane przez nauczyciela, wspólne uzupełnianie

obrazków w kolorowance (co zrobić, aby nie kupić rzeczy zepsutej, uszkodzonej).

Co będzie potrzebne?

Kilka uszkodzonych zabawek, kolorowanka.

 

8. Temat: Reklamacja

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wiedzieć, co oznacza wyrażenie „składać reklamacje”

• zdając sobie sprawę z własnych emocji, spokojnie przedstawiać swoje racje podczas

reklamowania zepsutego towaru (postawa asertywna).

Formy pracy:

Zabawa „jak ty byś to rozwiązał?”, zabawa „góra paragonów”

Co będzie potrzebne?

Rekwizyty do sklepu: popsute i dobre, paragony przyniesione z domu (prawdziwe).

 

9. Temat: Tajemnicze znaki

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• rozpoznawać znaki najczęściej spotykane na opakowaniach,

• rozumieć sens stosowania oznaczeń na produktach.

Formy pracy:

Praca w grupach, rozmowa w kręgu, wyszukiwanie przedmiotów z otoczenia posiadających

dany znak, praca z kolorowanka.

Co będzie potrzebne?

Karton, kredki, różne przedmioty ze znakami, plakat, wycinki z gazet.

 

10. Temat: Tajemnicze znaki

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wiedzieć, gdzie szukać znaków i potrafić je odnaleźć na towarach,

• poznać znaczenie znaków umieszczanych na produktach.

Formy pracy:

Zabawa w detektywa, indywidualna praca nad rysunkiem znalezionych znaków.

Co będzie potrzebne?

Lupa (szkło powiększające), przedmioty z „metka” znajdujące sie w przedszkolu,

przyniesione przez dzieci opakowania (kartoniki, butelki PET, karton po zabawce itp.).

 

11. Temat: Promocje, promocje

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wiedzieć, czym jest promocja,

• potrafić podjąć decyzje, czy skorzystać z promocji, czy nie,

• rozumieć, _e ponosimy konsekwencje dokonanego wyboru.

Formy pracy:

Zajęcia w terenie (wycieczka do sklepu), zabawa w sklep, praca z kolorowanka.

Co będzie potrzebne?

Opakowania po produktach, żetony (lub inna imitacja pieniędzy), koszyki.

 

12. Temat: Promocje, promocje

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny wiedzieć, że z promocji należy korzystać mądrze i

rozsądnie.

Formy pracy:

Zabawa w sklep samoobsługowy, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.

Co będzie potrzebne?

Gazety z reklamami różnych produktów, nożyczki, napisy „promocja”, stoliki.

 

13. Temat: Mądry konsument troszczy się o środowisko

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny wiedzieć, że każdy może mięć wpływ na ochronę

środowiska poprzez segregowanie odpadów.

Formy pracy:

Zabawa w segregowanie opakowań, rozmowa z dziećmi, kolorowanie obrazka.

Co będzie potrzebne?

Różne opakowania po produktach z papieru, szkła, plastiku, pojemniki na śmieci.

 

14. Temat: Mądry konsument troszczy się o środowisko

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny potrafić nazwać materiały, z jakich zostały wykonane

opakowania i wskazać te, które można poddać recyklingowi.

Formy pracy:

Zabawa w segregowanie i robienie czegoś nowego ze starego.

Co będzie potrzebne?

4 kartony, gazety, plastikowe opakowanie, butelki szklane.

 

15. Temat: Uważamy na reklamy

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• potrafić odróżnić informacje od emocjonalnej zachęty w reklamie,

• bardziej krytycznie oglądać reklamy.

Formy pracy:

Scenki w 3-4 osobowych grupach, praca w całej grupie: analiza „ekspertów”.

Co będzie potrzebne?

Podkładki do pisania, kartki, kredki.

 

16. Temat: Zabawy dzieci

Cel:

Po zakończeniu zajęć dzieci powinny

• wzbogacić własne pomysły na sposób spędzania wolnego czasu bez konieczności

kupowania i korzystania z mediów (radio, telewizja, komputer),

• dowiedzieć się jak zachęcać rodziców do wspólnej zabawy.

Forma pracy:

Praca w grupach.

Co będzie potrzebne?

Wyobraźnia.

malykonsument1.jpg.png

1
Dodaj Komentarz
  • 10
  • 14
  • 15
Komentarze