19.12.2013

Skąd się wzięły pieniądze i jak je szanować ?

SKO-wicze z klasy II i III uczestniczyli w kolejnych zajęciach z edukacji ekonomicznej. Przeczytajcie, czego dotyczyły i zobaczcie, jak pracowali.

 

Cele zajęć


Uczeń:
– zna dzieje pieniądza i jego różne formy,
– wyjaśnia, dlaczego ludzie posługują się pieniądzem,
– omawia wygląd pieniądza,
– dopasowuje odpowiednie banknoty i monety do wybranej kwoty,
– określa zadania i funkcje pieniądza,
– wie, jak nazywa się waluta polska oraz wspólna waluta europejska,
– samodzielnie dokonuje wyborów jako konsument,
– kształtuje umiejętność szanowania pieniądza.

 

Uczeń poznaje pojęcia:
banknot, moneta, nominał, waluta, konsument, złoty polski, euro, dawne i współczesne formy pieniądza.


Metody i formy pracy:
metody aktywizujące, rozsypanka obrazkowa w formie puzzli, praca z tekstem, technika plastyczno-manualna, pogadanka,
autorefleksja, praca indywidualna, zbiorowa i grupowa.

 

Materiały
– wiersz:  „Ciuchy dla muchy”,
–   obrazki w kształcie puzzli z: muszelkami, zbożem, kamieniami, jedwabiem i bydłem, z różnymi pieniędzmi w formie
kwadratów i owali z metalu, z pieniędzmi okrągłymi w formie monet, z pieniędzmi papierowymi, z kartami bankoma-
towymi/kredytowymi,
– sakiewka z przykładowymi monetami i banknotami polskimi,
– duże napisy na kartonie: PIENIĄDZE, MONETY, BANKNOTY,
– obrazki: spódnica, buciki, szalik, kapelusz, rękawiczki, spodnie (do wiersza),
– wizerunki postaci: Filon i Netka, Misiek i Zyga, Maruda i Miećka, Laki Łuki i Wanda M.,
– kartki papieru, kredki.

 

Przebieg zajęć:

 

- Uczniowie wysłuchali wiersza "Ciuchy dla muchy", a następnie odpowiadali na pytania nauczyciela.

- Uczniowie na podstawie kolejnego tekstu dowiedzieli się kiedy pojawiły się pierwsze pieniądze, w jakiej postaci i jak na przestrzeni wieków zmieniał się ich wygląd. Dowiedzieli się również, jak funkcjonował handel bez pieniędzy i co dawniej pełniło rolę pieniądza.

- Następnie dzieci przypinały "pieniądze do zabawy" pod umieszczonymi na tablicy napisami.

- Zapoznanie uczniów z postaciami, które towarzyszą im w dalszej części zajęć.

- Uczniowie zostali podzieleni na grupy - każda z nich otrzymała dwie postacie, dla których zaprojektowała zimowe ubranie i wyceniła je.

- Liderzy grup zaprezentowali wyniki prac.

- Pojęcie konsumenta - rozmowa na temat rozsądnego wydawania pieniędzy.

 

zajciaskogrudzie001.jpg

 

zajciaskogrudzie002.jpg

 

zajciaskogrudzie003.jpg

 

zajciaskogrudzie004.jpg

 

zajciaskogrudzie005.jpg

 

zajciaskogrudzie006.jpg

 

zajciaskogrudzie007.jpg

 

zajciaskogrudzie008.jpg

 

zajciaskogrudzie009.jpg

 

zajciaskogrudzie010.jpg

 

zajciaskogrudzie011.jpg

1
Dodaj Komentarz
  • 18
  • 7
  • 11
Komentarze