Skąd się biorą pieniądze?
W dniu dzisiejszym SKO-wicze z klasy II uczestniczyli w zajęciach w ramach projektu "Jaś uczy przedsiębiorczości".
Temat: Skąd się biorą pieniądze?
Cel główny:
Popularyzacja wiedzy ekonomicznej wśród uczniów i rozwijanie ich kompetencji z zakresu przedsiębiorczości.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
- zna proste pojęcia ekonomiczne: pieniądz, praca, dochód, wydatki, inwestowanie, oszczędzanie i właściwie ich używa;
- rozumie związki zachodzące pomiędzy pracą a zarabianiem pieniędzy;
- zna wartość pieniędzy, sposoby ich zarabiania, inwestowania i oszczędzania;
- podejmuje decyzje o wykorzystaniu posiadanych środków finansowych;
- współpracuje w zespole, rozumie przyjęte zasady.
Metody:
- mapa myśli,
- pokaz,
- dyskusja,
- burza mózgów.
Formy :
- indywidualna,
- grupowa,
- zbiorowa.
Środki dydaktyczne: sakiewka, moneta, banknot, karta płatnicza, bon towarowy, przelew bankowy, złota moneta, slajdy – historia rozwoju pieniądza, kolorowe monety (plastikowe lub papierowe), koperty, napisy z pojęciami (załącznik nr 1), mapa myśli ( załącznik nr 2), zdania (załącznik nr 3), wykreślanka (załącznik nr 4), rebusy (załącznik nr 5a,5b).
Czas: 2 godziny
Przebieg zajęć:
1. Opiekun SKO powitała uczniów i przedstawiła cele zajęć.
Następnie zaprezentowała sakiewkę, w której znajdowały się różne przedmioty. Chętni uczniowie wyjmowali z woreczka przedmioty ( moneta, banknot, karta płatnicza, bon towarowy, przelew bankowy, sztabka złota), prezentowali klasie, nazywali je i kładli w wyznaczonym miejscu.
Potem uczniowie szukali wspólnej nazwy dla tych wszystkich przedmiotów (pieniądze).
Podsumowując nauczyciel podkreślił, że pieniądze to nie tylko monety i banknoty.
2. Nauczyciel opowiada krótko historię pieniądza od barteru po pieniądz elektroniczny korzystając z wcześniej przygotowanych slajdów. W trakcie zajęć nauczyciel przypina na tablicy napisy z wprowadzanymi pojęciami.
3. Słuchanie fragmentu bajki.
Po wysłuchaniu uczniowie odpowiadali na pytania:
· Co leżało pod drzewem wśród jabłek?
· Kto znalazł monetę?
· Jak miał na imię chłopiec?
· Komu Jaś oddał znaleziony pieniądz?
· Nad czym zastanawiał się najmłodszy z braci?
Nauczyciel zaproponował czniom, aby pomogli Jasiowi w znalezieniu odpowiedzi na pytanie „Skąd się biorą pieniądze?”.
4. Dzieci losowały kolorowe monety i dobierały się w grupy zgodnie z wylosowanymi kolorami i nominałami. Po wyłonieniu grup przygotowały stanowiska pracy. Każda grupa otrzymała arkusz papieru z napisem „Skąd się biorą pieniądze?”
5. Prezentacja pomysłów uczniów.
Nauczyciel omawia odpowiedzi, prowadząc uczniów do wniosku, że pieniądze otrzymuje się za pracę. Następnie grupy otrzymują fragmenty zdań. Zadaniem jest ułożenie zdań.
Pieniądze są wynagrodzeniem za wykonywana pracę.
Pieniądze są zyskiem z zainwestowanych wcześniej oszczędności.
Pieniądze z bankomatu można wyciągnąć tylko wtedy, gdy wcześniej je zarobimy i wpłacimy na konto.
Pieniądze z konta można pobrać tylko wtedy, gdy wcześniej je zarobimy
i wpłacimy do banku.
6. Zabawa przy piosence. Wszyscy ustawiają się w kole. Dzieci trzymają ręce tak, aby prawa dłoń znajdowała się nad lewą dłonią sąsiada
z prawej strony. Nauczyciel odtwarza piosenkę i podaje monetę dziecku z lewej strony. Uczniowie podają dalej monetę. Na przerwę w piosence dziecko, które trzyma monetę kończy zdanie:
-Pieniądze nie …
7. Uczniowie ponownie zbierają się w grupach i otrzymują do rozwiązania rebusy – „dochody”, „wydatki”. Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę na temat źródeł dochodów i wydawania pieniędzy. Rozpoczyna dyskusję od przypomnienia treści bajki. Następnie zadaje pytania:
- Skąd Bartek miał pieniądze?
- Skąd Piotrek miał pieniądze? (dostał od taty i pożyczył)
- Skąd Jaś miał pieniądze?
- Jakie były ich źródła dochodów?
- Co to jest praca?
- Czy każda praca jest związana z zarabianiem pieniędzy?
- Na co wydał swoje pieniądze Bartek?
- Na co przeznaczył pożyczone pieniądze Piotrek?
- Na co postanowił wydać zarobione pieniądze Jaś?
- Na czym polega oszczędzanie?
- Co to znaczy zainwestować pieniądze?
8. Praca w grupach - Planowanie wydatków. Każda grupa otrzymuje dwadzieścia monet w kopercie z podpisem Bartek lub Piotrek i kilka kartek. Nauczyciel czyta instrukcję dla grup:
Wiecie, że Bartek i Piotrek stracili otrzymane pieniądze, bo nie potrafili nimi gospodarować.
Proszę, pomóżcie im. Macie 20 monet, wspólnie zaplanujcie wydatki braci
i zapiszcie rady na przyszłość dla każdego z nich.
Po zakończeniu dyskusji w grupach, uczniowie kolejno omawiają rezultaty wspólnych ustaleń.
9. Wykreślanka
Uczniowie wykonują zadanie w grupach zgodnie z poleceniem. Zapisują rozwiązanie: Mądrze wydawaj pieniądze!
10. Opiekunka SKO poprosiła o odczytanie zgromadzonych na tablicy pojęć i wyjaśnienie ich, a potem podziękowała uczniom za aktywny udział w zajęciach.
Wiosenne pozdrowienia przesyłamy:)))
______$$$
_______$$●$$ POZDRAWIAMY WIOSENNIE
______$$$$$$
______$____$$
_______$____$$$
________$$____$$$
_________$$$____$$
___________$$$____$$
____________$$_____$$
______$$$$$__$$$_____$
____$$$$____$$_$$
___$$$_________$$
__$$$__________$$
_$$$_________$$$$
_$$$$______$$$$
$$$$__$$$_$
$$$$____$$$
$$$_____$__$
_$______$___$
________$____$
________$___$
________$_$
_______$$
_______$$.^^ ~ ^^.....___
..........$$//._..........._(___)_
.......\\\$$ .....\\||//... (.●v●.)
.........$$$$. ........... (- ►◄ -)
............\\|...\\//.\\.//( }___{ )
....//.....\........\\//.....^^ ~ ^^\\||//
-:¦:-_________◊________-:¦:-
ŻYCZYMY MIŁEGO WIECZORU
Czy to jakiś konspekt ? :)))
Pozdrawiamy.
Wyszedł spod ziemi krokus
jak promyk słońca z obłoku.
Rozejrzał się wkoło
I rzekł wesoło:
- Jak tylko trochę podrosnę,
zrobię prawdziwą wiosnę!
…………….o00o………….@@()@@
……vVVv..00()00………_…@@@@
…..(___).`0000´…_.(_)_……L………
…..~Y~……..|…….(_)@(_)…..|…….
…….\|……….\|/……/.(_)…….\|/….....
…..\\|///……\\|//..\|/..\\|//…..
MIŁEGO WIECZORU
....>,"POZDRAWIAM WIOSENNIE:)))
Wiosną kwitną piękne kwiaty,
Koncert dają pierwsze ptaki,
Trawa wnet się zazieleni.
Chodźmy, chodźmy rozmarzeni
Poszukajmy tej zieleni.
Poszukajmy śladów wiosny,
Dzień jest piękny i radosny.
................((((((_)____(%))))
.......…((((((()()()__()_()()))
.....….()()__()_____()))))
....….()%%)_()__())))_____())))
....()%%%)_____()(%))))___(%))))
...()%%%)______()()_()_____())))
..()%%%%)_______()()_______()))
...()%%%%)_______())))______())))
.....()%%%%%)_____()_______()
……()%%%%%)____()______()
…...........()%%%%%%)_____()
.....................((()()()()))
_:M__________(M)____ ____M.
_\':M.__________M_______;M\'
__\'MM;________M______;MM:
__:MMM.______M ______;MM:
__\':MMM;_____M_____:MMM:
___MMMM.____M____:MMMM:
__:MMMM:____M___ .:MMMM:
__:MMMM:____M___:MMMM:
__:MMMMM___M__;MMMMM:
__\'MMMMM;__.M__,MMMMM:
___:MMMMM._.M_;MMMMM\'
____:MMMM;__M_:MMMMM\"
_____\'MMMM__M_;MMMM\"
______\ ':MM___M_,MMM:\'
________\"\":___M_:\"\"