Praca - pieniądze - wydatki, czyli edukacja finansowa poprzez zabawę
Brzmi bardzo poważnie, ale to tylko pozory. Tak naprawdę to świetny pomysł na zabawę w klasie lub rodzinny wieczór. Poprzez zabawę jesteśmy w stanie przedstawić dzieciom stosunek pracy do pieniędzy oraz wydatków.
Przygotowania, jakie musimy poczynić: przedmioty do pracy lub zadania do wykonania, napisy i stoiska: “bank”, “sklep”, “organizacja charytatywna” (mogą być również inne instytucje – w zależności od potrzeb i pomysłów), pieniądze do zabawy.
Gra składa się z cyklu powtarzających się części: pracy, wypłaty wynagrodzenia i wydawania pieniędzy.
- Praca – każdy z uczestników zabawy dostaje przedmiot, za pomocą którego pracuje, lub zadanie do wykonania w ciągu kilku minut (np. miotła do zamiatania, ścierka do kurzu, kwiaty do podlania itp.)
- Po wyznaczonym czasie następuje wypłata wynagrodzenia. Każdy decyduje, na co chce wydać zarobione pieniądze. Można:
- kupić sobie wymarzoną zabawkę w sklepie (stoisko z zabawkami),
- wpłacić pieniądze do banku i dostać odsetki,
- przeznaczyć pieniądze na organizację charytatywną (w ten sposób pomóc dostarczyć żywność i niezbędne rzeczy potrzebującym),
- wziąć kredyt – jeśli chce się kupić coś, na co nie ma się dosyć gotówki.
Cały cykl powtarzamy kilka razy. W trakcie i na koniec zabawy „naliczamy odsetki”. Ci, którzy umieścili pieniądze w banku, dostają dodatkowe odsetki. Natomiast ci, którzy się zapożyczyli, muszą je spłacić.
Poprzez taką wspólną zabawę mamy okazję nie tylko w sposób przyjemny spędzić razem czas, edukować finansowo lecz również wpajać naszym dzieciom wartości takie jak pomoc, empatia czy wspieranie innych.
Popatrzcie, jak bawili się SKO-wicze z klasy II:
Szał zabawy ogarnął innych uczniów - zaglądają do klasy i w czasie przerw włączają się do zabawy.SKO-wicze z klasy II i III każdą wolną chwilę wykorzystują na zabawę, w której główną rolę grają: bankier i sprzedawca, klienci oraz ostatnio doradcy finansowi.
Świetna zabawa! Pozdrawiamy
Bawimy się i głosujemy!