Potrzeby bytowe człowieka - czy pieniądze dają szczęście ?
Scenariusz powstał podczas realizacji programu „Wychowanie do życia w rodzinie”, a konkretnie tematu w klasie VI dotyczącego rozsądnego gospodarowania pieniędzmi. Po zrealizowaniu lekcji według scenariusza zamieszczonego w przewodniku doszłam do wniosku, że uczniowie bardzo chętnie „ dysponują, wydają” pieniądze (praca: plan wydatków kieszonkowego). Czują się wtedy szczęśliwi, dowartościowani, zadowoleni.
Scenariusz zajęć wychowania do życia w rodzinie w klasie VI.
Temat:
Potrzeby bytowe człowieka - Czy pieniądze dają szczęście – na podstawie tekstu
A. de Mell „Zadowolony rybak” i obrazu Antoniego Michalaka „Bajka o człowieku szczęśliwym”
Cele:
Uczeń:
- zabiera głos na dany temat;
- wypowiada swe zdanie, uzasadniając je;
- potrafi współpracować w grupie;
- potrafi korzystać z dostępnych słowników;
- poprawnie określa nastrój wysłuchanych melodii;
- rozumie rangę pieniądza pośród innych wartości – takich jak miłość, rodzina, zdrowie
- wykształcanie dystansu wobec cudzej zamożności, ochronienie uczniów przed zachłannością
Metody:
- rozmowa,
- metaplan;
- „burza mózgów”.
Formy pracy:
- praca w grupach, indywidualna i zbiorowa.
Środki dydaktyczne:
- opowiadanie pt. „Zadowolony rybak”;
- reprodukcja obrazu „Bajka o człowieku szczęśliwym”;
- magnetofon, kaseta z melodią radosną i smutną;
- 4 arkusze szarego papieru, 2 maski;
- karta pracy ucznia ze związkami frazeologicznymi;
- słownik języka polskiego.
Czas pracy: 45 minut.
Przebieg lekcji:
- 1. Czynności organizacyjno- porządkowe.
- 2. Wysłuchanie przez uczniów fragmentów dwóch utworów muzycznych o nastroju wesołym i smutnym (do wyboru nauczyciela).
3. Nauczyciel pokazuje dwie maski teatralne.
- Czy te maski mają coś wspólnego z melodiami? (maski i melodie wyrażają podobne uczucia: radość, smutek)
- Jakie myśli, wspomnienia towarzyszyły wam podczas słuchania? (np. wesołe: urodziny w gronie przyjaciół, święta w rodzinnym gronie, smutne: choroba najbliższych, wypadek itp.)
- 4. Zabawa - niedokończone zdanie
Jestem szczęśliwy ……………………………………………………………………… - 5. Praca w 2 grupach (metaplan).
Postawienie przed uczniami pytania: Co to znaczy cieszyć się życiem?
Wyjaśnienie pojęcia ,,cieszyć się”- odczuwać, okazywać radość, przyjemność, zadowolenie.
Jak na to pytanie odpowiedzieliby:
I grupa – UCZNIOWIE (np. móc się uczyć, mieć kolegów)
II grupa – RODZICE (mieć pracę, zdrowie, mieszkanie)
Uczniowie wspólnie wypracowują odpowiedzi, zapisują je na kartkach z hasłem.
Omawianie efektów pracy i wyciągnięcie wniosku: Ludzie w różny sposób cieszą się życiem.
- Głośne odczytanie przez nauczyciela tekstu pt. ,,Zadowolony rybak”.
- Co rybakowi sprawia w życiu radość? (dzień powszedni, to co posiada)
- Co dla przemysłowca stanowi radość życia? (bogactwo)
- 6. Wyszukanie i odczytanie w tekście myśli przewodniej.
,,Właściwsze jest zachowanie w nienaruszonym stanie zdolności cieszenia się, niż zarobienie mnóstwa pieniędzy.”
- Co rybak bardziej ceni sobie od pieniędzy? (zdolność cieszenia się)
- 7. Odszukanie w słownikach języka polskiego pojęć: „bogactwo” i „szczęście”.
- Wyjaśnienie znaczenia związków frazeologicznych odnoszących się do bogactwa i szczęścia.
uganiać się za bogactwem – pragnąć bogactwa;
kłuć ludzi w oczy swoim bogactwem – wzbudzać zazdrość, złość, zawiść, zdenerwowanie;
łut szczęścia – odrobina szczęścia, pomyślne zdarzenie, od którego zależy czyjś sukces;
mieć garbate szczęście – mieć pecha;
szczęście w nieszczęściu – „plus” nieszczęśliwego położenia;
nie posiadać się ze szczęścia – przeżywać szczęście bardzo intensywnie.
8. Podsumowanie lekcji, uzupełnianie zdań.
- Człowiek powinien: umieć cieszyć się każdą chwilą, wierzyć w siebie, umieć dostrzegać piękno na ziemi, na której żyje.
- Człowiek szczęśliwy potrafi cieszyć się dniem codziennym, tym co posiada, nawet jeśli posiada niewiele.
Dostrzeganie związku między opowiadaniem ,,Zadowolony rybak” a obrazem ,,Bajka o człowieku szczęśliwym” (rybak i człowiek ubogi są szczęśliwi, bo cieszą się tym, co posiadają)
9. Zadanie do przemyślenia.
Rozdanie dzieciom wybranych przysłów polskich o bogactwie i szczęściu (ksero).
10. Jakie prawdy życiowe zawierają przysłowia:
Każdy jest kowalem swego szczęścia.
Lepsze szczęście, niż pieniądze.
Szczęśliwi czasu nie liczą.
Kto biedy nie zna, ten szczęścia nie umie ocenić.
Bogactwo w głowie przewraca.
Pieniądze szczęścia nie dają.
Przy tym szczęście, przy kim pieniądze.
Lepiej swoje stracić, niż się cudzym wzbogacić.
W pierwszym dniu astronomicznej wiosny pozdrawiamy i głosik 33453 i 5 na wpisie zostawiamy.