OSZCZĘDZANIE
Zajęcia zintegrowane w klasie III wychowawczyni – p. Elżbieta Chojnacka moduł: OSZCZĘDZANIE
Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko. Osią narracyjną modułu były kartki z pamiętnika Eli, w których opisuje ona wydarzenia z życia swojej rodziny. W każdym dniu dzieci czytały jedną kartkę. Sytuacje z pamiętnika były punktem wyjścia do dyskusji i prac dzieci.
DZIEŃ 1. Czy banki są potrzebne?
Sytuacje dydaktyczne:
- Pierwsza kartka z pamiętnika Eli.
- Kto i po co oszczędza?
- Jak działa bank?
- Pieniądze ze ściany?
- Co to jest PIN?
- Masz to jak w banku (wyciągi bankowe i ich struktura).
- W naszym banku warto oszczędzać! (plakat zachęcający do oszczędzania w „ich” banku).
- Rady dla Eli i jej rodziny (kłopoty finansowe rodziny – oszczędzanie).
DZIEŃ 2. Domowy budżet.
Sytuacje dydaktyczne:
- Druga kartka z pamiętnika Eli.
- Nasze domowe budżety.
- Rodzinne wydatki (obliczenia przy pomocy banknotów i monet – pomoce).
- Gdzie szukać oszczędności? Rozmowa o sytuacji rodziny Eli.
- Trzecia kartka z pamiętnika Eli.
- Metody wspólnego oszczędzania.
- Oszczędne mówienie i pisanie.
- Oszczędne rysowanie i śpiewanie.
- Co jeszcze może być „oszczędne”?
DZIEŃ 3. Szlachetne zdrowie.
Sytuacje dydaktyczne:
- Następna kartka z pamiętnika Eli.
- Czy rzeczywiście można oszczędzać zdrowie?
- Co szkodzi zdrowiu?
- Recepta na zdrowie!
- Rady na całe życie.
- Zdrowe obliczenia.
DZIEŃ 4.A czas leci!
Sytuacje dydaktyczne:
- Co jeszcze można oszczędzać? Czy warto oszczędzać?
- Piąta kartka z pamiętnika Eli.
- Kiedy człowiek marnuje czas?
- Zmarnowany czas – praca plastyczna.
- Zadania dla Kopciuszka.
- Co przed czym?
- Było minęło – czas przeszły.
- Czas relaksu, czas na trening.
DZIEŃ 5. „Oszczędzamy świat”
Sytuacje dydaktyczne:
- Ostatnia kartka z pamiętnika Eli.
- Czy można oszczędzać planetę?
- Małe oszczędności na wielką skalę.
- Zabawy ze śpiewem
- Elektrownie duże, małe i maleńkie (zwrócenie uwagi na zalety wykorzystania energii wody czy wiatru – nieszkodzenie środowisku)
- Raport dla mniejszych od nas – dobre rady na przyszłość. Dzieci przygotowały „przesłanie” o tym, jak oszczędzać świat ( i siebie ), ze sporą liczbą konkretnych wskazówek.
|
---|