08.02.2011

OSZCZĘDZANIE

Zajęcia zintegrowane w klasie III wychowawczyni – p. Elżbieta Chojnacka moduł: OSZCZĘDZANIE

Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko. Osią narracyjną modułu były kartki z pamiętnika Eli, w których opisuje ona wydarzenia z życia swojej rodziny. W każdym dniu dzieci czytały jedną kartkę. Sytuacje z pamiętnika były punktem wyjścia do dyskusji i prac dzieci.

 

DZIEŃ 1. Czy banki są potrzebne?

 

Sytuacje dydaktyczne:

  1. Pierwsza kartka z pamiętnika Eli.
  2. Kto i po co oszczędza?
  3. Jak działa bank?
  4. Pieniądze ze ściany?
  5. Co to jest PIN?
  6. Masz to jak w banku (wyciągi bankowe i ich struktura).
  7. W  naszym banku warto oszczędzać! (plakat zachęcający do oszczędzania w „ich” banku).
  8. Rady dla Eli i jej rodziny (kłopoty finansowe rodziny – oszczędzanie).

 

DZIEŃ 2. Domowy budżet.

 

Sytuacje dydaktyczne:

  1. Druga kartka z pamiętnika Eli.
  2. Nasze domowe budżety.
  3. Rodzinne wydatki (obliczenia przy pomocy banknotów i monet – pomoce).
  4. Gdzie szukać oszczędności? Rozmowa o sytuacji rodziny Eli.
  5. Trzecia kartka z pamiętnika Eli.
  6. Metody wspólnego oszczędzania.
  7. Oszczędne mówienie i pisanie.
  8. Oszczędne rysowanie i śpiewanie.
  9. Co jeszcze może być „oszczędne”?

DZIEŃ 3. Szlachetne zdrowie.

Sytuacje dydaktyczne:

  1. Następna kartka z pamiętnika Eli.
  2. Czy rzeczywiście można oszczędzać zdrowie?
  3. Co szkodzi zdrowiu?
  4. Recepta na zdrowie!
  5. Rady na całe życie.
  6. Zdrowe obliczenia.

 

DZIEŃ 4.A czas leci!

 

Sytuacje dydaktyczne:

  1. Co jeszcze można oszczędzać? Czy warto oszczędzać?
  2. Piąta kartka z pamiętnika Eli.
  3. Kiedy człowiek marnuje czas?
  4. Zmarnowany czas – praca plastyczna.
  5. Zadania dla Kopciuszka.
  6. Co przed czym?
  7. Było minęło – czas przeszły.
  8. Czas relaksu, czas na trening.

 

DZIEŃ 5. „Oszczędzamy świat”

Sytuacje dydaktyczne:

 

  1. Ostatnia kartka z pamiętnika Eli.
  2. Czy można oszczędzać planetę?
  3. Małe oszczędności na wielką skalę.
  4. Zabawy ze śpiewem
  5. Elektrownie duże, małe i maleńkie (zwrócenie uwagi na zalety wykorzystania energii wody czy wiatru – nieszkodzenie środowisku)
  6. Raport dla mniejszych od nas – dobre rady na przyszłość. Dzieci przygotowały „przesłanie” o tym, jak oszczędzać świat ( i siebie ), ze sporą  liczbą konkretnych wskazówek.

 

34.jpg

 

copy_of_35.jpg
36.jpg
0
Dodaj Komentarz
  • 5
  • 4
  • 12