07.04.2021

Niszcząc Ziemię, niszczymy siebie - chrońmy ją!

 img

Program SKO służy nie tylko poznawaniu zagadnień związanych z finansami. „Oszczędność” według nas ma szerokie znaczenie. Propagujemy także działania związane z ekologią, niesieniem pomocy zwierzętom oraz racjonalnym gospodarowaniem surowcami i czasem. 

Każdy z nas powinien umieć dbać o środowisko, ponieważ jego kondycja jest ściśle związana z życiem naszym oraz naszych dzieci i bliskich. Wszystko czego potrzeba nam do życia czerpiemy właśnie z przyrody, dlatego konieczność dbania o nią powinniśmy zaszczepić naszym dzieciom – to one są naszą przyszłością. Funkcjonowanie człowieka bez przyrody jest niemożliwe, człowiek, który nie dba o przyrodę i środowisko szkodzi samemu sobie. Trzeba nauczyć się dbać o środowisko, w którym żyjemy - dlatego ekologia towarzyszy nam od samego początku.

Nasza szkoła znajduje się w miejscu zielonym, cichym, oddalonym od gwaru ulic. Zamiast warkotu silników samochodowych możemy wsłuchać się w śpiew ptaków. Dzięki temu dzieciom łatwiej zrozumieć, że przyroda jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem naszego życia.

 Każdego roku podejmujemy szereg działań o profilu ekologicznym i dlatego z okazji zblizających się obchodów Dnia Ziemi postanowiliśmy o nich wspomnieć.

  • Akcja „Sprzątanie Świata”

Tego dnia uczniowie wszystkich klas porządkowali teren parku szkolnego oraz przystanki i główne drogi Michałowa.

  •  Obchody Światowego Dnia Ochrony Zwierząt

Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.

Dzień zwierząt jest dobrą okazją do zastanowienia się nad tym, jakie obowiązki w ramach obowiązującego prawa powinni spełniać właściciele zwierzaków i jakich zmian w naszym prawie należałoby dokonać, by poprawić los zwierząt.

SKO-wicze z OP podjęli akcję pomocy zwierzętom ze schroniska, do której przyłączyli inni uczniowie. 

  • Oszczędzanie – zajęcia zintegrowane

Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko. 

  •  Oszczędzamy światło i wodę

Zadaniem dyżurnych klasowych jest między innymi dopilnowanie, aby światło w salach nie paliło się bez potrzeby.

Innym zadaniem, związanym z oszczędzaniem, jest oszczędzanie wody; wszyscy mają pamiętać o zakręcaniu kranów.

  •  Zbieranie surowców wtórnych

Uczniowie w bieżącym roku szkolnym zbierają makulaturę, plastikowe butelki, nakrętki oraz baterie.

W klasie III został przeprowadzony cały blok tematyczny zajęć pod hasłem "Bądź ekooszczędny". Uczniowie zapoznali się między innymi z rodzajami odpadów, możliwością przetwarzania oraz ich wpływem na środowisko. Bardzo ciekawym zagadnieniem była odpadoplastyka -.uczniowie obejrzeli prace artystów, które wykonane zostały z surowców wtórnych. 

  •   "Czystym powietrzem oddychajmy, ŚMIECI NIE SPALAJMY!"

SKO-wicze z klas I-VI oraz dzieci z OP biorą udział w Konkursie Ekologicznym organizowanym przez województwo mazowieckie. Prace konkursowe będą nawiązywały do ochrony powietrza i przeciwdziałania tzw. "niskiej emisji", a także wskazywały jakie są skutki zanieczyszczenia powietrza oraz jakie działania należy podjąć, aby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza przez indywidualne gospodarstwa.

  •  Wybieram rower, bo nie truje i relaksuje

            Rower bezsprzecznie jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu miejskiego. Nie hałasuje, nie zanieczyszcza powietrza, nie odbiera przestrzeni do życia ani ludziom, ani roślinom i zwierzętom.

  •  Obchody Dnia Ziemi

Zaplanowano, ale czy się uda? - zobaczymy...

- uroczysty apel,

- prace porządkowe na terenie parku szkolnego,

- pikieta ekologiczna,

- turniej ekologiczno – sportowy z SKO dla klas I – III,

- projekcja filmu z serii „Był sobie człowiek” : „Dokąd prowadzi nas przyszłość”- bohaterowie filmu snują pesymistyczną wizję przyszłości. Czy my, ludzie współcześni, potrafimy ocalić naszą cudowną, piękną Ziemię?

img

 Dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat.

Warto przypomnieć sobie publikację:

 „Pięć sposobów na ekooszczędzanie – przewodnik dla dzieci i rodziców”

Wiedza nabywana w szkole jest przez dzieci internalizowana, czyli osiada w nich na zawsze. To, co stanie się teraz z ekologicznym schematem będzie miało wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w dorosłości.

0
Dodaj Komentarz
  • 16
  • 33
  • 28