22.04.2020

Na Dzień Ziemi - o ekologii inaczej

Przeglądając internet natknęłam się na bardzo ciekawe informacje dotyczące tego, jak inaczej można rozmawiać z uczniami o ekologii (Ewa Przybysz - Gardyza / Superbelfrzy RP).

img

22 kwietnia na całym świecie obchodzimy Dzień Ziemi. Jest to idealna okazja do porozmawiania z uczniami o ekologii. Z drugiej strony, tak wiele się o ekologii mówi w szkole, w mediach, w życiu codziennym, że temat wydaje się oklepany i niezbyt atrakcyjny. Jest jednak sposób, aby go ugryźć inaczej.

Zamiast po raz kolejny mówić o tym, czego nam robić nie wolno (wyrzucać śmieci do lasu, marnować wody, używać plastikowych naczyń itd.) albo o tym, co mamy robić (segregować śmieci, brać prysznic zamiast kąpieli, używać filtrów do wody itd.) porozmawiajmy o znaczeniu przyrody w naszym życiu. I nie chodzi tutaj o górnolotne stwierdzenia o potrzebie zachowania lasów równikowych, tylko o to, co dotyczy bezpośrednio nas.

Przyda się tutaj pojęcie Nature Based Solutions, czyli Rozwiązań opartych na przyrodzie. Są to takie rozwiązania, które wykorzystują przyrodę dla sprostania wyzwaniom społecznym, klimatycznym czy nawet ekonomicznym. 

Aby nieco przybliżyć pojęcie, podam kilka sprawdzonych przykładów z miast, również z Polski. Są to:

  • zielone dachy, które absorbują nadmiar wody, izolują, a także tworzą ekosystemy dla zwierząt, np. pszczół
  • zielone ściany wyciszające ogrody, parki, place zabaw, a także pozwalające zapewnić czystsze powietrze oraz warunki sprzyjające poprawie zdrowia i nastroju
  • roślinność w miastach, zapewniająca schronienie przed upałem oraz pochłaniająca nadmiar dwutlenku węgla
  • ogródki komunalne, będące wspólną własnością mieszkańców danego osiedla, zapewniające warzywa, owoce i zioła oraz miejsce do spędzania wolnego czasu i integrowania się z sąsiadami.

Wykorzystajmy Dzień Ziemi do tego, aby zacząć pokazywać uczniom znaczenie przyrody dla człowieka. Pokażmy, że przyroda ma realny wpływ na nas: poprawia nastrój, oczyszcza powietrze, pozytywnie wpływa na zdrowie, pozwala rozwijać relacje społeczne, ale też rozwiązuje dokuczliwe problemy w miastach takie, jak nadmiar wody, ale też susza, upał, hałas, smog i inne.

Nature Based Solutions to temat nie tylko dla architektów i naukowców. Jest szansa, że za sprawą nauczycieli wejdzie on do szkół, abyśmy od małego wychowywali przyszłe pokolenia w duchu zamiłowania do przyrody i z naturalną ludzką potrzebą otaczania się przyrodą wszędzie, gdzie jesteśmy. Komisja Europejska we współpracy z European Schoolnet i PPMI rozpoczęła niedawno program „Nature Based Solutions Pilot Project”, w którym bierze udział 15 nauczycieli z różnych państw UE. Uczą sie oni o NBS i tworzą scenariusze zajęć - stworzą bazę i zostaną udostępnione online.

Warto zainteresować się tym tematem, gdyż ten sposób walki o Ziemię może okazać się skuteczniejszy niż zabiegi o zmianę polityki dotyczącej emisji dwutlenku węgla. Nauczyciele mają moc – to my wychowujemy przyszłe pokolenia.

img

2
Dodaj Komentarz
  • 19
  • 27
  • 6
Komentarze