02.02.2017

Mini projekt edukacyjny "PODRÓŻ PO FANTASTYCZNEJ KRAINIE LOKATKOLANDIA"

Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie zaczynają otrzymywać od rodziców kieszonkowe. Pojawiają się więc pierwsze doświadczenia uczniów w zakresie samodzielnego wyboru i podejmowaniu decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy.
Uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów, a także wychodząc naprzeciw wymaganiom społecznym i ekonomicznym otaczającego świata, cztery lata temu, napisałam i zrealizowałam projekt edukacji finansowej „Podróż po fantastycznej krainie Lokatkolandia”. W tym roku postanowiłam go powtórzyć.
Poprzez realizację programu uczniowie przygotują się do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Program wdrażany jest przeze mnie podczas obowiązkowych zajęć szkolnych w terminie od lutego 2017r. do czerwca 2017r. Dzięki udziałowi w projekcie uczeń zyskuje naukę poprzez zabawę, indywidualizację nauczania, umiejętność samooceny, kształtowanie umiejętności kluczowych. Jest to ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz gospodarowaniu innymi zasobami. Rodzic bierze aktywny udział w realizacji projektu poprzez m.in. rozmowy z dzieckiem, poszukiwanie form oszczędzania w gospodarstwie domowym, wspieranie nauczyciela we wprowadzeniu dzieci w zagadnienia związane z finansami.
Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania.

Cele projektu:

  • poszerzanie wiedzy w zakresie edukacji finansowej;
  • nabywanie doświadczenia dotyczącego samodzielnego podejmowania decyzji związanej z gospodarowaniem własnymi oszczędnościami;
  • poznawanie sposobów racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami.

 

Sposób realizacji:

Projekt skierowany jest do uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Jego realizację zaplanowano na drugi semestr klasy trzeciej. Obejmuje kilkumiesięczną pracę uczniów pod hasłem: Podróż po fantastycznej krainie Lokatkolandia. Podczas kolejnych miesięcy pracy uczniowie odbywają  wirtualną podróż, w czasie której odwiedzają następujące miasteczka i zdobywają niżej wymienione umiejętności:

Luty: Zapoznanie z fantastyczną krainą Lokatkolandia:

  • poznanie krainy i przewodnika,
  • ustalenie środka transportu,
  • hymn Lokatkolandii.

 

Luty: W miasteczku Pieniążkowo uczeń:

  • pozna i utrwali znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers, rewers, mennica,
  • utrwali pojęcia grosz i złoty,
  • utrwali umiejętność liczenia pieniędzy,
  • będzie nabywał umiejętność współpracy w grupie.

 

Marzec: W miasteczku Portfelikowo uczeń:

  • zapozna się ze sposobami zarabiania pieniędzy,
  • pozna wygląd i zastosowanie karty płatniczej oraz kredytowej,
  • pozna wartość i potrzebę pracy,
  • pozna wartość nabywczą pieniądza,
  • będzie doskonalił umiejętność współpracy  grupie;

 

Marzec: W miasteczku Skarbonkowo uczeń:

  • pozna znaczenie pojęć: konto, debet, karta kredytowa, inwestor, bankowiec, lokata, bankomat, kredyt, saldo, obligacja,
  • pozna sposoby przechowywania pieniędzy dawniej i dziś,
  • pozna możliwość oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego,
  • dowie się, że oszczędzanie to nie tylko zarabianie pieniędzy,
  • pozna różne sposoby lokowania pieniędzy,
  • będzie rozwijał umiejętność współpracy  grupie,
  • będzie doskonalił umiejętność liczenia pieniędzy.

 

Kwiecień: W miasteczku Zakupowice uczeń:

  • pozna zasady udanych zakupów,
  • porozmawia o wpływie reklamy na dokonywane zakupy,
  • dowie się o potrzebie racjonalnego wydawania pieniędzy,
  • pozna pojęcia: reklama, marka, oferta, jakość, data ważności, produkt, konsument,
  • będzie doskonalił umiejętność liczenia pieniędzy rozwiązując różnorodne zadania,
  • zastosuje zdobytą wiedzę w praktyce podczas symulacji zakupów,
  • będzie rozwijał umiejętność współpracy w grupie.

 

Kwiecień: W Oszczędkowie uczeń:

  • utrwali pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, ochrona środowiska, oszczędzanie przyrody, oszczędzanie w domowym budżecie,
  • pozna zasady selektywnej zbiórki odpadów,
  • dowie się, jakie korzyści przynosi segregowanie odpadów.

 

Maj: Ślepa droga, czyli „czarna dziura w finansach”

  • będzie rozmawiał z rodzicami na temat zalet oszczędzania,
  • wspólnie z rodzicami dokona analizy swego oszczędzania w życiu codziennym,
  • dowie się o przyczynach powodujących straty finansowe,
  • zaplanuje działania zapobiegające niepotrzebnym wydatkom.

 

Maj: W miasteczku Bankowice uczeń:

  • pozna wieloznaczność pojęć: bogactwo, skarby, marzenia, osiągnięcia, finanse, saldo, oprocentowanie,
  • przekona się o dużej wartości posiadanej wiedzy i umiejętnościach,
  • określi wartość nabywczą otrzymanych lub zaoszczędzonych pieniędzy,
  • utrwali zdobytą wiedzę dotyczącą rozważnego dokonywania zakupów,
  • utrwali pojęcia: budżet domowy, reklama, produkt, wydatki, oferta świąteczna, data ważności, rozważny klient w kontekście zakupów.

 

Czerwiec: Wakacje z Lokatką - uczeń:

  • pozna pojęcia: dług, lokata, karta płatnicza,
  • pozna sposoby bezpiecznego przechowywania pieniędzy,
  • pozna zasady racjonalnego gospodarowania własnym budżetem.

 

Głównym przewodnikiem w podróży jest Lokatka, która zaprasza dzieci do wspólnej zabawy oraz wyjaśnia tajemnice z krainy finansów.

img

1
Dodaj Komentarz
  • 18
  • 16
  • 19
Komentarze
  • SKO-Żuków
    SKO-Żuków
    5.174.xxx.xxx
    2017-02-03 20:56 | Temat: :)
    ODPOWIEDZ

    Super pomysł,
    głosik na wpis:)
    -----//---------██████_
    \\-🔶--//----██████_
    -\\-▌-//------██████_|
    --\\▌//----(█)-----------(█)
    ---\▌/----(█)---■ ► ■---(█)
    ----▌------(█)--- ❤️ ---(█)
    ----▌----------(█)----(█)
    ----▌-----(█)----- 🔵 -----(█)
    ----▌--(█)-------- 🔵 --------(█)
    ----▌-(█)---------.🔵 ---------(█)
    ----▌--(█)-------- 🔵---------(█)
    ------------(█)(█)(█)(█)(█)