25.02.2013

Mini projekt edukacyjny "PODRÓŻ PO FANTASTYCZNEJ KRAINIE LOKATKOLANDIA"

Początek szkoły podstawowej to okres, w którym uczniowie zaczynają otrzymywać od rodziców kieszonkowe. Pojawiają się więc pierwsze doświadczenia uczniów w zakresie samodzielnego wyboru i podejmowaniu decyzji o wydawaniu własnych pieniędzy.
Uwzględniając potrzeby i zainteresowania uczniów, a także wychodząc naprzeciw wymaganiom społecznym i ekonomicznym otaczającego świata napisałam projekt edukacji finansowej „Podróż po fantastycznej krainie Lokatkolandia”.
Poprzez realizację programu uczniowie przygotują się do racjonalnego i świadomego dysponowania posiadanymi środkami finansowymi.
Program wdrażany jest przeze mnie podczas obowiązkowych zajęć szkolnych w terminie od lutego 2013r. do czerwca 2013r. Dzięki udziałowi w projekcie uczeń zyskuje naukę poprzez zabawę, indywidualizację nauczania, umiejętność samooceny, kształtowanie umiejętności kluczowych. Jest to ważne doświadczenie w dziedzinie samodzielnego podejmowania decyzji o zarabianiu, oszczędzaniu i racjonalnym wydawaniu pieniędzy oraz gospodarowaniu innymi zasobami. Rodzic bierze aktywny udział w realizacji projektu poprzez m.in. rozmowy z dzieckiem, poszukiwanie form oszczędzania w gospodarstwie domowym, wspieranie nauczyciela we wprowadzeniu dzieci w zagadnienia związane z finansami.
Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania.

Cele projektu:

  • poszerzanie wiedzy w zakresie edukacji finansowej;
  • nabywanie doświadczenia dotyczącego samodzielnego podejmowania decyzji związanej z gospodarowaniem własnymi oszczędnościami;
  • poznawanie sposobów racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami.

Sposób realizacji:

Projekt skierowany jest do uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Jego realizację zaplanowano na drugi semestr klasy drugiej. Obejmuje kilkumiesięczną pracę uczniów pod hasłem: Podróż po fantastycznej krainie Lokatkolandia. Podczas kolejnych miesięcy pracy uczniowie odbywają  wirtualną podróż, w czasie której odwiedzają następujące miasteczka i zdobywają niżej wymienione umiejętności:

Luty: Zapoznanie z fantastyczną krainą Lokatkolandia:

  • poznanie krainy i przewodnika,
  • ustalenie środka transportu,
  • hymn Lokatkolandia.

Luty: W miasteczku Pieniążkowo uczeń:

  • pozna znaczenie pojęć: moneta, banknot, nominał, bilon, awers, rewers, mennica,
  • pozna pojęcia grosz i złoty,
  • nauczy się liczyć pieniądze,
  • będzie nabywał umiejętność współpracy w grupie.

Marzec: W miasteczku Portfelikowo uczeń:

  • zapozna się ze sposobami zarabiania pieniędzy,
  • pozna wygląd i zastosowanie karty płatniczej oraz kredytowej,
  • pozna wartość i potrzebę pracy,
  • pozna wartość nabywczą pieniądza,
  • będzie doskonalił umiejętność współpracy  grupie;

Marzec: W miasteczku Skarbonkowo uczeń:

  • pozna znaczenie pojęć: konto, debet, karta kredytowa, inwestor, bankowiec, lokata, bankomat, kredyt, saldo, obligacja,
  • pozna sposoby przechowywania pieniędzy dawniej i dziś,
  • pozna możliwość oszczędzania w różnych sytuacjach dnia codziennego,
  • dowie się, że oszczędzanie to nie tylko zarabianie pieniędzy,
  • pozna różne sposoby lokowania pieniędzy,
  • będzie rozwijał umiejętność współpracy  grupie,
  • będzie doskonalił umiejętność liczenia pieniędzy.

Kwiecień: W miasteczku Zakupowice uczeń:

  • pozna zasady udanych zakupów,
  • porozmawia o wpływie reklamy na dokonywane zakupy,
  • dowie się o potrzebie racjonalnego wydawania pieniędzy,
  • pozna pojęcia: reklama, marka, oferta, jakość, data ważności, produkt, konsument,
  • będzie doskonalił umiejętność liczenia pieniędzy rozwiązując różnorodne zadania,
  • zastosuje zdobytą wiedzę w praktyce podczas symulacji zakupów,
  • będzie rozwijał umiejętność współpracy w grupie.

Kwiecień: W Oszczędkowie uczeń:

  • pozna pojęcia: recykling, segregacja odpadów, surowce wtórne, ochrona środowiska, oszczędzanie przyrody, oszczędzanie w domowym budżecie,
  • pozna zasady selektywnej zbiórki odpadów,
  • dowie się, jakie korzyści przynosi segregowanie odpadów.

Maj: Ślepa droga, czyli „czarna dziura w finansach”

  • będzie rozmawiał z rodzicami na temat zalet oszczędzania,
  • wspólnie z rodzicami dokona analizy swego oszczędzania w życiu codziennym,
  • dowie się o przyczynach powodujących straty finansowe,
  • zaplanuje działania zapobiegające niepotrzebnym wydatkom.

Maj: W miasteczku Bankowice uczeń:

  • pozna wieloznaczność pojęć: bogactwo, skarby, marzenia, osiągnięcia, finanse, saldo, oprocentowanie,
  • przekona się o dużej wartości posiadanej wiedzy i umiejętnościach,
  • określi wartość nabywczą otrzymanych lub zaoszczędzonych pieniędzy,
  • utrwali zdobytą wiedzę dotyczącą rozważnego dokonywania zakupów,
  • utrwali pojęcia: budżet domowy, reklama, produkt, wydatki, oferta świąteczna, data ważności, rozważny klient w kontekście zakupów.

Czerwiec: Wakacje z Lokatką - uczeń:

  • pozna pojęcia: dług, lokata, karta płatnicza,
  • pozna sposoby bezpiecznego przechowywania pieniędzy,
  • pozna zasady racjonalnego gospodarowania własnym budżetem.

Głównym przewodnikiem w podróży jest Lokatka, która zaprasza dzieci do wspólnej zabawy oraz wyjaśnia tajemnice z krainy finansów.

 

copy_of_image_preview.gif

2
Dodaj Komentarz
  • 4
  • 6
  • 11
Komentarze
  • SzkolneBlogi
    SzkolneBlogi
    194.242.xxx.xxx
    2013-03-11 10:46 | Temat: sko
    ODPOWIEDZ

    Jesteśmy pod naprawdę ogromnym wrażeniem!
    Gratulujemy zarówno efektu pracy (projektu) jak i samego zaangażowania w edukację najmłodszych... Będziemy podglądac te zajęcia aż do czerwca :) BRAWO!

  • Anulka
    Anulka
    91.94.xxx.xxx
    2013-02-28 20:58 | Temat: podróż
    ODPOWIEDZ

    Bardzo ciekawy pomysł na edukację finansową!