20.01.2014

Mini projekt edukacji finansowej dla najmłodszych „W ŚWIECIE PIENIĄDZA, CZYLI MAGICZNY LOT PIENIĄŻKOLOTEM”

Mówisz mi, a ja zapominam;

uczysz a zapamiętuję;

angażujesz mnie, a ja się uczę.


Benjamin Franklin

PROJEKT EDUKACJI FINANSOWEJ DLA NAJMŁODSZYCH

„W ŚWIECIE PIENIĄDZA,

CZYLI MAGICZNY LOT PIENIĄŻKOLOTEM”

Uczenie dzieci edukacji finansowej jest w dzisiejszych czasach koniecznością spowodowaną przemianami tyleż cywilizacyjnymi, co przekształceniami rynku, który zabiega o uwagę coraz to młodszych konsumentów.

Aby zapobiec celowemu wykorzystywaniu podatności dziecka na oddziaływania rynku i zjawisk mu towarzyszących od najwcześniejszych lat, należy kształtować krytyczne koncepcje pozwalające na samodzielne i świadome podejmowanie decyzji finansowych ( nawet tych drobnych). Dlatego też edukowanie dzieci w tym zakresie nie może być traktowane jako eksperyment, powinno na stałe zagościć w polskich programach edukacyjnych.

O tym, że warto oszczędzać przekonał się chyba każdy z nas. Oszczędzamy z wielu powodów i w różnych celach. I nieprawdą jest, że oszczędzanie jest tylko dla bogatych, bo z takim właśnie poglądem często się spotykam. Oszczędzanie jest dla każdego. Pamiętajmy jedynie o tym, aby robić to „z głową”. Ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy odkładaniem, a wydawaniem. Rozsądnie trzeba nie tylko wydawać, ale również oszczędzać. Bo człowiek oszczędny, to nie skąpy, czy chytry. Każdy bowiem ma swoje potrzeby i ich hierarchię.

Oszczędzania, tak jak wielu innych umiejętności uczymy się w praktyce. Im wcześniej zaczniemy stosować w życiu pewne zasady i narzędzia, tym skuteczniej będziemy się nimi posługiwać. Innymi słowy „czym skorupka nasiąknie za młodu, tym na starość trąci”. Dlatego rozsądnego gospodarowania pieniędzmi i oszczędzania powinniśmy uczyć się od najmłodszych lat.

Wychodząc naprzeciw potrzebie edukacji finansowej opracowałam autorski projekt „W świecie pieniądza, czyli magiczna podróż pieniążkolotem” skierowany do najmłodszych uczestników rynku finansowego – uczniów nauczania początkowego. Jego celem jest pokazanie prawidłowych zachowań konsumenckich, nauczenie jak świadomie podejmować decyzje finansowe. Program wdrażany jest przeze mnie podczas obowiązkowych zajęć szkolnych w terminie od stycznia 2014r. do czerwca 2014r. Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania. Proces nauczania w projekcie w sposób aktywny włącza dzieci w wykonywanie interesujących zabaw, ćwiczeń oraz zadań, które pomagają w kształtowaniu postawy nastawionej na twórcze myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów oraz umiejętność współpracy w grupie. Tym samym jest projektem, zapewniającym oprócz poruszenia ciekawych dla dzieci zagadnień finansowych ich wszechstronny rozwój. Forma i treści są dostosowane do możliwości rozwojowych i poznawczych dzieci w tym przedziale wiekowym. Metody i treści wykorzystane do przekazywania, przyswajania i utrwalania przekazywanych wiadomości opierają się m. in. na:

  • Uczeniu się przez odkrywanie
  • Działaniu
  • Zabawie
  • Twórczym rozwiązywaniu problemów

Cele główne projektu:

  • poszerzanie wiedzy w zakresie edukacji finansowej;
  • nabywanie doświadczenia dotyczącego samodzielnego podejmowania decyzji związanej z gospodarowaniem własnymi oszczędnościami;
  • poznawanie sposobów racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami.

Struktura projektu obejmuje następujące moduły:

  1. Skąd się wzięły i czym są pieniądze?
  2. Pieniądze – czy rozumiem jak działają?
  3. Czy pieniądze są ważne i niezbędne?

Każdy moduł obejmuje 5 zajęć.

I. Skąd się wzięły i czym są pieniądze?

  • Kształtowanie świadomości różnych form pieniądza
  • Rozumienie znaczenia pieniądza jako środka wymiany
  • Umiejętność dodawania na przykładzie pieniędzy
  • Poznanie genezy pieniądza
  • Rozumienie wymiany barterowej
  • Rozumienie roli, jaką w wymianie towarowej odgrywa pieniądz
  • Rozumienie współczesnych form pieniądza
  • Rozumienie funkcjonowania pieniądza towarowego

II.  Pieniądze – czy rozumiem jak działają?

  • Rozumienie znaczenia pieniędzy w życiu codziennym
  • Kształtowanie nawyku oszczędzania i świadomego gospodarowania posiadanymi środkami
  • Kształtowanie umiejętności planowania wydatków
  • Kształtowanie wiedzy na temat tego, skąd współczesny człowiek bierze pieniądze
  • Kształtowanie umiejętności arytmetycznych na podstawie pieniędzy
  • Znajomość zależności między zarobkami, a pracą  wykonywaną przez dorosłych
  • Rozumienie różnicy między potrzebą i zachcianką
  • Świadomość możliwych sposobów wykorzystania pieniędzy
  • Uświadomienie znaczenia wyborów konsumenckich  oraz emocji w odniesieniu do pieniędzy

 

III. Czy pieniądze są ważne i niezbędne?

  • Wdrażanie do świadomego gospodarowania pieniędzmi
  • Uświadomienie działania mechanizmów reklamowych
  • Kształtowanie świadomości możliwych sposobów wykorzystania pieniądza
  • Kształtowanie świadomości konsekwencji wyborów związanych z finansowym funkcjonowaniem
  • Uświadomienie znaczenia wyborów konsumenckich w skali lokalnej i globalnej
  • Uświadomienie globalnych uwarunkowań praktyk konsumenckich
  • Popularyzacja idei sprawiedliwego handlu
  • Rozumienie problemów krajów ubogich

Sposób realizacji:

Projekt skierowany jest do uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Jego realizację zaplanowano na drugi semestr. Będzie realizowany w klasie II i III (klasa łączona). Obejmuje kilkumiesięczną pracę uczniów pod hasłem: „W świecie pieniądza, czyli magiczna podróż pieniążkolotem”. Podczas kolejnych miesięcy pracy uczniowie odbywają  niezwykłą podróż po dość skomplikowanym świecie finansów.

0
Dodaj Komentarz
  • 2
  • 10
  • 4