Mini projekt edukacji finansowej dla najmłodszych „W ŚWIECIE PIENIĄDZA, CZYLI MAGICZNY LOT PIENIĄŻKOLOTEM”
Mówisz mi, a ja zapominam;
uczysz a zapamiętuję;
angażujesz mnie, a ja się uczę.
 Benjamin Franklin
PROJEKT EDUKACJI FINANSOWEJ DLA NAJMŁODSZYCH
„W ŚWIECIE PIENIĄDZA,
CZYLI MAGICZNY LOT PIENIĄŻKOLOTEM”
Uczenie dzieci edukacji finansowej jest w dzisiejszych czasach koniecznością spowodowaną przemianami tyleż cywilizacyjnymi, co przekształceniami rynku, który zabiega o uwagę coraz to młodszych konsumentów.
Aby zapobiec celowemu wykorzystywaniu podatności dziecka na oddziaływania rynku i zjawisk mu towarzyszących od najwcześniejszych lat, należy kształtować krytyczne koncepcje pozwalające na samodzielne i świadome podejmowanie decyzji finansowych ( nawet tych drobnych). Dlatego też edukowanie dzieci w tym zakresie nie może być traktowane jako eksperyment, powinno na stałe zagościć w polskich programach edukacyjnych.
O tym, że warto oszczędzać przekonał się chyba każdy z nas. Oszczędzamy z wielu powodów i w różnych celach. I nieprawdą jest, że oszczędzanie jest tylko dla bogatych, bo z takim właśnie poglądem często się spotykam. Oszczędzanie jest dla każdego. Pamiętajmy jedynie o tym, aby robić to „z głową”. Ważne jest zachowanie równowagi pomiędzy odkładaniem, a wydawaniem. Rozsądnie trzeba nie tylko wydawać, ale również oszczędzać. Bo człowiek oszczędny, to nie skąpy, czy chytry. Każdy bowiem ma swoje potrzeby i ich hierarchię.
Oszczędzania, tak jak wielu innych umiejętności uczymy się w praktyce. Im wcześniej zaczniemy stosować w życiu pewne zasady i narzędzia, tym skuteczniej będziemy się nimi posługiwać. Innymi słowy „czym skorupka nasiąknie za młodu, tym na starość trąci”. Dlatego rozsądnego gospodarowania pieniędzmi i oszczędzania powinniśmy uczyć się od najmłodszych lat.
Wychodząc naprzeciw potrzebie edukacji finansowej opracowałam autorski projekt „W świecie pieniądza, czyli magiczna podróż pieniążkolotem” skierowany do najmłodszych uczestników rynku finansowego – uczniów nauczania początkowego. Jego celem jest pokazanie prawidłowych zachowań konsumenckich, nauczenie jak świadomie podejmować decyzje finansowe. Program wdrażany jest przeze mnie podczas obowiązkowych zajęć szkolnych w terminie od stycznia 2014r. do czerwca 2014r. Udział w projekcie poszerza i uatrakcyjnia program nauczania. Proces nauczania w projekcie w sposób aktywny włącza dzieci w wykonywanie interesujących zabaw, ćwiczeń oraz zadań, które pomagają w kształtowaniu postawy nastawionej na twórcze myślenie i kreatywne rozwiązywanie problemów oraz umiejętność współpracy w grupie. Tym samym jest projektem, zapewniającym oprócz poruszenia ciekawych dla dzieci zagadnień finansowych ich wszechstronny rozwój. Forma i treści są dostosowane do możliwości rozwojowych i poznawczych dzieci w tym przedziale wiekowym. Metody i treści wykorzystane do przekazywania, przyswajania i utrwalania przekazywanych wiadomości opierają się m. in. na:
- Uczeniu się przez odkrywanie
 - Działaniu
 - Zabawie
 - Twórczym rozwiązywaniu problemów
 
Cele główne projektu:
- poszerzanie wiedzy w zakresie edukacji finansowej;
 - nabywanie doświadczenia dotyczącego samodzielnego podejmowania decyzji związanej z gospodarowaniem własnymi oszczędnościami;
 - poznawanie sposobów racjonalnego gospodarowania własnymi zasobami.
 
Struktura projektu obejmuje następujące moduły:
- Skąd się wzięły i czym są pieniądze?
 - Pieniądze – czy rozumiem jak działają?
 - Czy pieniądze są ważne i niezbędne?
 
Każdy moduł obejmuje 5 zajęć.
I. Skąd się wzięły i czym są pieniądze?
- Kształtowanie świadomości różnych form pieniądza
 - Rozumienie znaczenia pieniądza jako środka wymiany
 - Umiejętność dodawania na przykładzie pieniędzy
 - Poznanie genezy pieniądza
 - Rozumienie wymiany barterowej
 - Rozumienie roli, jaką w wymianie towarowej odgrywa pieniądz
 - Rozumienie współczesnych form pieniądza
 - Rozumienie funkcjonowania pieniądza towarowego
 
II. Pieniądze – czy rozumiem jak działają?
- Rozumienie znaczenia pieniędzy w życiu codziennym
 - Kształtowanie nawyku oszczędzania i świadomego gospodarowania posiadanymi środkami
 - Kształtowanie umiejętności planowania wydatków
 - Kształtowanie wiedzy na temat tego, skąd współczesny człowiek bierze pieniądze
 - Kształtowanie umiejętności arytmetycznych na podstawie pieniędzy
 - Znajomość zależności między zarobkami, a pracą wykonywaną przez dorosłych
 - Rozumienie różnicy między potrzebą i zachcianką
 - Świadomość możliwych sposobów wykorzystania pieniędzy
 - Uświadomienie znaczenia wyborów konsumenckich oraz emocji w odniesieniu do pieniędzy
 
III. Czy pieniądze są ważne i niezbędne?
- Wdrażanie do świadomego gospodarowania pieniędzmi
 - Uświadomienie działania mechanizmów reklamowych
 - Kształtowanie świadomości możliwych sposobów wykorzystania pieniądza
 - Kształtowanie świadomości konsekwencji wyborów związanych z finansowym funkcjonowaniem
 - Uświadomienie znaczenia wyborów konsumenckich w skali lokalnej i globalnej
 - Uświadomienie globalnych uwarunkowań praktyk konsumenckich
 - Popularyzacja idei sprawiedliwego handlu
 - Rozumienie problemów krajów ubogich
 
Sposób realizacji:
Projekt skierowany jest do uczniów klas początkowych szkoły podstawowej. Jego realizację zaplanowano na drugi semestr. Będzie realizowany w klasie II i III (klasa łączona). Obejmuje kilkumiesięczną pracę uczniów pod hasłem: „W świecie pieniądza, czyli magiczna podróż pieniążkolotem”. Podczas kolejnych miesięcy pracy uczniowie odbywają niezwykłą podróż po dość skomplikowanym świecie finansów.
