Jak nie zostać ofiarą cyberprzemocy?
Uczniowie klasy VI uczestniczyli w zajęciach prowadzonych przez opiekuna SKO "Jak nie zostać ofiarą cyberprzemocy? A więc zajęcia poświęcone były różnym problemom wynikającym z niewłaściwego korzystania z Sieci. To nie tylko Internet, ale także komunikator, jakim jest sieć telefonii komórkowej.
Uczniowie w "burzy mózgów" odpowiadali na pytanie: Jakie są możliwe zagrożenia związane z korzystaniem Internetu i telefonów komórkowych. Następnie obejrzęli film "Zaplątani w Sieć...happy slapping", podczas którego mięli za zadanie zwrócić uwagę na motywacje bohaterów, czyli zrozumienie, dlaczego zachowywali się w określony sposób.
Po rozmowie i filmie sporządzili listę form cyberprzemocy:
- rejestrowanie niechcianych zdjęć lub filmów telefonem komórkowym,
- nękanie i prześladowanie (tzw. cyber stalking) poprzez:
- publikowanie ośmieszających zdjęć i filmów;
- rozsyłanie ośmieszających materiałów;
- wysyłanie wulgarnych wiadomości;
- wyzywanie, straszenie, obrażanie, grożenie;
- włamania na blog lub konto,
- podszywanie się pod inną osobę i działanie na jej niekorzyść (kradzież tożsamości),
- ze strony dorosłych sprawców - dążenie do uwiedzenia i seksualnego wykorzystania (cyber grooming).
Po bardzo ekscytującej rozmowie obejrzeli krótki komentarz Eksperta. Po czym szukali odpowiedzi na pytanie: Jakie konsekwencje grożą sprawcom cyberprzemocy? (wezwanie do szkoły rodziców, obniżenie oceny z zachowania, możliwość przeniesienia do innej szkoły, odpowiedzialność karna - w sytuacjach łamania prawa, np.: naruszenie wizerunku, groźby karalne, publikowanie nielegalnych treści, zniesławienie).
Następnie przygotowali wskazówki dla ofiar cyberprzemocy - zasady postępowania w takiej sytuacji, które zostały uzupełnione przez nauczyciela:
- szukać pomocy u zufanej osoby dorosłej,
- zgłosić fakt na Policji,
- szukać pomocy w instytucjach do tego przeznaczonych: np. Fundacja La Strada,
- wymagać natychmiastowego skasowania filmu lub zdjęcia zarejestrowanego wbrew woli ofiary,
- prosić administratora serwisu o usunięcie kompromitujących materiałów z Sieci,
- zachować dowody przemocy,
- blokować w komunikatorach i poczcie elektronicznej kontakt z niepożądanymi osobami.
Czasem jesteśmy świadkami takich zachowań w Sieci; trzeba mieć świadomość, że jeśli nie reagujemy albo wręcz pochwalamy takie zachowanie, sami stajemy się sprawcami przemocy. Dlatego istotne jest wsparcie i pomoc, jakiego możemy udzielić ofierze. Czasem może się okazać, że jest to kolega lub koleżanka z klasy czy szkoły.
Takie lekcje są niezwykle potrzebne nie tylko młodemu pokoleniu. Szacun dla nauczyciela prowadzącego lekcję
To prawda. Dziękuję:)