20.04.2017

Dbamy o środowiSKO

„Chrońmy Ziemię – niszcząc ją, niszczymy siebie”

img 

Program SKO służy nie tylko poznawaniu zagadnień związanych z finansami. „Oszczędność” według nas ma szerokie znaczenie. Propagujemy także działania związane z ekologią, niesieniem pomocy zwierzętom oraz racjonalnym gospodarowaniem surowcami i czasem. 

Każdy z nas powinien umieć dbać o środowisko, ponieważ jego kondycja jest ściśle związana z życiem naszym oraz naszych dzieci i bliskich. Wszystko czego potrzeba nam do życia czerpiemy właśnie z przyrody, dlatego konieczność dbania o nią powinniśmy zaszczepić naszym dzieciom – to one są naszą przyszłością. Funkcjonowanie człowieka bez przyrody jest niemożliwe, człowiek, który nie dba o przyrodę i środowisko szkodzi samemu sobie. Trzeba nauczyć się dbać o środowisko, w którym żyjemy - dlatego ekologia towarzyszy nam od samego początku.

Nasza szkoła znajduje się w miejscu zielonym, cichym, oddalonym od gwaru ulic. Zamiast warkotu silników samochodowych możemy wsłuchać się w śpiew ptaków. Dzięki temu dzieciom łatwiej zrozumieć, że przyroda jest ważnym, jeśli nie najważniejszym elementem naszego życia.

 Każdego roku podejmujemy szereg działań o profilu ekologicznym i dlatego z okazji obchodów Dnia Ziemi postanowiliśmy o nich wspomnieć.

  • Akcja „Sprzątanie Świata”

Tego dnia uczniowie wszystkich klas porządkowali teren parku szkolnego oraz przystanki i główne drogi Michałowa.

Nie jest to akcja jednorazowa, ponieważ poszczególne klasy mają przez cały rok przyporządkowany teren, o który mają dbać.

  •  Obchody Światowego Dnia Ochrony Zwierząt

Zgodnie z ustawą o ochronie zwierząt, zwierzę jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę.

Dzień zwierząt jest dobrą okazją do zastanowienia się nad tym, jakie obowiązki w ramach obowiązującego prawa powinni spełniać właściciele zwierzaków i jakich zmian w naszym prawie należałoby dokonać, by poprawić los zwierząt.

Członkowie SKO we współpracy z dziećmi z OP podjęli akcję pomocy zwierzętom ze schroniska. W tym celu na holu głównym szkoły została wykonana gazetka propagująca pomoc zwierzętom oraz pudło na dary. Zebrane dary dla psów zostały dostarczone do Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt.

  • Oszczędzanie – zajęcia zintegrowane

Moduł poświęcony był oszczędzaniu, w sensie dosłownym i w przenośni – od pieniędzy i funkcjonowania banku, poprzez poszanowanie zdrowia, po „oszczędzanie Ziemi”, rozumiane jako odpowiedzialne gospodarowanie jej bogactwami, jak też dbałość o środowisko. Osią narracyjną modułu były kartki z pamiętnika Eli, w których opisuje ona wydarzenia z życia swojej rodziny. W każdym dniu dzieci czytały jedną kartkę. Sytuacje z pamiętnika były punktem wyjścia do dyskusji i prac dzieci.

  •  Oszczędzamy światło i wodę

Zadaniem dyżurnych klasowych jest między innymi dopilnowanie, aby światło w salach nie paliło się bez potrzeby.

Innym zadaniem, związanym z oszczędzaniem, jest oszczędzanie wody; wszyscy mają pamiętać o zakręcaniu kranów.

  •  Dokarmianie ptaków i wiewiórek

Członkowie SKO przygotowali upominki dla skrzydlatych przyjaciół – wykonali i zawiesili karmniki. Ptaki na pewno odwdzięczą się wiosną pięknym śpiewem w naszym szkolnym parku. Podjęto również działania mające na celu dokarmianie wiewiórek.

  •  Zbieranie surowców wtórnych

Uczniowie w bieżącym roku szkolnym zbierają makulaturę, złom, plastikowe nakrętki oraz baterie.

W klasie III został przeprowadzony cały blok tematyczny zajęć pod hasłem „Przygody Kapsla i Puszki”. Uczniowie zapoznali się między innymi z historią opakowań płynnych i sypkich, rodzajami odpadów, możliwością przetwarzania oraz ich wpływem na środowisko. Bardzo ciekawym zagadnieniem była odpadoplastyka -.uczniowie obejrzeli prace artystów, które wykonane zostały z surowców wtórnych. Następnie sami zaprojektowali i wykonali swoje dzieła. Odbyły się również konkursy plastyczne: ekologiczne kwiaty, ekologiczna osłonka na doniczkę, ekologiczna skarbonka, ekologiczna pani wiosna.

  •  Elektrośmieci – przynieś z mieszkania do punktu zbierania.

Uczniowie dowidzieli się, co to są elektrośmieci i przeprowadzili akcję ulotkową uświadamiającą rodziców, sąsiadów i znajomych.

  • Praca z pakietem edukacyjnym EKOLOGIA i ekologiczny quiz

Podczas pracy z pakietem uczniowie zbierali punkty, a na zakończenie sprawdzili swoje wiadomości. Za zebrane punkty otrzymywali tytuły i dyplomy:

- MŁODY PRZYRODNIK

- DOBRY MŁODY PRZYRODNIK

- DOSKONAŁY MŁODY PRZYRODNIK

  •   "Czystym powietrzem oddychajmy, ŚMIECI NIE SPALAJMY!"

SKO-wicze z klas I-VI oraz dzieci z OP wzięli udział w XIV Konkursie Ekologicznym organizowanym przez województwo mazowieckie. Prace konkursowe nawiązywały do ochrony powietrza i przeciwdziałania tzw. "niskiej emisji", a także wskazywały jakie są skutki zanieczyszczenia powietrza oraz jakie działania należy podjąć, aby ograniczyć zanieczyszczenie powietrza przez indywidualne gospodarstwa.

  •  Wybieram rower, bo nie truje i relaksuje

            Rower bezsprzecznie jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu miejskiego. Nie hałasuje, nie zanieczyszcza powietrza, nie odbiera przestrzeni do życia ani ludziom, ani roślinom i zwierzętom.

  •  Obchody Dnia Ziemi

Zaplanowano:

- uroczysty apel,

- prace porządkowe na terenie parku szkolnego,

- pikieta ekologiczna,

- turniej ekologiczno – sportowy z SKO dla klas I – III,

- projekcja filmu z serii „Był sobie człowiek” : „Dokąd prowadzi nas przyszłość”- bohaterowie filmu snują pesymistyczną wizję przyszłości. Czy my, ludzie współcześni, potrafimy ocalić naszą cudowną, piękną Ziemię?

img

 Dzieci są czystą ekologicznie kartą, na której możemy wypisać dowolne idee, wartości, postawy. Ich naturalne zainteresowanie tym, co dzieje się wokół nich sprawia, że chętnie słuchają o ptakach, zwierzętach, przyrodzie od najmłodszych lat.

img

img

 

img

img

img

img

img

img

img

img

img

img

img

Wiedza nabywana w szkole jest przez dzieci internalizowana, czyli osiada w nich na zawsze. To, co stanie się teraz z ekologicznym schematem będzie miało wpływ na ich dalsze funkcjonowanie w dorosłości.

1
Dodaj Komentarz
  • 0
  • 4
  • 5
Komentarze
  • sp3_kolo
    sp3_kolo
    92.55.xxx.xxx
    2017-04-21 11:19 | Temat: :)
    ODPOWIEDZ

    Moje pozdrowienia mają zdrowe nogi,
    idą do Was choć jest kawał drogi.
    Moje pozdrowienia jak ptaki fruwają,
    lecą do Was , choć drogi nie znają.