20.02.2013

Co to znaczy "oszczędzać" ?

Uczniowie z klasy I i II (klasa łączona) uczestniczyli w zajęciach, w trakcie których omówiono na czym polega oszczędzanie (na podstawie wybranych fragmentów literatury dziecięcej). Zajęcia prowadził opiekun SKO.

 

Temat: Co to znaczy „oszczędzać”?
Czas: 45 minut
Metody: rozmowa, praca w grupach, czytanie ze zrozumieniem tekstu literackiego
Środki: flamastry, papier

 

Rozpoczynając lekcję nauczyciel przeprowadził z uczniami krótką rozmowę na temat zasad gospodarowania pieniędzmi. Spytał uczniów, jak wydają własne pieniądze, jakie otrzymują jako kieszonkowe lub w prezencie od bliskich. Nauczyciel nie dopuszczał do dyskusji o konkretnych sumach, które posiadają dzieci, jedynie zapytał, na jakie cele wydają posiadane środki finansowe. Następnie zapisał na tablicy poszczególne rodzaje wydatków, zgłaszane przez uczniów; przykładowo: słodycze, napoje, czasopisma, książki, przybory szkolne, bilety do kina itp. Nauczyciel spytał również uczniów, jak postępują, kiedy nie wydają wszystkich pieniędzy. Zapisał na karcie papieru odpowiedzi, wśród których pojawiło się pojęcie „oszczędzanie”.
Następnie nauczyciel przeczytał fragmenty utworów Astrid Lindgren. Wyjaśnił uczniom, że akcja powieści toczy się na początku XX wieku w Szwecji. Szwedzi posługują się koronami i öre.
Nauczyciel rozmawiał z uczniami o sytuacjach przedstawionych w przeczytanych fragmentach utworów literackich. Pytał o źródła dochodów i rodzaje wydatków bohaterów tekstów: Jak dzieci zdobyły pieniądze? Jak je wykorzystały?
Uczniowie pracując w małych zespołach wypełniali karty ćwiczeń pt. „Kto wydawał, kto oszczędzał”. Rozmawiając w grupach, porównywali decyzje Emila i Lisy. Starali się wskazać plusy i minusy decyzji bohaterów literackich o wykorzystaniu posiadanych pieniędzy. Następnie przedstawiciele grup odczytywali kolejne odpowiedzi na pytania zawarte w karcie ćwiczeń. Nauczyciel podsumowywał wypowiedzi uczniów. Zaznaczał, że Emil zebrał więcej pieniędzy, ale wszystkie natychmiast wydał. Nauczyciel podkreślał, że Lisa uzyskała dochody z pracy, ale nie wydała całej sumy - część pieniędzy dała koleżankom i kolegom. Resztę pozostawiła, ponieważ miała określony cel i chciała wykorzystać pieniądze w przyszłości. Nauczyciel wyjaśniał, że takie działanie nazywamy „oszczędzaniem”.
Tłumaczył uczniom, że oszczędności to ta część dochodów, która nie zostaje wydana na zakupy, ale zostaje odłożona. W przyszłości osoby lub rodziny, które zaoszczędziły jakieś pieniądze, będą je mogły wydać na wybrane cele. Nauczyciel podkreślał, że warto oszczędzać systematycznie, tak jak Lisa, bohaterka „Dzieci z Bullerbyn”. Jeśli odkłada się nawet małe sumy przez dłuższy czas, ale robi się to systematycznie, można zebrać pieniądze i kupić potrzebne towary.

0
Dodaj Komentarz
  • 13
  • 22
  • 5