26.02.2019

Co dzieje się z moimi danymi?

Lekcja, w której uczwstniczyli uczniowie klasy II koncentrowała się wokół tematu danych osobowych, wyjaśniała, czym są. Było to przypomnienie informacji z ubiegłego roku. Uczestnicy i uczestniczki przypomnięli sobie, że to nie tylko takie informacje jak imię, nazwisko czy numer pesel, ale także na przykład „ciasteczka”, które pozwalają na naszą identyfikację w internecie. Ponadto nasze dane mogą być gromadzone i używane do różnych celów, dlatego tak ważna jest świadomość, które z nich chcemy udostępnić.

Inaczej mówiąc bawiliśmy się w detektywów, którzy tropili specjalne ślady. Ślady te nazywaliśmy danymi.

Pierwsza detektywistyczna próba: każdy miał za zadanie odnaleźć drugą osobę, a zadanie ułatwiały specjalne ślady. Uczniowie na kartce papieru w formie rysunku ujawnili różne informacje o sobie np. kolor oczu, włosów, wzrost, ubiór, co lubią, czym się interesują. Podczas pracy nie pokazywali innym osobom swojej kartki. Następnie wszystkie prace zostały zebrane i pomieszane tak, aby kolejność rysunków była przypadkowa; wszystkie prace zostały powieszone na tablicy. Uczniowie otrzymali karteczki z imionami. Po czym wszyscy detektywi, przechadzając się po sali, próbowali odgadnąć, czyja wizytówka wisi na tablicy. Podsumowując, rozmawialiśmy o tym, że każdy z nas ma szczególne cechy dotyczące np. jego wyglądu, charakteru, zainteresowań, ale każdego określają również takie informacje, jak np. imię, nazwisko, data urodzenia, numer buta, adres zamieszkania, nazwa klasy, do której chodzi itd. Są to dane każdej osoby.

Swoimi danymi osobowymi możemy posługiwać się na co dzień np. przedstawiając się nowemu koledze lub koleżance czy korzystając z internetu. Są to ślady, które pozostawiamy po sobie. Na przykład gdy korzystamy z gry, wpisujemy swoje imię. Dorośli, robiąc zakupy przez internet, wpisują adres zamieszkania.

Na tablicy zostały umieszczone ślady z nazwami różnego typu danych, pomocniczo odczytaliśmy ich nazwy, a następnie ich definicje. Wspólnie dopasowywaliśmy nazwy danych do definicji. Te ślady, które możemy zostawić po sobie, korzystając z internetu zostały odczepione i położone na podłodze a obok nich ślady bez nazwy tak, aby utworzyły ścieżkę, po której można przejść. Na końcu postawiliśmy pudełko, które będzie symbolizowało gromadzenie danych lub miejsce, gdzie się je zbiera. Im więcej śladów, czyli danych osobowych, pozostawiamy w internecie, tym łatwiej odgadnąć, kim jesteśmy. Dlatego zawsze, zanim umieścimy jakąś informację o sobie, powinniśmy się zastanowić, czy chcemy zostawić taki ślad po sobie. Najlepiej wtedy poprosić o radę osobę dorosłą. Należy się zwrócić do osoby dorosłej również wtedy, gdy zauważymy, że ktoś użył informacji o nas bez naszej zgody.

Następnie uczniowie wyobrażali sobie, że grają w grę w internecie lub korzystają z jakiejś strony. Ich zadaniem było, trzymając się za ręce, przejść po ścieżce tak, aby nie zostawiać żadnych danych. Jeśli ktoś przejdzie po śladach z nazwami, musi zabrać ślad i wrzucić go do skrzynki na końcu ścieżki. Jeśli okaże się, że wszystkim udało się przejść po pustych śladach, to te z danymi trafią do pudełka.

Dane, które zostawiamy w internecie lub które ujawniamy o innych, są gromadzone przez różne osoby, firmy, instytucje. Czasem takie zbiory danych są potrzebne, np. lista wszystkich dzieci w szkole. Czasem jednak jest tak, że nie wiemy, co się z naszymi danymi stanie, do czego i kto je wykorzysta. Dlatego ważne jest, aby każda osoba wiedziała, jakie dane osobowe udostępnia i w jakim celu, by nie trafiły do pudełka przypadkowo.

img

 

img

img

img

0
Dodaj Komentarz
  • 12
  • 3
  • 2