III ŚWIĘTOKRZYSKI TURNIEJ MATEMATYCZNY
Jak pracowały grupy turniejowe od stycznia do kwietnia? Co robiły? Kto zwyciężył w etapie szkolnym? .....
„Matematyka - moja pasja, czyli Świętokrzyskie w liczbach” to hasło przewodnie tegorocznej edycji Turnieju organizowanego przez Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach oraz instytucje partnerskie w składzie:
a. Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach
b. Biuro Innowacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Świętokrzyskiego
c. Małopolski Instytut Kultury w Krakowie
d. Wydawnictwo LOGI
e. Wydawnictwo HELION.
III ŚTM patronatem objęli: Marszałek Województwa Świętokrzyskiego - Adam Jarubas, Świętokrzyski Kurator Oświaty - Małgorzata Muzoł oraz Rektor Uniwersytetu Jana Kochanowskiego - prof. dr hab. Jacek Semaniak.
GŁÓWNE CELE TURNIEJU:1. rozwijanie u uczniów inteligencji wielorakiej ze szczególnym uwzględnieniem talentów matematycznych,2. zainteresowanie dzieci i młodzieży szkolnej oraz ich rodziców matematyką i zachęcenie ich do udziału w różnych formach twórczej aktywności związanych z matematyką,3. kształtowanie u uczniów umiejętności kluczowych, a szczególnie w zakresie edukacji matematycznej,4. zainspirowanie nauczycieli matematyki i sympatyków do opracowania materiałów dydaktyczno – metodycznych i przeprowadzenia zajęć kształtujących u uczniów myślenie logiczne i twórcze w zakresie edukacji matematycznej (z wykorzystaniem ICT oraz nieszablonowych zadań, gier i zabaw)
PRZEBIEG TURNIEJU
1.1. III Świętokrzyski Turniej Matematyczny jest turniejem zespołowym, czyli rozgrywany między zespołami uczniów danego poziomu turniejowego zgłoszonymi przez szkoły. Turniej polega na wykonaniu różnych zadań w zespołach 3-4-osobowych z bloków przedstawionych poniżej i zdobyciu za nie jak największej liczby punktów. Szczegóły udziału uczniów w IIIŚTM znajdują się w dalszych punktach niniejszego regulaminu.
2. Zadania Turniejowe dla uczniów.
2.1. Blok ABAKUS – zadania wynikające z podstawy programowej kształcenia ogólnego, sprawność obliczeń w pamięci i przy pomocy kalkulatora, testy na platformie e-learningowej
2.2. Blok DEKODER – różnorodne matematyczne łamigłówki pobrane ze strony Wydawnictwa LOGI http://www.wydawnictwologi.pl/ , np. krzyżówki liczbowe, kakuro, piramidy logiczne, sudoku, obrazki logiczne, zadania logiczne, łamigłówki przestrzenne i inne.
2.3. Blok KREATOR
„Bryły wokół nas”, czyli tworzenie planów obiektów (przedmiotów codziennego użytku, budynków itp.) zbudowanych ze znanych uczniom brył geometrycznych wraz z wykonaniem makiety zaplanowanego obiektu,
tworzenie własnych zadań matematycznych „Matematyka jest wszędzie” odnoszących się do praktycznych sytuacji życia codziennego. Polecenia i treści zadań powinny obrazować możliwości zastosowania matematyki do rozwiązywania praktycznych i interesujących sytuacji problemowych, bliskich uczniom. Każde zadanie oprócz polecenia powinno zawierać rozwiązanie. Przy opracowywaniu zadań i sposobów ich rozwiązania należy zwrócić uwagę na ciekawą i estetyczną formę graficzną ich prezentacji.
tworzenie własnych łamigłówek matematycznych włączających w treść poznane reguły i pojęcia matematyczne oraz uwzględniających ciekawą i estetyczną formę graficzną (rodzaj prac do wyboru przez uczniów i nauczycieli).
2.4. Blok MENADŻER
Opracowanie folderu,portfolio, prezentacji multimedialnej, krótkiego filmu, fotostory, komiksu, mapa mentalna zbierająca i porządkująca informacje na temat „Świętokrzyskie w liczbach”, WebQuesta na temat „Świętokrzyskie w liczbach”. Formę prac wybiera nauczyciel wraz zespołami uczniowskimi.
Tyle mówił nam regulamin.
W naszej szkole do Turnieju przystąpiło 15 zespołów tj. 57 osób z klas 4 i 5 z czego 28 osób to członkowie SKO.
Przyjęli takie nazwy: PROSTOKĄTY, SZEŚCIANY, CUPER CYFRY, EKSPERCI, CYFERAKI, MATEMATYCZNI GENIUSZE, PSTRYCZKI MATEMATYCZNE, MATEMATYCZNE POTĘGI, MINUTKI, CZTEREJ PANCERNI I MATMA, PLUSIKI, MMM, SZÓSTECZKI, GRUPA DO POTĘGI N, BYSTRZAKI.
Uczniowie pracując w grupach wykonywali różne zadania: przygotowywali prezentacje, układali zadania, tworzyli foldery, budowali średniowieczne zamki, rozwiązywali różne łamigłówki oraz zadania z Abakusa.
Co miesiąc rozliczali się ze swoich prac i zdobywali punkty.
Do elimincji wojewódzkich zakwalifikowały się:
z klas 4:
BYSTRZAKI 4B (Kacper, Marta, Adam i Weronika)
– 570 punktów
oraz
SUPER CYFRY 4A (Wiktoria, Kasia i Martyna)
– 442 punkty
z klas 5:
MATEMATYCZNE POTĘGI 5B (Julka, Natalia i Oliwka)
- 596 punktów
oraz
GRUPA DO POTĘGI N 5C (Joasia, Kasia, Natalka i Małgosia) –
- 483 punkty
Popatrzcie jakie prace wykonywali:
POZOSTAŁE GRUPY
CYFERAKI
PROSTOKĄTY
SZEŚCIANY
MATEMATYCZNI GENIUSZE
PSTRYCZKI MATEMATYCZNE
SZÓSTECZKI
MINUTKI
Marta zagłosowała