"Erasmus+" Malta i Cambridge
W czasie minionych wakacji pięcioro uczestników projektu Erasmus + Mobilność Kadry (którego uczestnikiem nasza szkoła jest od czerwca 2017r. do grudnia 2018r.) odbyło dwutygodniowe zagraniczne szkolenia.

![]()
![]()
W lipcu nauczycielki: Agnieszka Czaja, Ewa Drewa i Justyna Wilda zapoznawały się z pięknem i urokami wspaniałej Malty oraz poszerzały swoją wiedzę i umiejętności w znajomości j. angielskiego. Tak wspominają spędzony tam czas:
„2-tygodniowy kurs „Fluency and English Development for Teachers” był intensywny. Mogłyśmy rozwinąć swoje umiejętności z zakresu języka angielskiego i umiejętności komunikacyjnych. Rozwijałyśmy swoją płynność poprzez dyskusję na temat bieżących spraw i tematów będących przedmiotem ogólnego zainteresowania. Sesje wejściowe prowadzone były w formie warsztatów praktycznych lub dyskusji na temat płynnej pracy i obejmowały burzę mózgów, analizę, rozwiązywanie problemów, i odgrywanie ról, w parach, jak i grupach. Wykorzystywane były multimedia, internet i autentyczne materiały, takie jak aktualne portale internetowe i czasopisma, stymulujące do ćwiczeń. Mogłyśmy podzielić się wiedzą pedagogiczną i umiejętnościami nauczania, metodami oraz poznać, jakie są w innych krajach.
![]()
![]()
Jesteśmy bardzo zadowolone. Kurs jest idealny dla nauczycieli, trenerów i wszystkich 
osób pracujących w sektorze edukacji, takich jak dyrektorzy szkół lub pracownicy 
administracji, którzy chcą rozwijać płynność i umiejętności komunikacyjne, aby wyrażać 
się pewniej po angielsku. Poznane metody pracy i techniki nauczania z pewnością 
wykorzystamy w naszej pracy z dziećmi”.


Z kolei na początku sierpnia nauczycielki Aleksandra Formela i Joanna Kwidzinska udały 
się do Cambridge w Anglii w celu odbycia szkoleń. Brały udział w kursach 
pt. „Contemporary English” i „Creativity in the classroom”. Zajęcia miały miejsce oraz 
były prowadzone przez wykładowców Homerton College (który wchodzi w skład szkół 
należących do University of Cambridge – jednego z najstarszych uniwersytetów świata). 



Ich głównym założeniem było pogłębienie znajomości i zdobycie wiedzy na temat rozwoju
języka angielskiego, możliwość zdobycia większej praktyki w używaniu języka zarówno 
w mowie, jak i piśmie, zapoznanie się z systemami nauczania zarówno w Anglii, jak i 
innych krajach europejskich, a także poszerzenie zasobu technik i metod pracy pod 
kątem kreatywności i innowacji. Nauczycielki brały udział w podstawowych kursach, 
a także w warsztatach i kulturowych wykładach, których celem było zapoznanie się z 
kulturą brytyjską. Poza nauką otrzymały też możliwość zapoznania się z pięknym 
miastem, jakim jest Cambridge – tajemnicze krużganki, łódki i wszechobecne rowery 
nadają miastu niepowtarzalny urok.  Poza tym odbyły też wycieczki do katedry w Ely,
Londynu, Ogrodu Botanicznego, brały udział w spływie po rzece Cam, od nazwy której 
powstała nazwa miasta Cambridge. W czasie szkolenia w tym 17-wiecznym kampusie 
miały możliwość współpracować z osobami z 21 krajów, w tym z: Japonii, Australii, 
Hiszpanii, Włoch, Słowacji, Niemiec, Rosji, Izraela, Węgier, Portugalii. 



Wszyscy uczestnicy projektu zgodnie stwierdzili, że udział w zagranicznych szkoleniach 
zarówno na Malcie, jak i w Anglii był niepowtarzalnym i wspaniałym doświadczeniem. 
Dzięki odbytym kursom nauczyciele poszerzyli swoje umiejętności i metody pracy, 
poznali system nauczania zarówno w Anglii, jak i innych państwach świata, nawiązali 
współpracę z nauczycielami z sąsiednich krajów. 
 


„Nikt z nas nie spodziewał się, że będzie to taki wspaniały i owocny czas! 
It’s definitely gonna be a summer to remember!” 
![]()
![]()

                            
    
Słonecznie pozdrawiamy i dobrego tygodnia życzymy!