Raport - ZAPOZNAJ SIĘ...
październik 2021
Raport „Nastolatki 3.0” prezentuje wyniki badania przeprowadzonego w grudniu 2020 r. Państwowy Instytut Badawczy NASK od 2014 co 2 lata realizuje badania zachowań nastolatków w sieci, co ułatwia obserwowanie trendów oraz przystosowanie się do kolejnych etapów transformacji cyfrowej.
Respondenci w ramach badania odpowiadali na pytania dotyczące m.in. edukacyjnej roli internetu, swoich aktywności w sieci, wiedzy na temat zagrożeń oraz sposobów reagowania na przemoc. W badaniu uczestniczyli uczniowie oraz rodzice i opiekunowie prawni, co umożliwiło porównanie odpowiedzi nastolatków z wiedzą rodziców/opiekunów.Najważniejsze wnioski z badania:
Czas spędzany w inernecie:
- Wydłuża się czas korzystania przez uczniów z internetu. Obecnie nastolatki spędzają w sieci średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych czas ten wynosi średnio do 6 godzin i 10 minut.
- Blisko co dziesiąty (11,5%) nastolatek jest aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3%) spędza tyle czasu przed monitorem w dni wolne od edukacji.
- Co szósty nastolatek (16,9%) intensywnie korzysta z internetu w godzinach nocnych (po godzinie 22:00).
- Rodzice nie doszacowują czasu, jaki ich dzieci spędzają w sieci oraz nie kontrolują korzystania z internetu przez dzieci w godzinach nocnych.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w nauczaniu:
- Ponad połowa szkół w czasie nauki stacjonarnej umożliwia uczniom korzystanie z urządzeń mobil-nych z dostępem do internetu jedynie na przerwach (52,1%).
- Z porównania wyników badania z lat: 2016, 2018 i 2020 wynika, że obniża się odsetek szkół, które nie ograniczają uczniom użytkowania internetu za pomocą smartfonów, tabletów czy laptopów (2016 – 9,7%; 2018 – 6,8%; 2020 – 4,4%).
- Ponad połowa nastolatków podczas odrabiania lekcji współpracuje online ze swoimi koleżankami czy kolegami codziennie lub przynajmniej kilka razy w tygodniu („codziennie” – 17,9%, „kilka razy w tygodniu” – 27,3%).
- Badania pokazały, że prawie co trzeci (31,3%) nastolatek po ukończeniu edukacji chciałby pracować w zawodach związanych z internetem i technologiami cyfrowymi. Uczniowie deklarują takie plany częściej, niż chcieliby tego ich rodzice i opiekunowie prawni (21,8%)
Zachęcamy do zapoznania się z całym raportem, który dostępny jest pod tym linkiem. Dokument powstał z myślą nie tylko o rodzicach, ale – jak czytamy w raporcie – może posłużyć również nauczycielom, uczniom, badaczom oraz instytucjom odpowiedzialnym za edukację w Polsce.
Przyjemnej lektury :-)
Zespół Szkolnych Blogów