01.02.2020

Fenomen SKO.

imgSzkolne Kasy Oszczędności prowadzone przez PKO Bank Polski obchodzą w tym roku 85. urodziny. W programie uczestniczy ponad 4,5 tys. placówek oświatowych, czyli co trzecia szkoła podstawowa w Polsce. Z SKO i oferty PKO Junior korzysta ponad pół miliona dzieci w wieku do 13. roku życia. Na ich kontach zgromadzono już przeszło 2,1 mld zł.Dziś uczestniczy w nich co trzecia szkoła podstawowa w Polsce, a przesłanie SKO dociera do ponad 1 mln uczniów i 2 mln rodziców.

Na czym polega fenomen SKO i jakie były przełomowe wydarzenia w jego historii? 

 

img

 

1. Oficjalny początek (1935 rok)

Za oficjalną datę powstania Szkolnych Kas Oszczędności PKO Banku Polskiego uznaje się 14 stycznia 1935 roku, kiedy to Wacław Jędrzejewicz, minister wyznań religijnych i oświecenia publicznego, wystosował okólnik w sprawie ujednolicenia struktury organizacyjnej SKO i przekazania pod kuratelę P.K.O. (Pocztowej Kasy Oszczędności).

2. Pół miliona uczniów (1936-1939)

W roku szkolnym 1934/1935, a więc pierwszym z kuratelą PKO, do SKO przystąpiło ponad 5,5 tys. szkół, a książeczki oszczędnościowe otworzyło prawie pół miliona uczniów. Do wybuchu II wojny światowej w SKO uczestniczyło już blisko 14 tys. szkół i ponad milion uczniów. Jak donoszą kroniki szkolne z tamtego okresu, dla dyrektorów szkół punktem honoru było stworzenie szkolnej kasy oszczędności. PKO wspierała działania szkół uczestniczących w SKO, m.in. przekazywała materiały dydaktyczne, poradniki dla nauczycieli, czasopisma dla młodzieży ("Młody Obywatel"), a ponadto organizowała konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Prowadzenie SKO było ważnym elementem edukacji społecznej w rodzącej się po latach zaborów państwowości polskiej. Dynamiczny rozwój SKO zahamował wybuch wojny.

3. SKO - reaktywacja (1945-1959)

Po wojnie PKO zaczęła inicjować akcje propagujące oszczędzanie, a po 1947 roku organizować SK O na dużą skalę, m.in. ogłaszając konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Wśród nich były np. rowery, zegarki, sprzęt sportowy i fotograficzny, a później również wycieczki. PKO inicjowała także powstawanie materiałów promujących oszczędzanie w SKO, np. audycja radiowa "Błękitna Sztafeta" czy gazetka ścienna "Wiadomości SKO", do której wiersze pisał m.in. Jan Brzechwa.

4. Rekordowe lata 60. (1960-1989)

W latach 60. oszczędzały całe klasy - w 1963 roku program angażował już prawie 24 tys. szkół, czyli ok. 82 proc. wszystkich placówek. Do oszczędzania w SKO zachęcały olimpiady i konkursy z nagrodami, np. zapoczątkowany pod koniec lat 60. "Dziś oszczędzam w SKO - jutro w PKO". W efekcie poprzez SKO swoje oszczędności w PKO (od 1950 roku Powszechnej Kasie Oszczędności) lokowało kilka milionów najmłodszych Polaków. W kolejnych latach zainteresowanie SKO utrzymywało się na zbliżonym poziomie - aż do końcówki lat 80., kiedy transformacja ustrojowa sprawiła, że edukacja ekonomiczna najmłodszych zeszła na dalszy plan.

5. Konkursy i plakaty (1990-2010)

W latach 90. wartość nagród w sztandarowym konkursie "Dziś oszczędzam w SKO - jutro w PKO" wynosiła co roku ok. 7 mld zł (700 tys. zł - po denominacji w 1995 roku). Autorami konkursowych plakatów byli najwybitniejsi rysownicy i graficy - w 2005 roku do tego grona dołączył, np. Tomasz Lew Leśniak, autor kultowej postaci Jeża Jerzego. Ale SKO organizowało nie tylko konkursy.

Do szkół trafiały także materiały edukacyjno-promocyjne, np. zeszyty SKO, których okładki zdobiły popularne w tym czasie zdjęcia amerykańskich wykonawców i zespołów, czy też uwielbiane przez uczniów wizerunki dinozaurów, będące następstwem popularności filmu Stevena Spielberga "Park Jurajski". W 1999 roku prowadzenie SKO zostało zdefiniowane w statucie Banku. Kilka lat później Bank podjął decyzję o rewitalizacji SKO.

6. Początki rewitalizacji (2010-2012)

Wyznacznikiem procesu kompleksowej rewitalizacji SKO było założenie wszechstronnej innowacyjności - zarówno technologicznej, jak i produktowej. Na czym polegały zmiany? Wzrosło oprocentowanie depozytów na książeczkach SKO: z 0,01 proc. do 5 proc. W 2011 roku powstała platforma społecznościowa www.szkolneblogi.pl.  Obecnie bloguje ponad 800 szkół.

7. Wirtualne skarbonki - realny sukces (2012-2015)

Rok 2012 przyniósł kolejne zmiany w SKO. Wprowadzono 3 rodzaje kont (SKO Konto dla Ucznia, SKO Konto dla Rady Rodziców i SKO Konto dla Szkoły), a uczniom udostępniono serwis internetowy.

img

 

Informacje pochodzą ze strony internetowej:

https://bankomania.pkobp.pl/dla-najmlodszych/dzieci/historia-fenomenu-sko/

 
2
Dodaj Komentarz
  • 4
  • 9
  • 2
Komentarze