14.05.2011

Konkurs „Dbamy o środowiSKO”

„Ekologia i ochrona środowiska to (...). To także Twoje i moje codzienne gesty, to Twoja i moja kuchnia, łazienka, garaż, ogród. To wybór przez Ciebie i przeze mnie środków komunikacji, sposobu spędzania wolnego czasu i taka ochrona środowiska zaczyna się najbliżej: w tym pokoju, mieszkaniu, domu.”

 

Ekologia w naszej szkole jest przede wszystkim ekologią najbliższego otoczenia ucznia: jego samego, jego domu, szkoły, okolicy, czyli tego, co jest mu najbliższe, z czym jest najbardziej związany emocjonalnie.

To kierunek różnorodnych działań ekologicznych, jakie podejmujemy:

 

Z przyrodą za pan brat

Aby dbać o środowisko, trzeba być z nim związanym emocjonalnie, czuć się jego częścią. Osiągnięciu tego służą różnorodne zajęcia w terenie (na łące, w lesie, w ogródku szkolnym). Umożliwiają one poznanie bogactwa flory i fauny, obserwację okazów w ich naturalnym środowisku, wytworzenie więzi emocjonalnej pomiędzy uczniami a urzekającą swym pięknem przyrodą. Dzięki zajęciom na łonie natury uczniowie łatwiej przyswajają  wartości etyki ekologicznej.

 

copy_of_przyroda.bmp

 

Ekokultura na co dzień w domu i w szkole

Ekologię zaczynamy od siebie i od naszego najbliższego otoczenia:

 

- Staramy się korzystać z ekologicznych środków transportu. Gdy jest ładna

pogoda, idziemy do szkoły na piechotę lub jedziemy rowerem. W ten sposób przyczyniamy się do mniejszego zatrucia powietrza.

 

- Podczas sprzątania zastępujemy szkodliwe detergenty substancjami   ogólnodostępnymi w kuchni (octem, sodą, sokiem z cytryny) lub w pełni biodegradowalnymi.

 

- Zakupy robimy „z głową”. Zwracamy uwagę na to, co kupujemy. Czy produkty te są oznakowane symbolami, które świadczą o ich wpływie na środowisko naturalne (np. opakowanie nadające    się do recyklingu, produkt bezpieczny dla warstwy ozonowej, nie testowane na zwierzętach itp.). Rezygnujemy z zakupu produktów, które są nam zbędne. Idąc na zakupy bierzemy ze sobą własną torbę  (najlepiej wykonaną z materiału) zamiast przynosić ze sklepu torebki plastikowe. W ten sposób wytwarzamy mniej śmieci. Będąc świadomymi konsumentami, chronimy środowisko naturalne.

 

ekokultura.bmp

 

- Oszczędzamy wodę, energię, materiały. Wyłączone  zbędne oświetlenie, energooszczędne urządzenia, zakręcony kran, dbanie o podręczniki i sprzęty, oszczędne gospodarowanie     materiałami  czy też wodą, np. podczas codziennego zmywania naczyń.

 

Zero tolerancji dla chipsów

W naszej szkole promujemy tylko zdrową żywność. Chipsy, snaki czy niezdrowe napoje nie mają wstępu. Zostały wyeliminowane także ze szkolnego sklepiku. Za to na przerwach często można u nas kupić owoce, jogurty, świeżo wyciskane soki, własnoręcznie zrobione kanapki czy ciasta. Dbamy o ty, żeby drugie śniadania uczniów były nie tylko smaczne, ale i zdrowe.

 

odywianie1.JPG

 

W szkole realizujemy programy związane z prawidłowym żywieniem, np. „Owoce i warzywa w szkole”, „Mleko dla każdego ucznia”.

 

O środowisko dbamy, surowce wtórne zbieramy

Od lat prowadzimy zbiórkę surowców wtórnych (makulatura, puszki, baterie, nakrętki). W klasach i na korytarzu znajdują się oznaczone pojemniki. Na co dzień zwracamy uwagę na problem śmieci oraz konieczność ich segregacji, aby mogły być przetworzone. Każdy uczeń wie, co to jest RECYKLING.Nasze działania prowadzą do oczyszczania najbliższego środowiska i powtórnego wykorzystania niektórych surowców.

 

segregacja.bmp

 

Wiedzą dzieci, jak wykorzystać śmieci - „Coś z niczego”

Czy śmieci są zupełnie bezużyteczne?

Otóż nie. Wystarczy tylko trochę inwencji twórczej i można wyczarować z nich różne przydatne przedmioty. Oto przykłady:

- z opakowań po czekoladkach i kartonu oryginalne dekoracje do zawieszenia na ścianie

- ze starych zasłon ekologiczne torby na zakupy

- z niepotrzebnych ubrań z dżinsu - serwetki

 

co.bmp

 

Dlatego zbieramy wszystko, co można wykorzystać (pudełka, plastikowe kubki, tekstylia, opakowania szklane itp.). Nie wyrzucamy rzeczy zbędnych. Wytwarzamy oryginalne rzeczy, przez co zmniejszamy ilość śmieci.

 

Zamiast wyrzucać - zarabiamy

Jeśli nie korzystamy już ze swoich zabawek, gier, książek – zamiast je wyrzucić, przynosimy do szkoły  i wykorzystujemy podczas loterii, z których dochód przeznaczamy na cele charytatywne. Przyczyniamy się także do ochrony zasobów środowiska naturalnego.

 

Dbamy o zwierzęta, czyli „naszych braci mniejszych”

Późną jesienią wykonujemy z pomocą rodziców i dziadków karmniki.

Umieszczamy je w najbliższym otoczeniu szkoły. Organizujemy zbiórkę karmy

i zakładamy ptasią stołówkę. Wiosną zawieszamy budki lęgowe.

 

dokarmianie1.JPG

 

Pomagamy także bezdomnym zwierzętom ze schroniska. Zorganizowaliśmy loterię fantową, z której całkowity dochód przeznaczyliśmy na zakup 30 kg karmy dla zwierząt ze schroniska w Chełmie. Przekazaliśmy ją  podczas spotkania z opiekunem schroniska - panem Mirosławem Blachą. Przeprowadził on w klasach pogadanki na temat sytuacji zwierząt, zwłaszcza psów w wiejskich gospodarstwach.

 

Gramy w zielone

W czasie roku szkolnego uczniowie biorą udział w akcjach ogólnopolskich – Sprzątanie Świata, Dzień Czystego Powietrza, Dzień Ziemi, Dzień bez Śmiecenia.

 

Szkoła nawiązała współpracę z  Fundacją ekologiczną „Arka”, od której otrzymuje materiały edukacyjne.

 

Przez cały rok uczniowie troszczą się o zieleń w klasach oraz wokół szkoły. Sadzą i pielęgnują rośliny ozdobne. Przygotowują sadzonki roślin. W tym roku włączyli się do akcji ochrony kasztanowców.

 

grawzielone.bmp

 

Dzieci dbają też o czystość swojej miejscowości i otoczenia wokół szkoły. Każdego roku porządkują zapomniane groby na pobliskim cmentarzu.

 

sprztanie.bmp

 

Ekoteatrzyk

Aby przybliżyć uczniom - zwłaszcza tym najmłodszym - oraz rodzicom problematykę ochrony środowiska, wystawiamy w szkole przedstawienia o tematyce ekologicznej.

 

teatr2.bmp

 

Problem ekologii znajduje też odzwierciedlenie na gazetkach ściennych i plakatach.

 

Opisane działania to zaledwie część tego, co dzieje się w naszej szkole. My w Leonowie „Oszczędzamy i o środowiSKO dbamy” na co dzień.

 

dbamy.bmp

1
Dodaj Komentarz
  • 4
  • 7
  • 5
Komentarze