Historia SKO - cz.1
PotrzebÄ™ wprowadzenia tematyki oszczÄ™dnoÅ›ci do szkolnych programów nauczania postulowano
w Polsce już w XVIII wieku, m.in. w materiałach utworzonej w 1773 r.
Komisji Edukacji Narodowej, pierwszego w Europie nowożytnego Ministerstwa Oświaty.
Do idei uzupeÅ‚nienia programów szkolnych o zagadnienia dotyczÄ…ce oszczÄ™dnoÅ›ci
i racjonalnego gospodarowania pieniÄ™dzmi powrócono kilka lat
po odzyskaniu przez Polskę niepodległości.
W 1925 r. Minister Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego Stanisław Grabski
wydaÅ‚ okólnik gÅ‚oszÄ…cy, że dzieci i mÅ‚odzież należy uczyć umiejÄ™tnoÅ›ci i zasad oszczÄ™dzania pieniÄ™dzy.
Nauka miała być realizowana poprzez system szkolnych kas oszczędności.
Pierwsze kasy szkolne, w których uczniowie mogli gromadzić swoje kieszonkowe,
powstały w Europie Zachodniej i Stanach Zjednoczonych pod koniec XIX w.
Na ziemiach polskich idea SKO rozwijaÅ‚a siÄ™ gÅ‚ównie w zaborze austriackim.
Po odzyskaniu niepodlegÅ‚oÅ›ci, dziÄ™ki okólnikowi Grabskiego, tworzenie SKO zostaÅ‚o uregulowane prawnie.
W styczniu 1935 r. szkolne kasy oszczędności zostały oddane pod kuratelę Pocztowej Kasy Oszczędności
(dzisiejszego PKO Banku Polskiego), największej instytucji oszczędnościowej II RP.
Okólnik z 1935 r. dotyczÄ…cy organizowania szkolnych kas oszczÄ™dnoÅ›ci
w oparciu o Pocztową Kasę Oszczędności
W roku szkolnym 1934/1935 r. do SKO organizowanych przez PKO przystąpiło
ponad 5,5 tys. szkóÅ‚, a książeczki oszczÄ™dnoÅ›ciowe otworzyÅ‚o prawie 0,5 mln uczniów.
Do wybuchu II wojny SKO dziaÅ‚aÅ‚o w blisko 14 tysiÄ…cach szkóÅ‚ i skupiaÅ‚o ponad milion uczniów.
Prowadzenie SKO traktowane było jako ważny element edukacji społecznej w rodzącej się
po latach zaborów paÅ„stwowoÅ›ci polskiej.
Od samego poczÄ…tku PKO wspieraÅ‚a dziaÅ‚ania szkóÅ‚ uczestniczÄ…cych
w SKO oraz pracujÄ…cych w nich nauczycieli.
Do szkóÅ‚ przekazywane byÅ‚y materiaÅ‚y dydaktyczne, poradniki dla nauczycieli,
czasopisma dla mÅ‚odzieży („MÅ‚ody Obywatel”), a ponadto PKO organizowaÅ‚a konkursy
z atrakcyjnymi nagrodami finansowymi i rzeczowymi.