17.02.2019

zajęcia matematyczne

Zajęcia  rozwijające uzdolnienia

matematyczne dla uczniów z klasy IV

 

   

"JEŚLI   W MATEMATYCE NIE BYŁOBY PIĘKNA TO, ZROZUMIAŁE, ŻE NIE BYŁOBY I SAMEJ  MATEMATYKI. JAKAŻ BOWIEM SIŁA PRZYCIĄGNĘŁABY DO TEJ NIEŁATWEJ NAUKI NAJWIĘKSZYCH  GENIUSZY RODZAJU LUDZKIEGO?"                                                                                                       M. A. Czajkowski 
 

(szerokość: 565 / wysokość: 423)

   

Zajęcia  rozwijające uzdolnienia matematyczne dla uczniów z klasy IV w ramach projektu „Kompetencje  kluczowe szansą sukcesu dla uczniów szkół podstawowych Gminy Miejskiej  Chojnów"odbywają się w  czwartki na szóstej godzinie lekcyjnej. W ramach projektu w zajęciach  uczestniczy 10 osób – 6 dziewczynek i 4 chłopców z klas IV.

   

Na zajęciach są wykorzystywane tablety,  które otrzymaliśmy w ramach projektu. Uczniowie mogą rozwiązywać zadania,  korzystając program MATLANDIA z wydawnictwa GWO, a także na każdym  tablecie wgrane są programy matematyczne DIDAKTA (zadania tekstowe,  geometryczne i inne) do wykorzystania na zajęciach.

   

Szczególne uzdolnienia i  zainteresowania matematyczne trzeba rozwijać od najmłodszych lat. Jest to ważny  element pracy szkoły i nauczycieli, bo cóż gorszego można uczniowi wyrządzić  niż zaprzepaścić jego talent i zdolności? W każdym zespole uczniów znajdują się  uczniowie uzdolnieni matematycznie. Uczniów takich należy otoczyć opieką.  Wymaga to nowych skutecznych rozwiązań w indywidualizacji pracy dydaktyczno –  wychowawczej, kształtowaniu i rozwijaniu zainteresowań uczniów, wdrażaniu ich  do samodzielnej pracy. Największe efekty pracy z uczniem zdolnym uzyskuje się  jednak na zajęciach pozalekcyjnych. Czynne uczestnictwo w zajęciach  pozalekcyjnych sprzyja rozwijaniu zdolności i zainteresowań. Praca w małej  grupie uczniów o zbliżonych zainteresowaniach, oparta na dobrowolności,  swobodzie i samodzielności, gdzie nauczyciel i uczeń pracują na zasadach  partnerskich, gdzie panuje klimat twórczych poszukiwań, dyskretne kierowanie  przez nauczyciela rozwojem ucznia przynosi wiele korzyści: uczniowie są zainteresowani  przedmiotem, uczą się chętniej, a na lekcjach są efektywniejsi.

   

Z  myślą o uczniach uzdolnionych matematycznie w klasach 4 został opracowany  program koła, prowadzonego w ramach projektu.

 

Głównymi celami są:

 

       Rozwijanie  zdolności oraz zainteresowań matematycznych.

   

       Przygotowanie   uczniów do wykorzystania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów z  zakresu różnych dziedzin kształcenia szkolnego oraz życia codziennego.

   

       Poszerzenie  zakresu swoich umiejętności poprzez realizowanie treści wykraczających poza  program nauczania.

   

       Rozwijanie  pamięci i umiejętności abstrakcyjnego myślenia oraz logicznego rozumowania.

   

       Kształtowanie  sprawności manualnej oraz wyobraźni geometrycznej.

   

       Rozwijanie  umiejętności interpretowania informacji i analizowania danych.

   

       Przyswajanie  przez uczniów języka matematycznego.

   

       Kształcenie  umiejętności komunikowania i argumentowania.

   

       Zwrócenie  uwagi na ścisłość i precyzję wypowiedzi przy opisie różnych sytuacji i  prawidłowości w otaczającym świecie.

   

       Rozwijanie  osobowości poprzez wyrabianie pracowitości, systematyczności, wytrwałości i  dociekliwości.

   

       Przygotowanie  do samodzielnego pogłębiania wiedzy oraz szukania informacji.

   

       Rozwijanie  potrzeby i umiejętności dzielenia się swoją wiedzą i pomysłami z innymi  uczniami.

   

       Przygotowanie  uczestników kółka matematycznego do różnorodnych konkursów. 
  

 Aby osiągnąć zamierzone efekty pracy  z uczniami, stosowane są możliwie różnorodne formy pracy: takie, które wymagają  aktywnej postawy ucznia, np.:

   

       praca  w grupach

   

       działania  praktyczne,

   

       dyskusje  między nauczycielem a uczniami oraz między uczniami w grupie,

   

       pokazy  i prezentacje,

   

       zawody,  konkursy i turnieje matematyczne,

   

       gry  i zabawy dydaktyczne oraz łamigłówki i zagadki logiczne,

   

       gry  dydaktyczne,

   

       "burza  mózgów",

   

 

Stosowane  środki dydaktyczne:

   

       przygotowane przez nauczyciela pomoce do  zajęć,

   

       tablica interaktywna,

   

       tablety dla każdego ucznia,

   

       programy komputerowe: Matlandia, Didakta,

   

       strony internetowe,

   

       książki matematyczne, zbiory zadań,

   

       plansze, krzyżówki,

   

       łamigłówki matematyczne,

   

       gry matematyczne i logiczne.

   

Podczas zajęć uczniowie rozwiązują zadania oraz omawiają problemy o różnych poziomach  trudności, nietypowe, ale ciekawe, oparte na wiadomościach uczniów zdobytych na  lekcjach oraz w życiu codziennym.

   

                                                                                  Justyna Dziubak-Sobiechowska

0
Dodaj Komentarz
  • 6
  • 9
  • 16