09.01.2023

Szczypta historii cz.2

09.01.2023r.

 ▷ Cześć: obrazki ruchome, animowane gify i animacje - 100% DARMO!

 

Drodzy blogowicze,

w tym wpisie zobaczycie jak zmieniało się logo PKO. 

Poznamy wiedzę w pigułce o każdym z nich6. 

 Miłego czytania! :))) 

 

Początkowo Pocztowa Kasa Oszczędności nie miała znaku graficznego, który można uznać za logotyp. Nad lub pod literami P.K.O. widniał zazwyczaj wizerunek orła białego. Ten symbol miał pokazywać, że działalność Pocztowej Kasy Oszczędności jest regulowana przez państwo.

Powszechna Kasa Oszczędności

Po II wojnie światowej nie było już Pocztowej Kasy Oszczędności, zastąpiła ją Powszechna Kasa Oszczędności. Obok nowej nazwy na wielu budynkach i materiałach reklamowych wciąż widniał dopisek „Pewność. Zaufanie”. Z czasem jednak był on modyfikowany. Skrót PKO, mimo zmiany nazwy, pozostał. W pierwszych latach po wojnie priorytetem władz Kasy nie było projektowanie logotypu instytucji, ale jej odbudowa.

List pochwalny

 

Druga dekada dwudziestolecia międzywojennego przynosi pierwsze plakaty reklamowe Pocztowej Kasy Oszczędności. Zaczyna ona funkcjonować z hasłem reklamowym, które będzie obecne w historii Banku z niewielkimi modyfikacjami przez wiele dziesięcioleci. Do dużych liter PKO dołączyły dwa słowa: „Pewność. Zaufanie”. Na końcu pojawia się orzeł, jednak w zupełnie nowej i jak na tamte czasy nowatorskiej formie.

 

 

 

Logotyp 'Śliwka'

Projekt logotypu tzw. śliwki – stworzony przez grafika Karola Śliwkę w 1968 r. – wylądował na kilka lat w szufladzie. Przed zatwierdzeniem pokazano go bowiem pracownikom Kasy różnego szczebla i nie spodobał się jednej z oceniających – pracownicy sprzątającej. Władze PKO uznały więc, że takie głosy są najważniejsze i o projekcie zapomniano na kilka lat. Dopiero po katowickim Biennale, gdzie plakat Karola Śliwki z tym logotypem otrzymał złoty medal, tzw. śliwka pojawiła się na szyldach, neonach i w materiałach reklamowych Banku.

Pomocnicza konstrukcja do wykonania elektronicznego rys. znaku PKO

Logo PKO, zaprojektowane w latach 60. XX w., zmieniało się kilka razy. Modyfikowano kolory i kształt czcionki, ale słynna skarbonka pozostała! Najpierw wprowadzono nową kolorystykę – stała się niebieska. Miejsce monety w projekcie zajęła kropka. Takie jednolite logo PKO towarzyszyło Polakom do przełomu wieków.

Logotyp PKO, 2000r.

 

W 2000 r. nastąpiło wyraźne odświeżenie logotypu. Wiązało się to ze zmianą nazwy na PKO Bank Polski. Kolory zostały rozjaśnione i znów zmieniono barwę kropki – tym razem zaprojektowano ją w kolorze pomarańczowym. Jednakową czcionką została napisana w logotypie pełna nazwa PKO Bank Polski.

Logotyp PKO, 2011r.

 

Z okazji stulecia do logo PKO Banku Polskiego została dodana jubileuszowa „100” wraz z datami symbolizującymi rok powstania Banku i rok jego setnych urodzin.

Jubileuszowa '100' na logotypie PKO, 2019r.

16
Dodaj Komentarz
  • 5
  • 3
  • 4
Komentarze