19.05.2016

REALIZUJEMY PROGRAMY PROFILAKTYCZNE

23.11.2015 Uczniowie klas IV - VI rozpoczęli realizację programu profilaktycznego, który ma prowadzić do zapobiegania używania narkotyków, a także używania samowolnie leków, bez wskazań lekarskich.

Profilaktyka ta ma odbywać się poprzez rozwój osobowości młodego człowieka, jak i przekazywanie mu informacji o uzależnieniach.

  PLAN ZAJĘĆ W KLASACH IV-VI

1. Sprawy, dla których warto żyć. (2 zajęcia)

1.1. Życie jako najważniejsza wartość.

  • ,,burza mózgów"- co to jest dobre życie?

1.2. Poszukiwanie szczęścia.

  • gra skojarzeń dotycząca tematów: żywa istota, roślina, kolor, owoc, elementy natury, żywioły,
  • ,,bezludna wyspa"- co zabrałbyś ze sobą na bezludną wyspę (5 rzeczy),
  • co pomoże ci przeżyć - zachowania względem innych.

2. Nie jestem sam. (2 zajęcia)

2.1. Akceptacja - czy za wszelką cenę?

  • nie muszę być akceptowany przez wszystkich,
  • dobrze mieć swoje zdanie,
  • sam muszę wybrać właściwą dla siebie grupę.

2.2. Precz ze stereotypami.

  • umiem odrzucać stereotypy np. ,,wyluzowanego cwaniaczka" i ,,fujarę kujona".

3. Jak sobie radzić ze stresem. (2 zajęcia)

3.1. Co powoduje stres? - czynniki stresogenne.

  • co powoduje stres? - czynniki stresogenne,
  • wybieranie właściwej drogi życia (plakaty, hasła),
  • radzenie sobie ze stresem (praca w grupach, a następnie tworzenie wspólnych rozwiązań),
  • porównywanie wypracowanych rozwiązań z propozycjami nauczyciela.

3.2. Wybieranie właściwej drogi życia.

  • życie, czy zagłada?! (tworzenie haseł i plakatów na ww. temat).

4. Poznajemy bezpieczne i niebezpieczne dla zdrowia substancje.
(4 zajęcia)

4.1. Lekarstwa.

  • lekarstwa - jak ich używać?
  • czy można po nie sięgać samodzielnie?

4.2. Rośliny trujące.

  • rośliny trujące (nazwy i działanie).

4.3. Jak poprawić sobie samopoczucie?

  • rozróżnianie naturalnych (relaks, sport) i sztucznych-chemicznych (narkotyki, nikotyna, alkohol) dróg do uzyskania dobrego samopoczucia.

4.4. Stop! "Chemiczna pułapka".

  • nazwy substancji chemicznych, ich działanie,
  • ostrzeżenie przed ,,chemiczną pułapką",
  • nieprawdziwe i zwodnicze poglądy na temat używek.

5. Sztuka odmawiania. (2 zajęcia)

5.1. Umiem wyrazić swoją opinię.

  • reakcja na nacisk otoczenia,
  • asertywne zachowanie w określonej sytuacji.

5.2. Mam prawo odmówić.

  • zapoznanie z metodą "zrywania w 3 ruchach".

6. Uzależnienie to choroba, z którą sam sobie nie poradzisz. (2 zajęcia)

6.1. Co to jest uzależnienie?

  • próba odpowiedzi na pytanie: co to jest uzależnienie?
  • objawy uzależnienia.

6.2. Funkcjonowanie osoby uzależnionej i jej rodziny.

  • jak funkcjonuje osoba uzależniona i jej rodzina (zmiany tolerancji na narkotyk , przymus "brania", utrata kontroli, nawroty choroby).

7. Zaburzenia uczuciowe, a narkotyki. (1 zajęcia)

7.1. Zaburzenia uczuciowe.

  • "branie" jako sposób na poczucie np. radości lub na stłumienie przykrych uczuć np. cierpienia.

8. Narkotyki - zagubienie wartości. (1 zajęcia)

8.1. Wartości moralne.

  • omówienie wartości moralnych, ważnych w życiu człowieka - ,,burza mózgów",
  • czy można żyć bez wartości - cele.

9. Zaburzenia świadomości jako następstwo ,,brania". (3 zajęcia)

9.1. Kontrola nad sobą.

  • uszkodzenie centralnego układu nerwowego,
  • spotkanie z lekarzem lub pielęgniarką szkolną.

9.2. Kolizje z prawem.

  • spotkanie z policjantem - wykroczenia,
  • pogadanka na temat: "Zaburzenia świadomości i braku kontroli nad sobą w stanie odurzenia, a przestępstwa".

9.3. Szkoła i rodzice w obliczu narkomani.

  • co powinna zrobić szkoła?
  • co mają robić rodzice?

10. Jak pomóc dziecku? (2 zajęcia)

10.1. Sposoby pomocy.

  • zapoznanie się rodziców i opiekunów ze wskazówkami dotyczącymi pomocy dzieciom.

10.2. Placówki zajmujące się problemem narkomani.

  • adresy placówek,
  • literatura fachowa.
0
Dodaj Komentarz
  • 7
  • 12
  • 2