#PoszerzamyHoryzonty: Polacy i finanse: kluczowe wnioski z badania ZBP
Kluczowe wnioski z badania:
1. Ocena wiedzy finansowej:
• tylko 29% badanych Polaków pozytywnie ocenia poziom swojej wiedzy finansowej,
• większość badanych uważa, że ich wiedza z zakresu finansów i ekonomii jest bardzo mała (37%) lub przeciętna (34%).
Płeć nie różnicuje poziomu tej wiedzy, natomiast można zaobserwować istotne różnice u respondentów w różnym wieku i o różnym poziomie wykształcenia – niżej swoją wiedzę oceniają najmłodsi, najstarsi i najsłabiej wykształceni, wyżej – osoby z wykształceniem wyższym.
2. Główne źródła wiedzy badanych:
• 59% szuka informacji na blogach i portalach internetowych,
• 36% badanych czerpie wiedzę z mediów,
• 34% badanych Polaków jako źródło wiedzy wskazało banki i inne instytucje sektora finansowego,
• 10% respondentów korzysta z książek specjalistycznych.
3. Jakie wnioski (dla siebie) dotyczące finansów wyciągnęli badani (odpowiedź wielokrotnego wyboru)?
Badani najczęściej wskazywali, że należy:
• więcej/regularniej oszczędzać na tzw. czarną godzinę 61%,
• dywersyfikować oszczędności 49%,
• ograniczyć wydatki 33%,
• więcej myśleć o przyszłości 30%.
4. Jakiej wiedzy brakuje osobom, które uczestniczyły w badaniu?
Badani największe braki wiedzy odczuwają w następujących obszarach:
• cyberbezpieczeństwo 47%,
• inwestowanie 32%,
• system podatkowy 25%.
Wnioski i rekomendacje:
Badanie pokazuje, że Polacy są świadomi swoich braków w wiedzy finansowej i chcą ją poszerzać szczególnie w obszarze cyberbezpieczeństwa. Rok Edukacji Ekonomicznej to doskonała okazja, aby podnosić poziom swoich kompetencji i jeszcze lepiej rozumieć zagadnienia finansowe, a także świadomie zarządzać budżetem domowym.
Link do badania: KEFiP_badanie_2024_krótka wersja_1 (zbp.pl)
#PoszerzaMYhoryzonty
Tekst jest częścią kampanii edukacyjnej #PoszerzaMYhoryzonty. W ramach tego działania dzielimy się wiedzą również z dorosłymi beneficjentami programu edukacyjnego SKO. Zależy nam na tym, aby pisać o tematach trudnych w prosty i łatwo przyswajalny sposób, dbając jednocześnie, aby była to solidna dawka wiedzy i inspiracji w różnych obszarach. Jest to działanie wpisujące się w obchodu Roku Edukacji Ekonomicznej (na podstawie decyzji Senatu RP).
Zachęcamy do regularnego czytania treści udostępnianych w ramach kampanii oraz korzystania z okazji do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności m.in. z zakresu cyberbezpieczeństwa, ekologii, nowych technologii, świadomości konsumenckiej.