18.11.2024

#PoszerzamyHoryzonty: Edukacja konsumencka: średnia długość życia a wskaźnik BMI

Edukacja konsumencka odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych. Świadome wybory mogą znacząco wpłynąć na BMI, czyli na wskaźnik masy ciała (BMI = Body Mass Index) oraz średnią długość życia.

Edukacja konsumencka

Edukacja konsumencka to proces, który ma na celu zwiększenie świadomości konsumentów na temat zdrowego stylu życia, czytania etykiet produktów spożywczych oraz podejmowania jak najlepszych decyzji zakupowych. Dzięki niej możemy lepiej zrozumieć, jakie produkty są korzystne dla zdrowia, a jakie mogą prowadzić do problemów zdrowotnych. Ponadto edukacja konsumencka może pomóc w promowaniu aktywności fizycznej.

Wskaźnik masy ciała (BMI)

BMI to wskaźnik, który pozwala ocenić, czy masa ciała jest prawidłowa w stosunku do wzrostu. Wysoki wskaźnik masy ciała często wiąże się z nadwagą lub otyłością, co z kolei może prowadzić do wielu poważnych chorób, takich jak choroby serca, cukrzyca, nadciśnienie. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z otyłością żyją na świecie już 764 mln ludzi. W Polsce z analiz Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH – PIB) wynika, że odsetek osób w wieku 20 lat i więcej, u których stwierdzono w 2022 r. zbyt wysoką masę ciała (indeks BMI ≥25), wyniósł 52,2%, a 13,6% Polaków cierpiało na otyłość (BMI ≥30). Problem nadwagi i otyłości częściej dotyka mężczyzn niż kobiety. Szacuje się, że w 2035 r. na świecie będą 4 mld osób z nadwagą lub chorobą otyłościową.

Średnia długość życia a BMI

Średnia długość życia zmniejsza się wraz ze wzrostem wskaźnika masy ciała BMI. Badania pokazują, że osoby z wyższym poziomem edukacji konsumenckiej mają tendencje do dłuższego życia, ponieważ są bardziej świadome zagrożeń zdrowotnych i podejmują lepsze decyzje dotyczące swojego zdrowia.

W jaki sposób świadome decyzje mogą wpłynąć na zdrowie i BMI?

  1. Wybór zdrowej żywności – świadomi konsumenci często wybierają produkty o wyższej wartości odżywczej, takie jak, np. warzywa, owoce, produkty pełnoziarniste. Unikają wysoko przetworzonej żywności oraz takiej, która zawiera dużo soli, cukru i tłuszczów.
  2. Czytanie etykiet – zwracanie uwagi na składniki i wartości odżywcze na etykietach pozwala lepiej zrozumieć, co spożywamy oraz unikać produktów, które zawierają niezdrowe dodatki.
  3. Planowanie posiłków – świadome planowanie oraz zakupy zgodne z listą mogą pomóc w unikaniu kupowania niezdrowych przekąsek. Ponadto regularne spożywanie zbilansowanych posiłków sprzyja utrzymaniu zdrowego BMI.
  4. Ograniczanie marnowania żywności, co może prowadzić do bardziej przemyślanych i zdrowych wyborów żywieniowych.

 

Oklahoma City (Stany Zjednoczone), jako przykład miasta, w którym zrealizowano udany program walki z otyłością*

W 2007 roku Oklahoma City zajmowała ósme miejsce wśród najbardziej otyłych miast USA. Wskaźnik zachorowań na cukrzycę wzrósł dwukrotnie w ciągu dekady. Więcej niż 1 na 5 dzieci w  wieku 10-17 lat zmagało się z otyłością, a prawie 1/3 dzieci w wieku przedszkolnym miała nadwagę. Infrastruktura miasta nie sprzyjała zdrowemu stylowi życia – nie było ani jednej ścieżki rowerowej, miasto miało podobno największe w USA zagęszczenie barów szybkiej obsługi.

Nowo wybrany w 2007 roku burmistrz miasta Mick Cornett (otyły klinicznie) zanalizował kulturę życia i infrastrukturę miasta, wprowadzając kampanię na rzecz redukcji otyłości. Hasłem „The City is Going on a Diet” zapowiedział dla Oklahoma City plan utraty miliona funtów masy ciała i zachęcił do ogólnej debaty społecznej.

Zaangażowanie lokalne było powszechne: szkoły, pracodawcy, parafie, restauracje, architekci przestrzeni miejskiej proponowali i uruchamiali inicjatywy. Powstawały nowe szkolne sale treningowe, centra odnowy biologicznej dla seniorów, zbudowano 50 mil nowych ścieżek do joggingu i spacerów.

W latach 2008-2010 Oklahoma „spadła” z 8 na 17 miejsce wśród najbardziej otyłych miast USA.

Poszerzanie wiedzy na temat świadomych wyborów konsumenckich i promowanie zdrowych nawyków żywieniowych jest niezwykle ważne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Warto inwestować czas i wysyłek w naukę oraz dzielenie się tą wiedzą – do czego Państwa zachęcamy 😊 

#PoszerzamyHoryzonty

Tekst jest częścią kampanii edukacyjnej #PoszerzamyHoryzonty. W ramach tego działania dzielimy się wiedzą również z dorosłymi beneficjentami programu edukacyjnego SKO. Zależy nam na tym, aby pisać o tematach trudnych w prosty i łatwo przyswajalny sposób, dbając jednocześnie, aby była to solidna dawka wiedzy i inspiracji w różnych obszarach. Jest to działanie wpisujące się w obchodu Roku Edukacji Ekonomicznej (na podstawie decyzji Senatu RP).

Zachęcamy do regularnego czytania treści udostępnianych w ramach kampanii oraz korzystania z okazji do poszerzania swojej wiedzy i umiejętności m.in. z zakresu cyberbezpieczeństwa, ekologii, nowych technologii, świadomości konsumenckiej.

Zespół Szkolnych Blogów

0
Dodaj Komentarz
  • 3
  • 12
  • 9